Watchman Nee kirjoitti kirjassaan Elämän rikkautta Kristuksessa, että Jumala aina murtaa sen, minkä hän siunaa. Aabraham siunataan, ja heti tämän jälkeen ’synkkä kauhu valtasi hänet’, 1. Moos. 15:5 – 7, 13. Penuel siunasi kovan kamppailun jälkeen Jaakobin Jabbokin joella. Tämän siunaamisen yhteydessä Jumala muljautti sijoiltaan Jaakobin lonkan, 1. Moos. 32:26 – 32. Jeesus otti ’leivän siunasi, ja mursi sen.’ Jeesus murrettiin ristillä siunaukseksi kaikille kansoille.
Eilen kirjoitin Joonasta, jonka seurauksena mieleen tuli Paavali, joka taisteli kiivaasti Jumalan Mooseksen lain, temppelin ja liiton – Jumalan puolesta. Tiukkana fariseuksena hänelle oli varmasti tosi tärkeätä erottautua ei-juutalaisista, ja varsinkin selvästi syntisistä sellaisista. Kristus kuitenkin ilmestyi Paavalille, ja hän sai tehtäväkseen julistaa evankeliumia nimenomaan pakanoille. Joonassa ja Paavalissa on siis jotain yhteistä. Molemmat joutuivat julistamaan pelastuksen sanomaa sellaiselle porukalle, jota he olisivat mielummin vainonneet. Pointti on kuitenkin siinä, että Paavali sai kokonaan uuden identiteetin. Hänestä tuli Jumalan lapsi, hän sai uuden sydämen, synnit anteeksi, hänestä tuli uuden liiton jäsen, hänestä tuli uusi luomus, hänestä tuli valo pimeyteen, astia, jonka kautta Kristuksen kirkkaus loistaa tähän maailmaan, jne. Tällainen identiteetti kuuluu muuten kaikille Kristuksen omille. Kaikki riippui siitä, että Paavali yhdistettiin Kristukseen, hän sai Pyhän Hengen. Häntä ei, niinkuin ei kristittyjä ylipäätänsäkään, voi ymmärtää pelkästään luonnollisin, inhimillisin tavoin. Kristuksen omien suhteen pitää ottaa yliluonnollinen Jumala, ja hänen antamansa siunaus huomioon.
Paavalille tuli varmasti äärimmäisen kova identiteettikriisi tämän uuden kutsumuksensa myötä. Enää hänen ei pitäisi vainota Jeesukseen uskovia juutalaisia, vaan hänen pitäisi tukea, opettaa ja rohkaista heitä. Tämän lisäksi hänen pitäisi johdattaa myös pakanoita Kristuksen ja Jumalan yhteyteen. Hän sai mahtavan hienon tehtävän, mutta se vaati aika kovaa nöyryyttä ottaa tuo siunaus vastaan, eli suostua siunattavaksi, ja Jumalan tahdon välikappaleeksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.