Herran
syntymä on lähellä: Sef. 3:14–17; Fil. 4:4–7; Matt. 1:18–24
Rakkaat
kristityt,
Joulun
odotus on iloista odotusta. Kirkon perinteessä tuo tämän päivän
VT:n lukukappaleessa, Sef. 3, mainittu tytär Siion on nähty
profetiana neitsyt Mariasta. ”Iloitse, tytär Siion, huuda
riemusta, Israel! Juhli ja laula täysin sydämin, tytär Jerusalem!”
Mutta mikä on tämän tytär Siionin ilon syy? Vastaus löytyy
tästä: ”Herra, Israelin kuningas, on keskelläsi, sinun ei
tarvitse pelätä mitään pahaa... Herra, Jumalasi, on sinun
kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa,
rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän
riemuitsee sinusta.” (Sef. 3.) Marian elämän perustunne on ilo.
Luukkaan evankeliumissa enkeli Gabriel tervehtii Mariaa hämmentävin
sanoin: ”Iloitse Maria, sinä armon saannut! Herra kanssasi!”
(Luuk. 1:28.) Tästä messiaanisesta ilosta huolimatta Jeesuksen
odotukseen ja syntymään liittyy myös paljon pelkoja, hämmennystä
ja levottomuutta. Kärsimyksen miekka oli lävistämä Marian oman
sydämen, mutta silti tuo evankeliumin ilo säilyi aina Herran
äidillä.
Päivän
evankeliumitekstistä näemme, että Joosef oli täysin hämmentynyt
Marian raskaudesta. He olivat vasta kihloissa, ja nyt Maria oli
raskaana, eikä Joosef tiennyt kenen lasta tuo nainen odottaa.
Joosef, tuo hurskas ja hyväsydäminen mies, pohti mielessään. Minä
jätän Marian kaikessa hiljaisuudessa. Vanhassa Raamatun
käännöksessä tuo Joosefin ajatus Marian hylkäämisestä tulee
jotenkin selkeämmin esille kuin nykykäännöksessä: Joosef aikoi
”salaisesti hyljätä hänet”. Herran enkeli ilmestyi unessa
Joosefille ja sanoi: ”älä pelkää ottaa tykösi Mariaa,
vaimoasi.” Joosef, tuskin kukaan muukaan ihminen, aavisti, kuka tuo
Maria oikeastaan oli, ja kuinka käsittämättömän suuri ja
siunattu kutsumus ja tehtävä hänellä oli Jumalalta.
Kansainvälinen
uutislehti, National Geographics, julkaisi uusimmassa numerossaan
laajan artikkelin neitsyt Mariasta. Artikkelin otsikkona on: Kuinka Neitsyt Mariasta tuli maailman vaikutusvaltaisin nainen. Luukkaan
evankeliumissa tuo Herran vähäinen palvelija julistaa: ”Minun
sieluni ylistää Herran suuruutta, minun henkeni riemuitsee
Jumalasta, Vapahtajastani, sillä hän on luonut katseensa vähäiseen
palvelijaansa. Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua
autuaaksi, sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja.”
(Luuk. 1:46–48.) Tämä profetia – kaikki sukupolvet ylistävät
minua autuaaksi – on todella käynnyt toteen Marian kohdalla. Häntä
voidaan pitää maailman vaikutusvaltaisimpana naisena.
Nykyään
kun julkisuutta, mediahuomiota ja valtaa jumaloidaan ja tavoitellaan
niin paljon, voisi kuvitella, että moni meistä olisi innoissaan
ottanut Marian luokseen: ”Olen melkein sukua julkkikselle!” ”Olen
naimisissa maailman vaikutusvaltaisimman naisen kanssa.”
Tosiasiassa Marian suuruus on paljastanut vasta vähitellen – Maria
kulkee varjoissa, ei julkisuuden parrasvaloissa. Hän on Nasaretin
tuppukylän tytär. Hän ja hänen perheensä eivät saa sijaa
Betlehemin majatalosta. Jesajan kirjassa Herran palvelija, kansojen
valo, kertoo, kuinka Jumala pitää häntä käsissään: ”Kätensä
varjoon hän minut kätki.. Hän sanoi minulle: ”Sinä olet
minun palvelijani, Israel, sinussa minä osoitan kirkkauteni.”
(Jes. 49.) Mielestäni tämä on hieno kohta: Jumala kätkee
todellisen Palvelijansa, tuon Palvelijan, joka on oleva koko maailman
Valo, Jeesuksen Kristuksen, kättensä varjoon. Samalla
tavalla myös Maria kasvaa ja kulkee varjoissa, Herran käden
varjoissa, kuoleman varjon maassa. Vasta hiljalleen paljastuu, kuka
hän todella on.
Enkeli
sanoo Joosefille: ”Älä pelkää ottaa Mariaa tykösi.”
Ajattele, jos Joosef olisi hylännyt Marian, mitä hän olisikaan
tehnyt. Hän olisi ajanut pois neidon, jonka kohdussa kasvaa itse
Messias, Jumalan Poika. Kristuksen kirkko opettaa, että kaikki mitä
se uskoo Mariasta, perustuu siihen, mitä se uskoo Jeesuksesta
Kristuksesta. (KKK 487.) Mariaa kutsutaan armoitetuksi, koska hän on
saanut tulla Jeesuksen armon osalliseksi ennen ketään muuta. Mariaa
kutsutaan Jumalan äidiksi, koska hän on Herran äiti, hän on
Jeesuksen äiti, Jeesuksen, joka on Jumalan Poika. Jumalan Poika on,
niin kuin uskontunnustus sanoo, ”samaa olemusta kuin Isä, Jumala
Jumalasta”. Juuri siksi, että Jeesus on Jumala, Mariaa on kutsuttu
ja kutsutaan ”pyhäksi Jumalan synnyttäjäksi”, ”Jumalan
äidiksi”. Myös luterilainen kirkko pitää kiinni näistä
totuuksista. Marian suuri korotus ja kunnioitus johtuu siitä, että
kirkko ylistää ja palvoo Jeesusta.
Minua
ihmetyttävät nuo enkelin sanat Joosefille: ”Älä pelkää ottaa
Mariaa tykösi.” Ne koskevat myös meitä 2000-luvun kristittyjä.
Golgatan ristillä roikkuessaan Jeesus näki äitinsä ja rakkaimman
opetuslapsensa. Silloin hän sanoi äidilleen: ”Nainen, tämä on
poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Tämä on äitisi!”
Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.
(Joh. 19:26–27.) Ajatelkaa, viimeisinä sanoinaan ennen
kuolemaansa, Jeesus pitää huolen siitä, että hänen rakas äitinsä
ei jää ilman koti, äitiä ei hyljätä. Samoin viimeisinä
sanoinaan Jeesus pitää huolen siitä, että hänen rakkain
opetuslapsensa ei jää ilman hyvää ja rakastavaa äitiä. Mariasta
tuli Kristuksen kirkon äiti. Apostolien tekojen luku 1 kertoo, että
Maria oli mukana Jerusalemin seurakunnassa kaikkien apostolien
kanssa. Joosef ei hylännyt Mariaa, Jeesuksen rakkain opetuslapsi ei
hylännyt Herran äitiä, kirkko ei hylännyt Mariaa. Marian kanssa
kristityt ymmärsivät Jeesusta.
Enkelin
ilmestymisen jälkeen Joosef varmasti katsoi Mariaa aivan uusin
silmin. Kuka tuo neitonen oikein on? Mikä tehtävä hänellä on?
Samalla tavoin kristityt ovat katsoneet Mariaa ja näin heidän
ymmärryksensä Jeesuksesta on kasvannut. Marian merkitystä pidetään
niin tärkeänä, että hänet mainitaan jopa uskontunnustuksessa,
kun siinä puhutaan Jeesuksesta: ”Minä uskon Jeesukseen
Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta.” Enkelin sanoissa Joosefille korostuu
kolme asiaa: 1) Jeesus sikiää neitsyestä Pyhän Hengen voimassa.
Tässä ei ole mitään seksuaalista, tähän ei tarvita miestä. 2)
Pojalle tulee antaa nimeksi Jeesus ”sillä hän pelastaa kansansa
sen synneistä.” 3) Pojan nimenä on myös Immanuel, joka merkitsee
”Herra on meidän kanssamme.” Nämä kolme asiaa kuuluvat kaikki
erottamattomasti yhteen.
Jumalan
Sana opettaa, että ainoastaan Jumala itse voi antaa täydellisesti
kaikki synnit anteeksi. Jeesuksen nimi on hepreaa – Jehosuah
– se tarkoittaa Herra pelastaa. Jeesus Herra pelastaa kansansa
synnin vallasta – ei siis Rooman vallan alta eikä taloudellista
vaikeuksista, vaan synnin vallan alta. Tuossa ongelmassa, synnistä
pelastamisessa, ei voinut kukaan muu auttaa kuin itse Jumala. Tämän
vuoksi Jeesus sai toiseksi nimekseen Immanuel – se on
hepreaa ja tarkoittaa: Jumala meidän kanssamme. Eli kun Jeesus
pelastaa kansansa sen synneistä, hän on todella Jumala meidän
keskellämme. Neitsyt Marian kohdussa, Betlehemin seimessä idän
tietäjien, paimenten ja jopa eläinten keskellä, on Jeesus-vauva,
Immanuel, Jumala meidän keskellämme. Paavali kirjoittaa tästä
Jumalan nöyrtymisestä meidän tasollemme: ”Hänellä oli Jumalan
muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan
vertainen vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli
ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa..” (Fil.
2.)
Marian
neitsyys, Jeesuksen sikiäminen Pyhästä Hengestä, liittyy
olennaisesti tähän, että Jeesus on todella Jumala meidän
keskellämme, Immanuel. Ihmiskunta oli synnin, perisynnin vallassa.
Sen suurin ongelma oli synti. Israelin keskeltä tai koko ihmiskunnan
keskeltä ei löytynyt ketään joka olisi voinut pelastaa meidät
tästä synnistä, joka johtaa ikuiseen kuolemaan, helvettiin. Synti
johtaa eroon Luojasta, eroon lähimmäisistä, toisista ihmisistä,
eroon itsestä, eroon elämän tarkoituksesta ja merkityksestä,
eroon ilosta ja ihmisarvosta. Vain Jumala saattoi ratkaista tämän
ongelman ja siksi hän lähetti ainoan Poikansa ihmiseksi. Tuo Poika
on, niin kuin uskontunnustus sanoo, samaa olemusta kuin Isä,
Jumala Jumalasta. Hänessä kohtaamme Pelastajamme, täydellisen
ihmisen ja täydellisen Jumalan. Juuri Maria antaa Jeesukselle
täydellisen, synnittömän ihmisyyden, ihmisluonnon, Pyhän Hengen
kautta Jeesus on täydellinen Jumala.
Älkäämme
hurskaat kristityt pelätkö ottaa Mariaa tykömme. Niin kuin tuo
Jeesuksen rakkain opetuslapsi, niin myös meidän on syytä ottaa
neitsyt Maria omaksi äidiksemme. Häntä katsoessamme ymmärrämme,
kuka Jeesus todella on. Hänen kauttaan olemme saaneet Jeesuksen,
meidän pelastajamme. Me kristityt uskomme pyhäin yhteyteen, me
uskomme taivaaseen ja taivaan todellisuuteen. Me uskomme, että
Jeesus Kristus istuu taivaassa Jumalan oikealla puolella kaikkien
pyhiensä, profeettojensa ja enkeliensä kanssa. Heprealaiskirjeessä
sanotaan, että meitä ympäröi ja rohkaisee todistajien kokonainen
pilvi. Hengelliset joukot, perille päässyt seurakunta taivaissa.
Maria on taivaissa kaikkien pyhien joukossa. Hän ei istu siellä
toimettomana kädet tumpussa. Hän on kädet ristissä. Hän rukoilee
Kristuksen omien puolesta, meidänkin puolesta.
Nyt
aivan lopuksi kerron yhden asian: Vuonna
1917 Englannin Manchesterin kirjasto sai useita egyptiläisiä
papyruksia. Niiden joukosta löytyi Maria-rukous, joka on peräisin
250-luvulta. Se on vanhin historian tuntema Maria-rukous!
Alkuperäinen kreikkalainen teksti on käännetty suomeksi (Elina,
Vuola: Jumalainen nainen. Neitsyt Mariaa etsimässä, s. 30–31).
Tuo rukous kuuluu näin: ”Sinun turviisi pakenemme Pyhä
Jumalansynnyttäjä. Älä hylkää rukouksiamme hädässämme vaan
varjele meidät aina kaikista vaaroista kunnioitettu ja siunattu
Neitsyt.” (P. 470.)
On
totta, että luterilaisilla ei ole ollut tapana pyytä pyhiltä
esirukousta. Pyydämme tietysti toisiltamme esirukousta. Joka
tapauksessa myös meidän luterilaiseen uskoon kuuluu sen
tunnustaminen, että meillä on taivaallista rukoustukea, meillä on
paljon siskoja ja veljiä iäisyydessä – itse Jeesus Kristus elää
rukoillakseen meidän puolestamme, samoin kaikki pyhät ja marttyyrit
elävät taivaassa jatkuvassa rukouksessa. Tarvitsemme myös neitsyt
Marian, Jumalan äidin, esirukousta. Älkäämme hylätkö Mariaa.
Älkäämme missään nimessä hylätkö hänen Poikaansa, Jeesusta
Kristusta, maailman valoa. Alussa sanoin, että neitsyt Maria on
maailman vaikutusvaltaisin nainen. Historia sen todistaa. Ne ihmiset
jotka pääsevät taivaaseen, ovat maailman vaikutusvaltaisimpia
ihmisiä. Täällä maan päällä he kulkevat Herran käden
varjossa, Herran käden armossa, ristin tiellä, monta kertaa
hyljättyinä. Kaikissa koettelemuksissa heillä on kuitenkin tuo
Marian ilo, tuo tytär Siionin ilo – maailman voimakkaimman naisen
ilo: ”Sinä olet hänen ilonsa, rakkaudessaan hän tekee sinut
uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta.” (Sef. 3.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.