Viikonloppuna
oli aika monen herätysliikkeen kesäjuhlat. Itse olin mukana
evankeliumijuhlilla, kun niitä vietettiin tällä Turussa. Juhlien parasta antia
olivat suuret messut juhlakentällä. Kirkollisissa uutisissa olemme lukeneet,
kuinka piispat Mäkinen, Repo, Askola ja Luoma ovat pitäneet puheita näillä
juhlilla – itse missasin Mäkisen puheen. Piispa Revon teologinen opetus oli
todella hyvä (se löytyy tästä). Toivottavasti piispat jatkossakin paneutuisivat hengellisiin ja
teologisiin isoihin aiheisiin. Jonkun on pakko puhua asiaa – kiitos Matti! Itse
asiassa näitä piispojen puheita vähän lukeneena minusta tuntuu, että kirkon
johtajilla on orastava halu nostaa ev.-lut. kirkon hengellistä profiilia ja
itseymmärrystä.
Yksi
pulmakysymyksistä tuntuu olevan, mikä on ev.-lut. kirkon hengellinen rooli ja
merkitys. Jotkut herätyskristityt suhtautuvat ihan avoimesti kirkkoon kuin
lypsylehmään, jolta saadaan etuja, verovaroja ja rakenteiden suojaa, mutta ei
juuri mitään hengellistä rikkautta. Hengellinen anti saadaan sitten omasta
liikkeestä, oman liikkeen paimenilta – itsensä nimeämiltä ”piispoilta” ja jopa ”apostoleilta”.
Suomalaisten suuri enemmistö ei käy jumalanpalveluksissa, mutta ei myöskään
Suviseuroissa tai Sanan Suvipäivillä. Heille uskonto on entistä enemmän
yksityisasia. ”Metsä on kirkkoni.” Tällaiset näkemykset ovat todella
ongelmallisia, ja syystäkin piispat hermostuvat. Piispat Luoma ja Repo ottivat
puheissaan kirkon hengellisen itseymmärryksen ja perimmäisen tarkoituksen ihan
tosissaan. Kirkon olemassaoloa ei perustella sillä, että se auttaa köyhiä ja
syrjäytyneitä, ja pelastaa nälkäisiä lapsia Afrikassa. Kirkon perimmäinen
funktio liittyy sen hengelliseen sanomaan: tuomme Kristuksen tänne.
Sammeli
Juntunen, dosentti ja kirkkoherra, kirjoitti vuonna 2002 pamfletin Horjuuko
kirkon kivijalka? (Kirjapaja). Koko teos löytyy muuten netistä, tästä linkistä. Juntunen on yksi parhaimpia Lutherin tutkijoita
Suomessa. Pamfletin aihe on mitä ajankohtaisin ja vakavin. Nyt on korkea aika
todella selvittää Suomen luterilaisen kirkon näkemykset itsestään. Juuri
tämänkin vuoksi piispa Revon puhe, joka otti lujasti kantaa kirkon rooliin, oli
todella kaivattu. Kun halutaan tietoa siitä, mitä luterilainen kirkko on, ei
voida tyytyä vain tarkastelemaan kysymystä tilastoiden ja sosiologisten
tutkimusten valossa: kuinka ja miten kirkon jäsenet uskovat, jos uskovat? Kirkon
piispojen ja pappien pitäisi selventää, mikä on luterilaisen kirkon
itseymmärrys tänään.
Sammeli
kirjoittaa, että Raamattu käyttää kirkosta pääasiassa kolmea metaforaa: Jumalan
kansa, Kristuksen ruumis ja Pyhän Hengen temppeli. Näistä metaforista puhutaan
aivan liian harvoin. Papisto istuu tuntitolkulla kokouksissa, mutta näistä
asioista puhutaan niissä ani harvoin. Suomen luterilaisen kirkon kynnyksen
halutaan olevan matalalla, ja ehkä juuri tämän vuoksi on vältelty
keskustelemasta vakavasti kirkon todellisista perusteista. Teologista
keskustelua pidetään liian korkealentoisena tavalliselle kansankirkkolaiselle. Jos
näihin kysymyksiin ei oteta kantaa ja anneta suuntaviivoja niin kohta
herätyskristityt ghettoutuvat lopullisesti omiin liikkeisiinsä ja tavallinen
suomalainen löytää kirkkonsa entistä selvemmin vain metsästä.
”Pyhä,
yksi, apostolinen ja katolinen”
Vanhoissa
300–400-lukujen apostolisissa uskontunnustuksissa selitetään, että kirkko on
yksi, pyhä, apostolinen ja yleinen (eli maailmanlaajuinen siis katolinen). Näin
esim. vuonna 1999 julkaistu ev.-lut. kirkon katekismus määrittelee luterilaisen
kirkon. Suomen luterilainen kirkko ei siis oman näkemyksensä mukaan periydy
vain 1500-luvulle, Lutheriin, vaan 30-luvulle, ajalle, jolloin Kristus perusti
Kirkkonsa, ja kun se helluntain Hengen myötä syntyi ”yhdeksi, apostoliseksi,
katoliseksi ja pyhäksi.” Näin luterilaiset virallisesti opettavat. Yritän
tulevien postausten kautta vähän selventää, mitä tarkoitetaan. Nämä määreet
ovat kirkko-opin (ekklessiologian) perusteita. Herätyskristillisyydessä, jossa
keskitytään usein siihen, oletko tehnyt henkilökohtaisen uskonratkaisun, ei
kirkko-opista ole ikinä tullut keskeinen. Maallistunutta enemmistöä aihe ei
myöskään kiinnosta. Kuitenkin kirkon kannalta kyse on tosi tärkeästä asiasta.
Apostolisuus:
Jeesus kokosi ympärilleen 12 apostolia. Heidän tehtävänään oli toimia Kristuksen
lähettiläinä ja todistajina. Paavalin opetuksen mukaan kirkon ”perustuksena
ovat apostolit ja profeetat ja sen kulmakivenä on itse Kristus Jeesus.” Ef.
2:20. Jeesus sanoi apostolien johtajalle, Simonille, ”Sinä olet Pietari (=kallio)
ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni”, Matt. 16:18. Kristuksen kirkolla on
siis apostolinen kalliopohja (ks. Ilm. 21:14). Jerusalemin alkuseurakunnasta
meille kerrotaan, että ”seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien
opetusta”, Ap. t. 2:42. UT:n mukaan apostolit loivat perustan kristilliselle
uskolle. Kuinka yhteneväinen näiden apostolien todistus oli ja miten
uskollisesti heidän seuraajansa omaksuivat sen? Vastauksia näihin kysymyksiin täytyy
etsiä apostolisilta isiltä ja kirkkoisiltä. Olen Sammeli Juntusen kanssa ihan
samaa mieltä siitä, että pääpiirteissään tuo apostolinen kristinusko välittyi
seuraaville sukupolville aina meidän ajoille asti.
Piispa
Irenaeus ja kirkon piirteitä
Syventymättä
UT:n omaan aikaan Sammeli Juntunen paneutuu kirkon apostoliseen jatkumoon
viittaamalla Irenaeukseen, joka oli Lyonin kaupungin piispa 180-l jKr. Irenaeus
taisteli periksi antamattomasti sanan miekalla aikansa harhaoppia gnostilaisuutta
vastaan. Hän oli voimakkaasti sitä mieltä, että oppi on oikea jos se on
apostolista perua. Perususkon piti palautua itse apostolien opetukseen
ollakseen uskottava. Gnostilaisuus oli myöhempi harha, joka ei todellakaan
ollut kuulunut Jeesuksen tai apostolien uskoon. Näin Irenaeus kirjoittaa:
"Apostolien
oppitraditio on koko maailmalle ilmeinen. Jokainen, joka haluaa nähdä totuuden,
voi katsella sitä jokaisessa seurakunnassa. Me voimme luetella ne piispat,
jotka apostolit asettivat kuhunkin seurakuntaan ja heidän seuraajansa, aina
meidän aikaamme asti. He eivät ole koskaan opettaneet sellaisia oppeja, joita
nämä ihmiset (gnostilaiset) ovat sepustaneet kokoon." (III, 3, 1)
"Tämän sanoman ja uskon,
jonka kirkko on saanut, se säilyttää niin huolellisesti, että vaikka se on
levinnyt koko maailmaan, niin silti se ikään kuin asuu yhdessä ainoassa
talossa. Ja kirkko uskoo saamaansa sanomaan ikään kuin sillä olisi vain yksi
sielu ja yksi sydän, ja se julistaa ja opettaa sitä ja antaa sen seuraaville
sukupolville ikään kuin sillä olisi vain yksi ainoa suu.
Sillä vaikka kielet kaikkialla
maailmassa ovat erilaisia, silti oppitradition sisältö on sama koko maailmassa.
Kirkot, jotka ovat Germaniassa, eivät usko toisin kuin ne, jotka ovat Iberiassa
tai kelttien parissa tai Orientissa tai Egyptissä tai Palestiinassa. Samoin
kuin aurinko, Jumalan luomus, paistaa koko maailmassa ja on vain yksi ainoa,
samoin totuuden valo loistaa koko maailmassa ja valaisee jokaisen ihmisen, joka
haluaa tulla tuntemaan totuuden. Ei edes lahjakkain saarnaaja kirkon johtajista
saarnaa mitään muuta kuin toiset, sillä "kukaan ei ole opettajaansa
suurempi". Eikä heikkokaan saarnaaja poikkea oppitraditiosta. Kyseessä on
nimittäin yksi ja sama usko; joka osaa sanoa siitä paljon, ei sillä lisää
siihen mitään, ja se, joka osaa sanoa siitä vain vähän, ei kuitenkaan vähennä
sitä." (I, 10,2)
Irenaeuksen
näkemys kirkon yksiäänisyydestä on varmasti vähän romantisoiva, mutta
päälinjoissaan Irenaeus on luotettava. Apostolit asettivat piispat (episkopees)
seuraajikseen kaitsijan tehtävään (Ap. t. 1:21–26). Niin nämä piispat pitävät
Pyhän Hengen avulla kiinni oikeasta opista ja levittävät Kristuksen tuntemusta
koko maailmaan. Apostolisen uskon perusnäkemykset tiivistyvät varmasti siihen,
että Jeesus Kristus kuoli lunastaakseen meidät synnin vallasta ja että hän
nousi kuolleista saattaakseen meidät uudella tavalla Jumalan yhteyteen. Ongelmana
on, että kristikunta ei ole tässä päätodistuksessaan yhtenäinen. Suomen
Siionista kuuluu montaa näkemystä, jotka ovat ristiriidassa meidän apostolisen
uskomme kanssa. Piispaehdokas Sakari Häkkinen (ks. tästä), pastori Antti Kylliäinen
(kirjoitti kirjan Kaikki pääsevät taivaaseen), ja monet muut luterilaisen
kirkon ”liberaalin” siiven pastorit ovat selvästi kieltäneet uskonsa keskeisiin
apostolisiin uskonkohtiin, jotka löytyvät esim. apostolisesta
uskontunnustuksesta: usko ylösnousemukseen, neitseestä syntymiseen, lunastavaan
kuolemaan jne.. Nämä ovat tosi isoja ongelmia. Jos keskeiset uskonasiat
hylätään ev.-lut. kirkossa, jos papit saavat opettaa omia mielipiteitään jotka
ovat apostolisen uskon kanssa ristiriidassa, niin silloin kyllä ”kirkon
kivijalka” horjuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.