Helsingin Raamattukoululla
alkaa uusi opetussarja, jonka nimenä on Juhlan
tuntuun. Tämän vuoden mittaisen opetussarjan tarkoituksena on johdattaa
seurakuntalaiset sisälle kirkon juhliin ja pyhiin hetkiin. Jokaisen kuukauden viimeisenä
maanantaina pidetään pari luentoa, jotka käsittelevät edessä olevia pääjuhlia. Luennoille
osallistuessasi saat apuvälineitä ja ymmärrystä siihen, kuinka tuleviin
pyhiin kannattaa valmistautua. Miten saat niistä enemmän irti? Koska Helsingin
Raamattukoulu on ennen kaikkea Raamattukoulu, niin opetus keskittyy erityisesti
näiden juhlien raamatullisiin taustoihin.
Nyt
maanantaina 29.9. klo 18 (kahvit klo 17:30) pidämme ensimmäisen iltamme. Vaikka
Juhlan tuntuun -luennot käsittelevät pääasiassa kristillisiä juhlia, on syytä muistaa,
että kirkolla on juutalaiset juuret. Sattumoisin lähdemme liikkeelle Vanhan
testamentin ja juutalaisuuden kahdesta ajankohtaisesta suurpyhästä, Suuresta
sovituspäivästä (Jom Kippur) ja lehtimajajuhlasta (Sukkot). Mitä kristityt
voivat oppia näistä juutalaisista juhlista?
Jom
Kippur tunnetaan kahdesta asiasta: paastosta ja sovitusuhrista. Esimerkiksi
Apostolien teoissa Jom Kippuriin viitataan ohimennen vain ”paastopäivänä.” (Ap.
t. 27:9.) Jom Kippur on juutalaisuuden ainut pakollinen paastopäivä ja
tarkoittaa kirjaimellisesti sovituspäivää. Jom Kippurin sovitusrituaalista Vanha
testamentti kertoo enemmän ja seikkaperäisemmin kuin mistään muusta
rituaalista (3. Moos. 16). Jom Kippurin sovitusrituaali on erittäin tärkeä. Mooseksen
kirjassa selostetaan, että juuri tuona päivänä ”toimitetaan teidän syntienne
sovitus ja te tulette jälleen Herran edessä puhtaiksi kaikista synneistänne.” (3.
Moos. 16:30.) Kirkkoisä Origenes kirjoitti näin 250-luvulla: ”Kaikki, jotka
ovat tehneet syntiä, kaipaavat Suurta sovituspäivää.” (Daniel Stökl Ben
Ezra, The Impact of Yom Kippur on Early Christianity, VII.)
Vaikka
kristityt eivät ottaneet Jom Kippuria omaan juhlakalenteriinsa, niin sen
sovitusrituaali vaikutti paljon siihen, miten varhaiset kristityt ymmärsivät
Jeesuksen sovituskuoleman. Tämä näkyy niin Uuden testamentin kirjoituksissa,
erityisesti Heprealaiskirjeen luvussa 9, kuin myös kirkkoisien kirjoituksissa. Jom
Kippurin tunteminen auttaa kristittyjä ymmärtämään Jeesuksen sovituskuoleman
merkitystä.
Muutamia
kysymyksiä pohdittavaksi:
- Mitä ajattelet, juhlivatko varhaiset kristityt Jom Kippuria ja Sukkotia?
- Pitäisikö nykykristittyjen juhlia näitä juhlia? Perustele.
- Lue Jom Kippurin ja Sukkotin lukukappaleita: 3. Moos. 16; Jes. 58; Joonan kirja; Sak. 14.
Ps.
Tänä syksynä Rosh ha-Shana eli juutalainen uusi vuosi alkaa keskiviikkoiltana
24.9. Kymmenen päivää myöhemmin eli auringon laskiessa 3.10. koittaa Jom
Kippur. Tästä neljä päivää eli auringon laskiessa 8.10. alkaa Sukkot, joka
kestää viikon päivät. Tästä syksyn juhlakolmikosta kerrotaan jakeissa 3. Moos. 23:23–44.
Tervetuloa
juhlien tuntuun!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.