Sain juuri luettua Craig A. Evansin uuden kirjan Jesus and
His World. The Archaeological Evidence (2012). Evans on raskaan sarjan UT:n
tutkija. Hän on kirjoittanut kasapäin historian Jeesuksesta. Hän on hyvin
perillä Jeesus tutkimuksen pitkistä linjoista, painotuksista, arkeologisista
tuloksista, juutalaisuuden tutkimuksesta ja alkukristillisyyden synnystä.
Väitöskirjassani perehdyin aika paljon juuri Galilean
arkeologiaan ja siksi oli kiva lukea tällainen enemmän populaariyleisölle
tarkoitettu korkeatasoinen teos, jossa esitellään keskeisiä arkeologisia
tuloksia historian Jeesuksen kannalta. Usein nämä tiedot jäävät tutkijoiden
kammioihin ja ”internet-skeptikot” pääsevät dominoimaan (sabotoimaan) keskustelua
jokamiehen tasolla. Näin syntyy aivan hulluja käsityksiä, joihin usein liittyy ”salaisia
lähteitä”, ”pappien salaliittoja” ja ”vaiettuja totuuksia”. Evansin kirja on juuri
tämän vuoksi erittäin tervetullut. Se välittää oikeaa tietoa, jonka kuka
tahansa voi tarkistaa. Evans popularisoi tiedettä. Toivottavasti Evansin kirja
kuluu kristittyjen käytössä. Teos on alaviitteineen paikoitellen sen verran
hyvä, että siitä saa tutkijatkin paljon irti.
Teos koostuu viidestä luvusta:
1)
Seforis – Nasaretin naapurikaupunki
2)
Synagoga Jeesuksen aikana
3)
Kuinka luku- ja kirjoitustaitoisia Jeesuksen
ajan juutalaiset olivat?
4)
Jerusalemin temppeli ja papisto
5)
Juutalainen hautaus toisen temppelin aikana
Esittelen tässä ihan lyhyesti vain Evansin päälukua
ensimmäisen vuosisadan synagogista. Jotkut ovat väittäneet, ettei Jeesuksen
aikana Israelissa ollut synagogia. Tämä väite on täysin ristiriidassa
evankeliumien antaman kuvan kanssa, jonka mukaan Jeesus julisti Jumalan
valtakunnasta nimenomaan synagogissa ympäri Galileaa. Myös Josefus ja Filon –
ensimmäisen vuosisadan juutalaiset historioitsijat – puhuvat synagogista,
nimenomaan pyhinä rakennuksina, joissa rukoiltiin, kuultiin ja opiskeltiin pyhiä
kirjoituksia ja pidettiin kansankokousta. Arkeologia tukee tätä näkemystä.
Toisen temppelin aikaisia synagogia on kaivettu esiin Gamlasta, Herodiumista,
Jerikosta, Magdalasta, Masadasta, Modiinista ja Qirjat Seferistä. Näiden
seitsemän täysin varman synagogan lisäksi myös Kapernaumissa ja Shuafatissa on
ollut synagoga – Kapernaumin suhteen kyse on lähinnä siitä, onko massiivisen,
400-luvulta peräisin olevan synagogan alla vanhemman synagogan perustukset,
jotka ajoittuisivat Jeesuksen ajoille. Todennäköisesti.
Monissa näistä synagogista on keskenään yhtenäisiä
piirteitä. Ne ovat neliön muotoisia, sisäseinustaa kiertää kivinen istumapenkki,
kaikissa on seinät ja kivipylväitä. Useiden synagogien lähistöltä on löytynyt
miqva-altaita eli juutalaisten puhtaussäädösten mukaisia kastealtaita. Magdalan
synagogasta löytyi myös suurehko kivireliefi, johon on kaiverrettu menorah eli seitsenhaarainen
kynttelikkö. Masadan synagogasta on löytynyt Herodeksen aikaisia öljylamppuja
ja viidennen Mooseksen kirjan ja Hesekielin kirjan kirjakääröjen fragmentteja.
Jerusalemista, aivan temppelin läheltä, Ofelin kukkulalta,
on löytynyt kivilaatta (75 x 41 cm), jossa kerrotaan paikalla olleesta synagogasta.
Tämä ns. Theodotos-kivilaatta on ajoitettu Herodeksen ajalle eli se kuuluu
Jeesuksen ajan Jerusalemiin. Kivilaatassa (jonka kuva löytyy tästä) on pitkä ja mielenkiintoinen kirjoitus,
joka löytyy englanniksi käännettynä Evansin kirjasta:
Theodotos, [son] of Vettenus, priest and synagogue ruler, son of a synagogue ruler, [and] grandson of a synagogue ruler, built the synagogue for the reading of the law and the teaching of the commandments, and the guest room, and the chambers, and the water fixtures, as an inn for those in need from foreign parts, (the synagogue) which his fathers and the elders and Simnides founded.
Evankeliumit kertovat, että Jeesus julisti evankeliumia,
paransi sairaita ja saarnasi, luki Jesajan kirjaa synagogissa. Hän herätti
synagogan esimiehen, Jairoksen tyttären kuolleista. Synagoga oli galilealaisen
kylän sydän, koulutuksen keskus, paikallinen uskonnon keskuspaikka. Siellä
luettiin, rukoiltiin, keskusteltiin ja opiskeltiin. Tässä keskuksessa Jeesus
välitti sanomansa. Mark. 1:39: ”Niin hän lähti ja kiersi kaikkialla Galileassa,
saarnasi synagogissa ja karkotti pahoja henkiä.” Arkeologian ja kirjallisten
lähteidemme valossa tällainen missio sopii juuri ensimmäisen vuosisadan
Galileaan ja Juudeaan.
Onko Jeesuksen hauta löytynyt?
Kirjansa loppuun Evans on kirjoittanut ”liitteenä” (Appendix
1) pienen alaluvun Jeesuksen sukuhaudaksi väitetystä Talpiotin hautaluolasta ja
sen ”hautalaatikoista” – ossuaareista. Olin viime viikolla siunaustilaisuudessa
Pyhän Ristin kappelilla. Muistotilaisuudessa valveutunut omainen kyseli minulta
tästä Talpiotin haudasta. Kiitos Evansin selonteon ymmärrän nyt paremmin, mistä
on kyse. Vakavasti otettavassa, tieteellisessä arkeologiassa tästä Talpiotin
haudasta ei paljoa puhuta, koska tuossa haudassa ei ole mitään sinänsä kovin
kummallista. Se on yksi niin monista löytyneistä Jerusalemin lähialueen
ensimmäisen vuosisadan haudoista. Väite, jonka mukaan kyseessä olisi Jeesus
Nasaretilaisen sukuhauta, jossa siis olisi Jeesuksen, hänen poikansa, vaimonsa,
äitinsä ja muutamien opetuslasten luut, on aivan tolkuton. Yksikään selväpäinen
ja arvostusta nauttiva tutkija ei kannata tuota tulkintaa. Haudassa kyllä on
ossuaari, jossa lukee hepreaksi ”Yeshua, Yehosefin poika” – eli Jeesus Joosefin
poika. Saman ossuaarin päähän on kaiverrettu X ja hautaluolan oviaukon
yläpuolella on ympyränmuotoinen koristeellinen merkintä.
Hautaluola löytyi Talpiotista modernin rakennusprojektin
yhteydessä vuonna 1980. Paikalle kutsuttiin kaksi arkeologia: Yosef Gat ja Amos
Kloner. Gat julkaisi hautaluolasta ja sen sisällä olevista ossuaareista
artikkelin hepreankielisessä tieteellisessä julkaisussa. Gat ja Kloner eivät
nähneet haudassa mitään kummallista tai sensaatiomaista – X ja o-merkit olivat
heille ihan tuttuja juttuja muista tuon ajan haudoista. Ei niistä vedetty
mitään kummallisia juutalaiskristillisyyteen viittaavia tulkintoja.
2000-luvulla kanadalainen studiojuontaja Simcha Jacobovici,
Charles Pellegrino ja Titanic-elokuvan ohjaaja James Cameron saivat vihiä tästä
hautaluolasta ja he väittivät, että kyseessä on Jeesus Nasaretilaisen salattu
sukuhauta, jossa siis lepää hänen poikansa, äitinsä ja veljensä ja monia
opetuslapsia… Heidän mukaansa tuo X-merkki Jeesus-ossuaarissa on symboli, joka
kertoo siitä, että kyseinen Jeesus kuoli ristikuoleman. Tällaiselle väitteelle
ei kuitenkaan löydy mitään tukea arkeologiasta. Tuo X on vain merkki, eikä
mikään kuolintapaan liittyvä symboli. X on yksinkertaisesti kivenhakkaajan
kaivertama merkki jolla hän on halunnut markkeerata miten päin ossuaarin kansi
sopii itse hautalaatikkoon. Tällaisia X-merkkejä on vaikka kuinka paljon
juutalaisissa ossuaareissa. Evans antaa
Jacobovicille tylyn tuomion:
Jacobivici’s suggestion that the X-mark is a Christian symbol is false and misleading. It is inexcusable.
Jacobovici ja Pellegrino väittävät, että hautaluolan
oviaukossa oleva ympyrämerkintä on salainen symboli joka kertoo, että kyseessä
on salainen juutalaiskristillinen hautaluola. Tämäkin väite on pohjaa vailla.
Tuo merkintä on hyvin tavanomainen juutalainen symboli ja se liittyy usein
jollain tavalla Jerusalemin temppeliin. Onkin mahdollista, että haudassa
lepäävällä suvulla on ollut yhteyksiä Jerusalemin temppeliin ja ehkä
hasmonialaissukuihin. Ympyrämerkintä ei liity Jeesus Nasaretilaiseen tai
alkukristittyihin mitenkään.
Lopuksi, useissa Talpiotin hautaluolan ossuaareissa on nimiä,
jotka ovat tuttuja Jeesuksen lähipiiristä. Kyllä, mutta nuo ossuaareista
löytyvät nimet löytyvät aivan kaikki myös ns. Hasmonelaissuvun parista – kyse
on hyvin tyypillisistä juutalaisista nimistä, jotka tulivat muotiin
Makkabealaisaikojen myötä (160–100 eKr.). Tällaisia nimiä ovat Jeesus, Joosua, Joosef,
Simeon, Maria, Mirjam, Jaakob, Johannes, Matteus…
Evans pitää Jacobovicin ja Pellegrion väitettä täysin
epäuskottavana koska se perustuu vääriin tulkintoihin eikä se ota huomioon
selviä arkeologisia tuloksia liittyen juutalaisiin ensimmäisen temppelin ajan
hautoihin. Jonathan Reed, yksi arvostetuimmista arkeologeista, pitää Jacobovicin
ja Pellegrinon väitettä petoksena. Tosiaan tällä väitteellä rahastetaan hyvin,
synnytetään sensaatio ja saadaan kuuluisuutta. James Cameron voi tehdä koko
jutusta vielä kohudokkarin, niin menestys on taattu. Totuus on sitten ihan
toinen juttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.