Tällä
viikolla kirkoissa saarnataan jakeista Matt. 16:24–27. Kirjoitan tähän taas
saarnanjuuria viikon aiheesta. Nostan esiin joitain itseäni puhuttelevia
kohtia, pohdin vapaasti mitä Jeesus meille sanoo ja kompuroin erilaisissa
tulkinnoissa. Viikon evankeliumissa Jeesus esittää kovia vaatimuksia. Opetuslapset
eivät vain passiivisesti katsele ristillä kuolevaa Jeesusta, vaan hän kutsuu
heidät ristintielle. Nyt ei ole kyse mistään passiivisesta uskosta vaan niin
kuin Jeesus sanoo viimeisellä tuomiolla ”hän maksaa jokaiselle tämän tekojensa
mukaan.” Nämä Jeesuksen sanat ovat hyvin vaikeita ja varmasti niistä on kuultu
mitä mielenkiintoisimpia selityksiä pitkin Suomen maata viime sunnuntaina.
”Herra, jos se olet sinä, niin
käske minun tulla luoksesi.”
Kun
17-vuotiaana nuorukaisena luin Matteuksen evankeliumin, niin tällaiset kohdat
tekivät minuun vaikutuksen. Juuri tällaisten vaatimusten, ehdottomien käskyjen
vuoksi Jeesuksesta tulee niin kiehtova. Miten hän voi sanoa näin? Onko Jeesus arvokkaampi, tärkeämpi ja keskeisempi kuin minun elämäni,
kuin minun persoonani, kuin minun vanhempani, perheeni, vaimoni, lapseni,
ystäväni, suojaverkostoni ja työpaikkani? Tämä Jeesuksen ehdottomuus luo paradoksaalisesti
turvaa. Jeesuksen käskyjen vaativuus perustuu
juuri hänen omaan arvovaltaansa.
Ei
ole mikään ihme, että juuri ennen näitä Jeesuksen vaativia sanoja hänen
seuraamisestaan, Pietari on tehnyt kuuluisan tunnustuksensa, Matt. 16:16: ”Sinä
olet Messias, elävän Jumalan Poika.” Jos Jeesus on Herra, niin silloin Pietari
ja kaikki muutkin opetuslapset seuratkoon häntä mukisematta. Jeesus kutsuu
meitä seuraamaan häntä ehdottomasti. Hän ei ole tarjoamassa meille yhtä hyvää
hengellistä tietä tai vaihtoehtoa muiden hyvien joukossa. Jeesuksen käskyissä
kuuluu absoluuttisuus, totuus ja lopunajan vakavuus. Hän jyrisee Kapernaumille,
Betsaidalle ja Korasinille: ”jos teidän kaduillanne tehdyt teot olisi tehty
Sodomassa, se olisi pystyssä vielä tänäänkin.” ”Totisesti Sodoma pääsee
tuomiopäivänä helpommalla kuin se.” Se, miten ihmiset, miten kaupunki suhtautui
Jeesuksen sanomaan, Jeesukseen, ratkaisee sen aseman tuomiopäivänä. Näissä
kohdissa Jeesus on kaukana lempeästä herrasta, joka päästää kaikki taivaaseen.
Luterilaisuudessa
käskyihin on usein suhtauduttu kielteisesti. Kuitenkin käskyissä voi nähdä
jotain todella hienoa. Opetuslapset olivat keskellä Galilean järveä yöllä
myrskyssä (Matt. 14). Yhtäkkiä aaltojen päällä kävelee Jeesus. Opetuslapset
pelästyvät, luulevat näkevänsä aaveen. Silloin Jeesus rauhoittelee heitä, ”Minä
tässä olen, älkää pelätkö.” Pietari, opetuslasten edustajana, sanoo
Jeesukselle: ”Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä
pitkin.” ”Tule”, sanoo Jeesus, ja niin Pietari kävelee veden päällä. Juuri
tämän vuoksi minäkin mielelläni sanon Jeesukselle, käske minua. Käske minua
tekemään jotain, mitä en voi tehdä ilman sinun apuasi – käske minua niin kuin
vuorisaarnassa. Käske minua seuraamaan sinua silloin kun se näyttää aivan
mahdottomalta, silloinkin, kun sen hintana on oman itseni kadottaminen. Herra,
jos sinä todella olet se, joka olet, niin käske minua. Sitten seuraan, meni
syteen tai saveen. Kun uppoan, huudan niin kuin Pietari: ”Herra, pelasta
minut!” Matt. 14:30. Käskyäsi totellen ymmärrän, kuka sinä todella olet. Tämän
Pietarin vesikävelyn ja uppoamisen suorana seurauksena Jeesuksen olemus tuli
koko veneväelle selväksi: Ja kaikki, jotka veneessä olivat, polvistuivat hänen
eteensä ja sanoivat: ”Sinä olet todella Jumalan Poika.” Matt. 14:33.
Jeesus
käskeköön minua ja sinua jatkuvasti.
Ristin kantaminen
Jeesus
ei käske meitä kaikkia kävelemään veden päällä, mutta hän käskee meitä kaikkia
seuraamaan häntä, kieltämään itsemme ja kantamaan ristiämme. Jeesus sanoi
opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön
itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.” Jeesuksen käsky tarkoittaa,
että opetuslapsi joutuu kieltämään totaalisesti oman egonsa, kaikki toiveensa,
suunnitelmansa, kaikki turvarakenteet. Painottaakseen tätä asiaa Jeesus vertaa opetuslapsen
tietä ristin kantamiseen. Yksi arvostetuimmista
Jeesus-tutkijoista, John P. Meier, kirjoittaa Jeesuksen shokeeraavista sanoista
näin:
”No more horrific and disgusting symbol for having to bid farewell to one’s whole life (including one’s property and means of support), to one’s whole past (with all of one’s family ties), and to one’s whole future (with all its plans and projects), could be imagined by a 1st-century Palestinian Jew, who was all too familiar with this type of execution. The complete loss of control over one’s life (indeed, even over one’s bodily functions in public) was made all the more terrifying by the shame and mockery that accompanied this slow and painful death.” (Meier, A Marginal Jew, Vol. III, 64).
Ristin
kantaminen kuuluu teloitustielle. Kuolemaan tuomitut, ihmisten ja yhteiskunnan
hylkäämät roistot ja kapinalliset joutuivat kantamaan ristiään
teloituspaikalle. Tuolla tiellä heidät riisuttiin kaikesta arvokkuudesta ja
kunniasta – myös vaatteista. He olivat alasti. Heistä tuli täydellisiä
hylkiöitä. Tiedämme, että ristikuolema koostui kolmesta osasta: 1) Ruoskinta.
2) Ristin poikkipuun kantaminen teloituspaikalle. 3) Ristiinnaulitseminen ja
kuolema. Ehkä juuri tällä tiellä, seuraten
Jeesusta mahdottomissa paikoissa, huudamme ”Herra, pelasta minut!” Juuri ristin
tiellä taistellen seurakunta jatkuvasti polvistuu Jeesuksen eteen ja tunnustaa:
”Sinä olet todella Jumalan Poika.”
Kuule, näe ja löydä
Jeesus kysyy haluamme lähteä tuolle tielle. Ei kukaan ole niin hullu, että haluaisi lähteä ristin tielle ilman todella hyviä syitä. Jeesus kysyy halua: jos ”joku haluaa kulkea minun jäljessäni.” Halu kohdistuu Jeesukseen. Näemmekö hänessä jotain niin mittaamattoman arvokasta, niin pohjattoman velvoittavaa ja pakottavaa, että vaikka hän astuisi ristin tielle, niin me haluamme tulla hänen perässään? Jeesus kertoo, että taivasten valtakunta on kuin maahan kätketty aarre, kuin helmi. Mies myi iloissaan kaiken ja osti itselleen äkkiä tuon pellon saadakseen siellä lepäävän aarteen, Matt. 13:44-45. Ihminen, joka on iloissaan valmis tällaisiin uhrauksiin, on todella löytänyt jotain käsittämättömän arvokasta Jeesuksessa ja hänen sanomassaan. Jeesus sanoo ”autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja korvanne, koska ne kuulevat! Totisesti: monet profeetat ja kuninkaat ovat halunneet nähdä mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet.” Matt. 13:16-17. Oletko sinä nähnyt ja kuullut?
Apostoleissa
ja alkukristittyjen elämässä näkyy tällainen pohjaton valmius uhrauksiin
Jeesuksen tähden. Paavali kirjoittaa, että ”pidän todella sitä kaikkea pelkkänä
tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa
kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken
roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen.” Fil. 3:8. Marttyyri
ja piispa Ignatios, joka kuoli Roomassa 117, kirjoittaa Rooman seurakunnalle
kirjeen ollessaan matkalla ja vangittuna teloitustaan varten:
”Tuli ja risti, petojen parvet, luiden hajottaminen, Perkeleen pahat iskut – kaikki tämä tulkoon osakseni, kunhan vain pääsen osalliseksi Jeesuksesta Kristuksesta. Minua eivät vähääkään hyödytä maan ääret eivätkä tämän maailman valtakunnat. Mieluummin minä kuolen ja pääsen näin Jeesuksen Kristuksen yhteyteen kuin hallitsen maan ääriä. Häntä minä etsin, häntä joka on puolestani kuollut. Häneen kohdistuu haluni, meidän tähtemme ylösnousseeseen… Minun rakkauteni on ristiinnaulittu eikä minussa ole tulta, joka etsisi aineellisuutta ruoakseen. Päinvastoin minussa on elävä vesi, joka puhuu, ja se sanoo sydämessäni: Isän tykö! En ole mieltynyt katoavaan ruokaan enkä tämän elämän nautintoihin. Tahdon Jumalan leipää, nimittäin Jeesuksen Kristuksen lihaa, hänen joka on Daavidin siemenestä, ja ruoakseni tahdon hänen vertansa, nimittäin katoamatonta rakkautta.” Ign. Room. 5:3, 6:1, 7:2-3.
Huoatkaa,
kuinka Ignatios puhuu Halustaan Kristukseen. Kaikki tuon piispan Halu kohdistuu
Kristukseen. Näyttää siltä, että nuo Jeesuksen sanat, joita päivän evankeliumitekstissä
luetaan, ovat vaikuttaneet Ignatiokseen syvästi. Ignatios on myös todella
sakramentaalinen – hän puhuu vedestä ja Kristuksen lihasta ja verestä, jota hän
Haluaa syödä. Jokainen ymmärtää, että tässä piispa käsittelee kaste- ja
ehtoollisteologiaa. Ignatiokselle, tuolle pyhälle piispalle, Kristus ei ollut
kaukainen ajatus, vaan todella läheinen, rakas ja vetoava.
Monien
kristittyjen kyvyttömyys uhrata mitään Kristuksen tähden perustuu siihen, että
he eivät ole löytäneet Kristuksessa mitään käsittämättömän arvokasta ja rakasta
– he eivät janoa Kristuksen, Daavidin pojan verta ja lihaa, hänen ”katoamatonta
rakkauttaan.” Heidän sydämessään Pyhä Henki ei huuda: ”Isän tykö!” Paavali
kirjoittaa tästäkin: ”Olenhan usein sanonut teille ja nyt sanon aivan itkien,
että monet elävät Kristuksen ristin vihollisina. Heidän loppunsa on kadotus.
Vatsa on heidän jumalansa ja häpeä heidän kunniansa, ja he ajattelevat vain
maallisia asioita.” Fil. 3:18.
Varmasti
seurakunnat tarvitsevat tänään Ignatioksen kaltaisia piispoja ja pappeja,
joilla on sammumaton Halu Kristuksen luo. Sytyttäköön Jumala meissä tämän Halun
ja rakkauden, silloin uhraamme kaiken ilomielin. Ainoastaan ristintie avaa ovet
ikuiseen iloon. Tuollaisten piispojen uskonaskelilla on sama efekti kuin
Pietarin askelilla vetten päällä. Silloin kaikki katseet kohdistuvat Jeesukseen
ja koko joukko, koko veneen miehistö, seurakuntalaiset, ”polvistuvat hänen
eteensä ja sanovat: ”Sinä olet todella Jumalan Poika.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.