Vuoden viimeisenä
kirjaesittelynä haluan käsitellä Joseph Ratzingerin Introduction to Christianity. Ratzinger, nykyinen paavi, on yksi
aikamme viisaimpia Hengen miehiä – luterilaisenakin voin tämän myöntää. Kirjassaan
Ratzinger käy läpi Nikean uskontunnustuksen ja kysyy, onko se vanhentunut,
voiko ajatteleva 2000-luvun kristitty vielä lausua sen täydestä sydämestään ja
mielestään: ”Minä uskon.” Koska kirja on alkujaan kirjoitettu vuonna 1969,
Ratzingerin näkemyksiä voi nyt verrata hänen kantoihinsa paavina. En tunne
häntä niin hyvin – mutta on ihan selvää, että Ratzinger oli 1960-luvulla
kirkonmies, joka tunnusti kristillisen uskonsa suoraselkäisesti. Juuri siksi,
että Ratzinger tiivistää kristinuskon Nikean uskontunnustukseen, hänen uskonsa
on periaatteessa sellaista, jonka myös luterilaiset, anglikaanit, ortodoksit ja
monet muutkin tunnustavat. Tämä teos onkin yksi parhaimpia perinteisen kristinuskon
puolustuksia. Se myös muistuttaa siitä, että meillä kristityillä on valtavasti yhteistä.
Suosittelen tätä kirjaa varsinkin
papeille ja teologeille. Viime aikoina täällä Suomessa uskontunnustuksen sisältöä on kritisoitu
voimakkaasti – esim. professori Heikki Räisänen, hiippakuntadekaani Sakari Häkkinen
ja jopa jotkut piispoistamme (!). Onneksi kuitenkin suurilta osin luterilaiset papit ja piispat uskovat selkeästi niin kuin uskontunnustuksessa sanotaan.
YLE uutisoi tätä keskustelua
Kuopion piispanvaalien alla (ks. tästä):
”Uskontunnustus
on Sakari Häkkiselle enemmän symboli kuin totuus sellaisenaan. Häkkinen sanoo,
että hänen on vaikea ymmärtää uskontunnustuksesta kirjaimellisesti esimerkiksi
sitä, että Jeesus syntyi neitsyestä tai astui alas Tuonelaan.
-
Uskontunnustusta pitää tulkita kuten Suomen lippua: symbolina. Se kokoaa
ihmiset yhteen ja on uskonnonkieltä parhaimmillaan. Uskontunnustus on
kielikuvia, sillä uskosta ei voi puhua väitelauseilla, Häkkinen arvioi.
-
Raamatussakaan neitseestä syntyminen ei ole keskeisessä roolissa. Neitseestä
syntyminen oli sen ajan maailmankuvaa, ja silloin kaikkien suurmiesten keisari
Augustuksesta lähtien uskottiin syntyneen neitseestä. Me emme kuitenkaan
tarvitse Antiikin ajan maailmankuvaa voidaksemme olla kristittyjä.”
Olen lukenut Ratzingerilta useita
teoksia, mutta tämä on kyllä niistä tähän asti kaikkein monimutkaisin ja
tieteellisin. Kirja onkin omistettu professori Ratzingerin yliopisto-oppilaille.
Aivan alaan tutustumattomille en suosittele tätä kirjaa siksi, että se on aika
monimutkainen, vaikkakin hyvin mielenkiintoinen, syvällinen ja opettava.
Aloittelijoille suosittelen esim. anglikaani piispan ja Jeesus-tutkijan Tom
Wrightin hyvää johdanto-opasta kristinuskosta – Simply Chrsitian (2007).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.