Tässä vähän saarnanjuurta tämän viikon aiheesta eli Pyhästä kolminaisuudesta.
Tämän
viikon evankeliumin on Jeesuksen kuuluisa lähetyskäsky, Matt. 28:16-20.
Jeesuksen viimeiset sanat, ”ja katso: minä olen teidän kanssanne kaikki päivät
maailman loppuun asti”, jäävät meidän mieliin. Jeesuksen sanat kertovat, että
vaikka hän nousee taivaisiin, Jumalan oikealle puolelle, niin silti hän jää
meidän luo. Hän on täällä veljiensä ja siskojensa rinnalla niin kuin hän on
taivaissa Isän oikealla puolella. Jumala on kaikkivaltias. Hän asuu kunniassa
ja pyhyydessä, taivaiden taivaat eivät riitä hänelle asuinsijaksi, mutta silti
hän laskeutuu murtuneiden ja särkyneiden luo. Evankeliumit kertovat paljon
siitä, että Jeesuksen täytyy olla jatkuvasti Isän luona, ja Poika puhuu vain
sitä, mitä Isä hänelle puhuttavaksi antaa ja että niin kuin Isä tekee
lakkaamatta töitä, niin myös Poika tekee jatkuvasti taivaan Isän töitä
maailmassa. Isän ja Pojan yhteys on todella läheinen ja Jeesus sanookin, ”joka
on nähnyt minut, on nähnyt Isän” ja ”Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen
tekojaan.”
Viikon
evankeliumiteksti mainitsee kolmiyhteisen Jumalan – kastakaa heidät Isän, Pojan
ja Pyhän Hengen nimeen. Tässä itsekkäässä maailmassa ihmiset keskittyvät
toisenlaiseen kolminaisuusoppiin: ”minä, minun ja minulle.” Kirjoituksissa
meille annetaan valtava käsky: ”olkaa täydellisiä, niin kuin taivaallinen
Isänne on täydellinen”, ”pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan te hänen
rakkaita lapsiaan”, Matt. 5-7; Ef. 5:1. Jumala asetetaan meille käytännön
esikuvaksi – eräs pappi huomautti, että UT:ssa kolminaisuuden persoonat eivät
koskaan korota itseään, omaa persoonaansa, vaan aina toinen toisiaan. Isä sanoo
Pojalleen, ”sinä olet minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.” Isä
viittaa Poikaansa ja sanoo meille ”kuulkaa häntä.” Pyhän Hengen tärkein tehtävä
on kirkastaa Kristusta, ja Pyhä Henki ei puhu mitään omissa nimissään, vaan
ainoastaan sen, mitä hän saa Jeesukselta. Jeesus taas puhuu vain sen, mitä hän
saa Isältä. Jeesus johdattaa meidät Isän Jumalan luo. Jeesus lupaa omilleen
Hengen ja puhaltaa Hengen opetuslasten ylle. Voitaisiin sanoa, että kukaan ei
toteuta kultaista sääntöä – rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi – yhtä
mallikkaasti kuin kolmiyhteinen Jumala. Nuo persoonat arvostavat, kirkastavat,
korottavat ja rakastavat toisiaan niin kuin itseään. Hän on yksi kolmiyhteinen.
Oppi
kolmiyhteisestä Jumalasta on meidän uskontunnustuksen ytimessä, mutta nyt se pitäisi
saada myös meidän arkeen, meidän elämään ja keskinäisiin ihmissuhteisiin. Jos
isä, poika ja äiti rakastaisivat toisiaan niin kuin pyhä kolminaisuus, niin
perhe-elämästä tulisi yhtä paratiisia. Kukin persoona, perheen jäsen,
arvostaisi, palvelisi ja korostaisi toisen persoonan merkitystä ja arvoa.
Perhesurmien Suomessa tiedämme, että perheet eivät täällä loista
taivaallisessa, uhrautuvassa rakkaudessa niin kuin Pyhä Kolminaisuus.
Taivaassa
ei ole joukkoa keskenään kunniasta kilpailevia jumaluuksia. Taivaassa ei ole
jumalien kaaosta, vaan siellä on rauhaa, rakkautta ja ykseyttä. Oppi
kolmiyhteisestä Jumalasta on valtava rakkauden malli Jumalan lapsille. Kolmiyhteisen
Jumalan ykseys on selvä malli kristittyjen ykseydelle ja kirkon ykseydelle. Näin
sanoo Jeesus: ”Minä rukoilen, että kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä,
olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme,
jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.” Jeesus vielä jatkaa, että
meille on annettu Jumalan kirkkaus ja erikoissiunaus juuri siksi, että todella
olisimme yhtä, niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä: ”Sen kirkkauden, jonka sinä
olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin
kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti
yhtä.” Joh. 17:21-22. Maailma on täynnä kristillisiä
kirkkokuntia, lahkoja ja järjestöjä, jotka ovat kovasti toistensa kanssa eri
mieltä. Monet kristityt eivät suostu edes tunnustamaan toisia kristityiksi. Kristikunta uskoo UT:n pohjalta olevansa Kristuksen ruumis
maan päällä, Jumalan kuva. Millaisen kuvan Jumalasta keskenään riitelevät
seurakunnat antavat? Meidän todella pitäisi nöyrtyä ja suunnata katseemme
Jumalaan, kolmiyhteiseen pyhään. Olemmeko me hänen edustava kuvansa? Paholaisen
nimi on Raamatussa diabolos. Se tarkoittaa erilleen heittäjää. Kolmiyhteinen
Jumala johtaa meitä kohti ykseyttä. Nöyrrymmekö sille tielle? Uskallammeko
astua sille tielle? Haluammeko olla Jumalan kuva maailmassa?
Jumalan
tunteminen, Jeesuksen tunteminen, sen pitäisi koko ajan olla johtamassa meitä
kohti todellista ykseyttä kaikkien Kristuksen opetuslasten kanssa kaikkien
kansojen keskuudessa. Meidät kristityt, jotka on kastettu Isän, Pojan ja Pyhän
Hengen nimeen, meidän jotka on otettu Jeesuksen opetuslapsiksi, meidän tulisi
koko ajan olla yhtä ja pitää yhtä, niin kuin kolmiyhteinen Jumala on yksi.
Paavali perusti monia seurakuntia, hänen kauttaan maailmaan syntyi lukuisia kristittyjä
eri kansoista. He puhuivat eri kieliä, heillä oli erilaiset taustat, eri
koulutukset, eri asemat yhteiskunnassa, mutta silti Paavali opettaa, että ”on
vain yksi ruumis ja yksi Henki.” ”Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! Yksi on
Jumala, kaikkien Isä!” Ef. 4:4-6. Vaikka me olemme erilaisia, siitä huolimatta,
niin kuin kolmiyhteinen Jumala on yksi, jakamaton, niin hänen kirkkonsa on
yksi. Poika johtaa meitä vääjäämättä Isän luo ja hän puhuu meille Hengestä.
Henki taas jatkuvasti kirkastaa Kristusta ja opettaa meidät huutamaan ”Abba,
Isä!”
Ei
ole sattumaa, että ensimmäinen selvä maininta Jumalan kolmiyhteydestä löytyy
juuri Jeesuksen lähetyskäskystä. Meidät lähetetään evankelioimaan kaikki
kansat, kaikki erilaiset kulttuurit ja ihmisryhmät, mutta silti Jeesuksen
opetuslasten ykseys säilyy kolmiyhteisen Jumalan luonteen mukaisesti.
Lopuksi
palataan Jeesuksen viimeisiin sanoihin Matteuksen evankeliumissa: ”minä olen
teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Juutalaisessa ajattelussa
”Minä olen”, ani huu, ego eimi, on usein kiertoilmaisu Jumalan pyhimmälle
nimelle. Näin ollen Jeesus sanoo, Jumala on teidän kanssanne. Minä-olen tuo
mieleen Mooseksen joka eräällä vuorella kohtasi Jumalan palavassa pensaassa.
Jumala sanoi Moosekselle: ”Minä olen se, joka olen.” Jumala sanoi Moosekselle,
että hänen on sanottava israelilaisille, että ”Minä-olen on lähettänyt minut
teidän luoksenne”, 2. Moos. 3:14. Nyt toisella vuorella Jeesus, ”minä-olen”
lähettää meidät evankelioimaan koko maailman.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.