Jatkan
tätä kirkon identiteetin pohdintaa. Lähtökohtana on tietty Suomen tilanne eli
luterilainen kirkko. Viime postauksessa, pohdittiin sitä, että uskovaisten ei
pidä ajautua ”metsään” mutta ei myöskään ”ghettoon” vaan mieluiten kirkkoon.
Matalakirkollisuus menee helposti metsään, jossa uskonnolliseksi vakaumukseksi kelpuutetaan
henkevien fundeeraaminen. Huippuhurskaiden vaarana on linnoittautua omaan
ghettoonsa. Yritän vähän valaista näitä kirkko-opillisia perusteita. Tämmöinen
pohdinta on tärkeää, koska niin monet kymmenet tai sadat tuhannet suomalaiset ovat
valmiita eroamaan kirkosta jonkun homon tai kirkollisveron vuoksi. Toisaalta
äskettäin esim. Kansanlähetyksen johtaja julisti, että ”emme alistu kirkon
vallan alle.” Mikä on kirkko, siinäpä se kysymys. Kirkko on monille sopivan
epämääräinen käsite. 400-luvulla Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksessa Kristuksen
kirkko on määritelty siten, että ”uskomme yhden, pyhän, yhteisen (=katolisen)
ja apostolisen kirkon.” Tarkemmat tekstist tuosta uskontunnustuksesta löytyvät tästä.
Luterilainen
kirkko on alusta asti sitoutunut tähän vanhaan määrittelyyn, jolla on oikein
hyvät raamatulliset perusteet. Toisaalta luterilaisuudessa on myös vähän
löyhemmin määritelty, että Kristuksen kirkko on siellä, missä saarnataan oikeaa
evankeliumia ja toimitetaan sakramentit oikein. Tämä määrittely erottaa
luterilaisen kirkon selvästi esim. helluntailaisista ja vapaista suunnista,
joilla on selvästi erilainen näkemys ehtoollisesta. Uppoudutaan nyt tähän
kirkon pyhyyteen. Mitä sillä halutaan sanoa?
Kirkkomme
viettämässä messussa veisataan joka Herran päivä ”pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot!
Taivas ja maa on täynnä kirkkauttasi! Halleluja!” Mooseksen kirjoissa taas
sanotaan, ”olkaa pyhät, niin kuin Herra teidän Jumalanne on pyhä.” 3. Moos.
19:2. Jumalan kansan pyhyys samoin kuin seurakunnan pyhyys perustuu
yksinkertaisesti Jumalan pyhyyteen. Pyhyys on Herran lahja kansalleen,
kirkolleen. Seurakunta on Kristuksen ruumis ja juuri tämän vuoksi seurakunta on
pyhä – siitäkin huolimatta, että sen sisällä on syntisiä, joiden pitää joka
päivä rukoilla ”anna meille meidän syntimme anteeksi.”
Paavali
kertoo, kuinka Kristus pyhitti kirkkonsa: ”Miehet rakastakaa vaimoanne niin
kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa
sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai
virhettä.” Ef. 5:25–27. Kirkko on alusta asti tunnustettu Kristuksen morsiameksi,
uudeksi Eevaksi, joka rakastaa ja yhtyy uuteen Adamiin. Kristus on sulhanen,
joka syvästi rakastaa morsiantaan. Kristuksen morsiamena kirkko on odottava
Herraansa neitseellisenä, pyhänä ja tahrattoman aina taivaallisiin Karitsan
hääjuhliin asti (Ilm. 21; 2. Kor. 11:2). Neitsyt Maria on nähty kirkon suurena
esikuvana – yhtä aikaa äitinä ja neitsyenä, jolla on uskonsa kautta
lukemattoman paljon lapsia (Jes. 54:1–10). Kirkkohan on yhtä aikaa pyhä neitsyt
ja uskova äiti (Gal. 4:26-31).
Pyhyys
on Raamatussa valtavan väkeä asia. Herran pyhyys uhkaa kuolemalla jokaista joka
halventaa sitä. ”Niissä, jotka ovat minun lähellä, minun pyhyyteni tulee
näkyviin, ja koko kansa saa oppia tuntemaan minun valtani ja voimani.” 3. Moos.
10:3. Jesajan kutsumusnäyssä kerrotaan, Jes. 6, että Jesaja sai nähdä Jumalan
valtaistuimen, ja tuon valtaistuimen ympärillä huusivat kerubit toisilleen: ”Pyhä,
pyhä, pyhä on Herra Sebaot!” Aivan niin kuin meidän jumalanpalveluksissa.. Eräät
ruotsalaiset ehdottivat jumalanpalvelusuudistusta, jossa sen sijaan, että
lauletaan ”helig, helig, helig”, laulettaisiin tuttavallisemmin ”trevlig,
trevlig, trevlig..” Ei mennyt läpi, vielä.
UT:ssa
tämä samantyyppinen pyhyyden tuntu on läsnä juuri kirkossa ja seurakunnissa.
Ap. t. 5 kertoo, kuinka kiero Ananias ja hänen vaimonsa Safira myivät
maatilansa, mutta huijasivat seurakunnan johtajaa eli Pietaria ja antoivat
maatilan arvosta vain osan seurakunnan käyttöön. Tämän seurauksena Pyhä Henki
langetti Pietarin kautta välittömästi kuolemantuomion näille kahdelle – pyhän
kanssa ei pelleillä, niin kuin Pietari sanoi, ”et sinä ole valehdellut
ihmisille, vaan Jumalalle.” Ap. t. 5:4. Ehkä tämä tapaus kertoo meille myös
siitä, että kirkon hengellistä todellisuutta ei voida erottaa sen hierarkkisesta
todellisuudesta. Valehdellessaan apostoli Pietarille pariskunta valehteli
Pyhälle Hengelle. Paavali kertoo, että kirkon ehtoollista eli Kristuksen verta
ja ruumista – leipää ja viiniä – pidetään täysin pyhänä. ”Niinpä se, joka
arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran
ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä
leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys
on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen Tuomion.” 1. Kor. 11:27–29.
Toisaalta
juuri Kristuksen ruumis – eli messussa jaettava leipä – muuttaa syöjänsä
jatkuvasti osaksi Kristuksen ruumista eli kirkkoa. Ja niin kuin Paavali sanoo, ”jos
ensimmäinen leipä pyhitetään, on koko leipomus pyhä, jos puun juuri on pyhä,
ovat myös oksat pyhät.” Room. 11:16. Juuri messusta leviää Kristuksen pyhyys
koko hänen kirkkoonsa, niin että siitä tulee yksi ”pyhä leipomus.” Matt. 13:33.
Niin kuin pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan, niin sakramentaalinen yhteys
Kristukseen pyhittää hänen kirkkonsa. Näin kristityt ovat käsittääkseni aina
ajatelleet.
Kirkon
ja kristittyjen pyhyys liittyy tietysti myös olennaisesti siihen, että kirkkoa
kutsutaan UT:ssa Jumalan temppeliksi (1. Kor. 3:16; Ef. 2:21; 1. Piet. 2:5).
Tämä sama pyhä näky kirkosta Kristuksen temppelinä näkyy myös apostolisten
isien kirjoituksissa heti UT:n jälkeisenä aikana. Mainittakoon vaikka, että
110-luvulla kuollut marttyyri-piispa Ignatios kirjoittaa Efesoksen pyhille
näin: ”Olettehan te Isän temppelin kiviä, valmistetut Isän Jumalan rakennusta
varten, ja Jeesuksen Kristuksen nostolaita, risti, nostaa teitä korkeuksiin,
köytenä Pyhä Henki. Teidän uskonne kuljettaa teitä ylös, rakkaus taas on se
tie, joka johtaa Jumalan luo. Näin te siis olette kaikki matkakumppaneita,
Jumalankantajia ja temppelikantajia, Kristuksen-kantajia, pyhäinkantajia, joka
suhteessa Jeesuksen Kristuksen käskyjen kaunistamia.” Ign. Ef. 9.
Loppujen
lopuksi:
Nyt
kun kirkko-oppi on meiltä nykysuomalaisilta niin heikosti sisäistetty, niin
näihin asioihin kannattaisi vähän paneutua. Kirkon ja yksittäisen uskovaisen itseymmärrys
lepää aika pitkälti sen pohjalta, mitä hän ajattelee kirkosta, Kristuksen
ruumiista, jonka jäsen hän on, Jumalan temppelistä, jonka elävänä kivenä hän
loistaa. Nykyään suomalaiset ovat aikamoisia yksinyrittäjiä, kun uskosta tulee henkilökohtainen
asia. Uskovaiset ovat tänään todella yksinäisiä. Näkemystä kirkosta, joka
yhdistää, todella tarvittaisiin. Eikö olisi hienoa olla osana jotain oikein
suurta, jotain jossa mukana on itse Jumala, ja lukematon määrä muita ihmisiä? Herätyskristityt
painottavat aina henkilökohtaista uskoa ja Raamatun arvovaltaa. He myös usein
puhuvat siitä, että Kristuksen kirkko on jonkinmoinen näkymätön uskovien yhteys
-liittoutuma. Kuitenkin juuri Raamattu puhuu tosi paljon kirkosta ja
seurakunnista. Raamatussa on kyse ihan näkyvästä kirkosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.