Tiistaina
alkoi oma opetusosuuteni Mikaelin raamattuilloista. Neljän kerran myötä
tulemme syventymään evankelista Luukkaan teologiaan. Ensimmäisen illan
aiheena oli ”Helluntaina kaikki kansat kootaan Kristuksen kirkkoon” (Ap.
t. 2).
Lähdin
liikkeelle siitä, että Luukas, joka siis kirjoitti sekä Luukkaan
evankeliumin että Apostolien teot, painotti selvästi sitä, että
evankeliumi kuuluu kaikille, Israelille ja kaikille maailman kansoille.
Tällainen universalismi loistaa kirkkaasti hänen teoksissaan. Harvemmin
tulee ajatelleeksi, että tuo universalismi näkyy myös siinä, miten
Luukas kertoo Jeesuksen sukuluettelosta. Matteus 1 ja Luukas 3 listaavat
Jeesuksen sukupuun. Niissä on keskenään tiettyjä eroja, ja selvästikin
erilaisia opetuksellisia painotuksia. Matteus jakaa sukupuun kolmeen 14
sukupolven jaksoon: 3 x 14 = 42. Matteus ulottaa Jeesuksen sukupuun
Daavidin kautta Aabrahamiin. Matteuksen evankeliumi alkaa sanoilla,
”Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Aabrahamin pojan,
sukuluettelo.” Luukkaan sukupuu vuorostaan ulottuu paljon pidemmälle,
aina ihmiskunnan alkuun eli Aadamiin ja Jumalaan asti. Tämän myötä
Luukkaan listassa on rutkasti enemmän nimiä – Aadamista alkaen 72
sukupolvea.
Raamatuntutkijat
ovat kautta aikojen kiinnittäneet huomiota tuohon lukumäärään, 72. Onko
sillä jokin hengellinen sanoma? Toinen paljon tutkittu seikka liittyy
siihen, miten Luukas aloittaa ja lopettaa Jeesuksen sukupuun.
Jeesuksella ja Aadamilla on selvä yhteys. Kummallakaan heistä ei
nimittäin ollut inhimillistä isää. Sukuluettelo etenee siten, että aina
kerrotaan, kuka on kenenkin isä. Jeesus..
”oli – näin luultiin – Joosefin poika. Joosefin isä oli Eeli, tämän isä Mattat, tämän Leevi, tämän Melki, tämän Jannai, tämän Joosef…”
Sitten
luettelo jatkuu pojalta isälle.. ”tämän isä..” Kun pitkä nimilista
sukupolvista lähestyy Aadamia, todetaan näin: ”tämän isä oli Enos, tämän
Set, tämän Aadam, tämän Jumala.” Huomatkaa, että kaikkien muiden 72
miehen kohdalla edetään samaa kaavaa noudattaen. Inhimilliset isät ovat
tiedossa, mutta Jeesuksen ja Aadamin suhteen tuo isyys ulotetaan suoraan
Jumalaan. Jumala oli Aadamin Isä. Tässähän Aadam ja Jeesus ovat samassa
asemassa – Jeesus on uusi Aadam. Hän on Jumalasta lähtöisin. Jeesuksen
todellinen Isä ei ollut Joosef vaan Jumala. Vanha Aadam lankesi syntiin
ja hänet ja hänen jälkeläisensä erotettiin Jumalasta ja Eedenistä.. Uusi
Aadam yhdistää ihmiset Jumalaan, niin että hänen kauttaan on pääsy
Jumalan lapseksi. Jos vanhan Aadamin kautta levisi synnin myrkky koko
ihmiskuntaan, niin uuden Aadamin kautta leviää pelastus, Jumalan luonto,
niin ikään koko ihmiskuntaan.
Näiden
ajatuksen kannalta tuolla lukumäärällä 72 on olennainen merkitys.
Juutalaisen perimätiedon mukaan maailmassa on 72 tai 70 kansaa
(Riemuvuosien kirja 8–9). Tämä on laskettu tutkimalla lukujen 1.
Aikakirjan 10–11 ja 1. Moos. 10 sukuluetteloita. Juutalaiset
ajattelivat, että kaikki maailman kansat ovat Nooan poikien Seemin,
Haamin ja Jafetin jälkeläisiä. Heistä on poikinut 72 kansaa.
Myös hyvin varhaisissa kristillisissä piireissä uskottiin tällä tavoin.
Meillä on myös todisteita siitä, että kristityt tulkitsivat hyvin
varhain noiden 72 sukupolven viittaavan 72 maailman kansaan – kaikkiin
Aadamin ja Nooan poikiin, Seemiin, Haamiin ja Jafetiin, ja heidän
jälkeläisiinsä. Tämän juutalaiskristillisen päättelyn mukaan Seem on
seemiläisten kansojen kuten juutalaisten ja arabien kantaisä.
Afrikkalaiset ovat taas Haamin (=kuuma) poikia ja tyttäriä.
Eurooppalaiset ja Aasian kansat ovat Jafetin jälkeläisiä (1. Moos. 10).
Jafet tulee heprean sanasta jaffa, joka tarkoittaa kaunista. Tämä onkin
raamatullinen selitys Suomi-neitojen ylivertaiselle kauneudelle.
Joka
tapauksessa, näiden 72 sukupolven kautta Luukas, mitä ilmeisimmin
haluaa osoittaa, että Jeesus on kaikkien Adamin jälkeläisten, kaikkien
72 kansan pelastaja. Kirkkoisä Irenaeus (130–202) tulkitsi Luukkaan
sukupuuta juuri tällä tavalla. Hän kirjoittaa näin (Adv. Haer. III, 22,
3):
”Niinpä Luukas näyttää, että meidän Herramme sukuluettelo, joka ulottuu aina Adamiin asti, sisältää 72 sukupolvea. Ja niin hän liittää lopun alkuun, osoittaen, että hän (Kristus) yhdistää itseensä kaikki kansat, jotka ovat olleet hajaantuneina Adamista alkaen, ja kaikki kielet, ja ihmiskunnan sukupolvet, sisältäen jopa itsensä Adamin. Niinpä myös Paavali kuvaa Adamia esikuvana hänestä, joka oli tuleva.”
Kertoessaan
tällä tavalla Jeesuksen sukuluettelosta, Luukas osoittaa kaksi suurta
asiaa: 1) Jeesus yhdistää itseensä kaikki kansat, 2) Jeesus on lähtöisin
Jumalasta, Jumala on Hänen Isänsä. Tämän vuoksi Jeesus yhdistää kaikki
kansat Jumalan yhteyteen. Aadamin syntiinlankeemuksen myötä ihmiset ovat
eksyneet pois Jumalan luota. Ihmiset ovat alkaneet pakanoiksi. Jumalan
sijasta he palvoivat kiviä ja keppejä, mammonaa, suosiota.. Kuitenkin
ihmisten alku on lähtöisin Jumalasta. Niin Paavali julisti Ateenassa
aikansa epikurolaisille ja stoalaisille filosofeille (Ap. t. 17:29–30):
”Koska me siis olemme Jumalan sukua, meidän ei pidä luulla, että jumaluus olisi samankaltainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin ihmisen mielikuvituksen ja taidon luomus. Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen.”
Paavali
kertoo, että Kristus antoi hänelle selvän käskyn mennä (Ap. t. 26:18)
”pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät
pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä
anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden
joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.”
Paavali
ei siis esitä Kristusta yhtenä vaihtoehtona, joka saattaisi sopia
joillekin ihmisille. Hän esittää Jeesuksen ainoana vaihtoehtona päästä
takaisin Jumalan yhteyteen. Hänen ulkopuolellaan ihmiset ovat
pimeydessä, sokeudessa, synnissä ja ”Saatanan vallan” alla. Uuden
Aadamin pelastuksen universaalisuus vastaa vanhan Aadamin
syntiinlankeemuksen universaaleja seurauksia.
Tuo
72 sukupolven sukupuu sisältää siis suuria hengellisiä totuuksia.
Kristuksen kautta avautuu sukupolvien välinen yhteys, ”pyhien yhteys”,
kansainvälinen yhteys, yhteys maailman kaikkien kansojen välillä.
Kristuksessa, uudessa Aadamissa, vihollisuuden muurit sortuvat. Hän
julistaa rauhaa sovituksen kautta. Jeesuksessa ihmiset yhdistetään
Jumalaan, ja sen myötä toinen toisiinsa. ”The brotherhood of mankind is
based on the fatherhood of God.” Jeesuksen sukupuuta katsoessamme voimme
huomata piispa Irenaeuksen kanssa, että kristitty ei voi olla rasisti
muita kansoja kohtaa. Hän ei myöskään voi olla ikärasisti.
Luukkaan
evankeliumin alussa vanha Simeon ottaa Jeesus-vauvan syliinsä ja
ilmaisee hienosti tämän universaalisuuden (Luuk. 2:30–32): ”Minun
silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille
valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka
loistaa kansallesi Israelille.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.