Tässä tulee Mikaelissa pitämäni saarna. Aiheena on lähimmäinen.
Luuk.
10:25–37
Rakkaat
lähimmäiseni, äskeisessä virressä (429) laulettiin että meidän pitää mennä ”ylitse
kaikkien rajojen” ja että ”sinä johdat meitä maailmaan”. Messun jälkeen pappi
sanoo aina seurakunnalle: ”Lähtekää rauhassa ja palvelkaa Herraa ja
lähimmäistänne iloiten.” Tämän päivän evankeliumissa lähdetään kirkonmäeltä,
Jerusalemista alas maailmaan, alas Jerikoon. Tuolla tiellä ja sen viereisissä ojissa
ja allikoissa näemme monenlaisia pelottavia ja kärsiviä tapauksia. Päivän evankeliumissa Jeesus kysyy,
miten suhtaudumme näihin ihmisiin?
Tuo
lainopettaja eli lakimies, joka keskusteli Jeesuksen kanssa, oli
ammattiteologi. Hän oli raamatuntutkija. Hän tunsi Mooseksen lain, kirjoitukset
ja profeetat varmasti jopa paremmin kuin minä. Tämän vuoksi hän tiesi, kuinka
ikuinen elämä peritään – rakastamalla Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niin
kuin itseään.
Osoittaakseen
olevansa vanhurskas, tuo lainopettaja kysyy Jeesukselta tarkentavan kysymyksen:
”Kuka sitten on minun lähimmäiseni?” Jos hän olisi ollut fiksu, hän ei olisi
kysynyt. Nimittäin Jeesuksen vastaus vei häneltä sisäisen itsevarmuuden. Vastaus
tuohon kysymykseen, kuka on lähimmäiseni, voi tuntua helpolta, kun tutkitaan Mooseksen
lakia ystävien kanssa. Se voi tuntua selvältä silloin kun ollaan kilttien
ihmisten kanssa kirkossa tai temppelissä. Oman perheen jäseniä ja omia ystäviä
oli helppo pitää lähimmäisinä. Mutta tilanne meni vaikeammaksi, kun
laskeuduttiin alas Jerusalemista Jerikoon. ”Kuka sitten on minun lähimmäiseni?”
Jeesus vastaa juutalaiseen tyyliin kertomalla tarinan.
Eräs
mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon. Jeesus ei kerro kuka tuo mies oli. Hän
oli vain joku tavallinen juutalaismies. Rosvojoukko ryösti hänet. Veivät jopa
vaatteet hänen päältään ja hakkasivat hänet henkihieveriin. Sitten he jättivät hänet
kitumaan.
Juutalainen
raamatuntutkija Amy-Jill Levine on aika hyvin tuonut tämän vertauksen tähän
päivään. Hän kertoo, että nuo muinaiset samarialaiset asuivat nykyisen Israelin
Länsirannan alueella. Siellä asuu tänään arabeja. Levine selittää, että
Jerusalemista Jerikoon vievällä tiellä makaa ryöstettynä juutalainen mies. Ohi
kulkee rabbi ja Israelin Knessetin jäsen. Molemmat näkevät tapauksen mutta
molemmat kulkevat kaikkien yllätykseksi ohi. Tietä pitkin kulkee myös
Länsirannalta kotoisin oleva Hamas-terroristijärjestöön kuuluva arabi. Sääli
valtaa hänet ja hän pysähtyy auttamaan juutalaismiestä. Tällainen moderni versio
tästä vertauksesta tuo esille sen radikaalin sanoman. Voiko samarialainen olla
juutalaisen lähimmäinen? Voiko Hamasin terroristi olla juutalaisen lähimmäinen?
Voiko olla toisin päin?
Jeesus
jatkaa, että eräs pappi kulki tietä pitkin alas Jerikoon. Oletettavasti tuo
jumalaapelkäävä mies varmasti auttaisi veljeä hädässä. Sanoohan laki aivan
selvästi, että kärsiviä ja heikkoja pitää auttaa. Mutta kun pappi näki tuon ryöstetyn
miehen, hän siirtyi kadun toiselle puolelle ja meni ohi. Sitten tietä pitkin
alas Jerikoon laskeutui leeviläinen mies. Hänkin oli sukunsa puolesta hurskas
ja korkea-arvoinen mies, mutta kun hän näki miehen, hän siirtyi kadun toiselle
puolelle, ja kulki ohi. Mooseksen lain, profeettojen ja juutalaisten oppien
mukaan tuon papin ja tuon leeviläisen olisi pitänyt auttaa tuota ihmistä. Juutalainen
laki ei anna heille mitään oikeutusta tai syytä vaihtaa tien toiselle puolelle
ja käppäillä ohi. Heiltä olisi oletettu apua, ei sivuun astumista ja ohi
kävelemistä.
Se,
että nämä kaksi miestä kävelivät ohi, on suuri yllätys. Ei rabbi, ei Knessetin
jäsen, ei pappi voi kävellä kärsivän ihmisen ohi, ei kunnon kristitty voi
kävellä kuolemanhädässä kamppailevan ihmisen ohi? Kuinka usein me, jotka olemme
kirkkotiellä, me jotka olemme kunnon ihmisiä, kuinka usein me kävelemme
kärsivien ohi, siirrymme tien toiselle puolelle kun vastaan tulee vaikea tapaus?
Miten voimme kulkea ohi, vaikka olemme silminnäkijöitä? Tuo pappi ja tuo
leeviläinen olivat todennäköisesti aivan kunnollisia ihmisiä. Mikään ei viittaa
siihen, että he olisivat olleet ilkeitä.
Miksi
he eivät auttaneet? Rakkaus on se ratkaiseva tekijä. Ehkä tuo pappi ja tuo
leeviläinen pelkäsivät poiketa ojan pohjalle ja auttaa ryöstettyä miestä. Tuntemattomien
auttaminen on vaarallista. Emme tiedä, mikä epämääräinen mies hän oikein on. Ehkä
he pelkäsivät sotkeutua tuon tuntemattoman ihmisen ongelmiin. Rakastaminen
vaatii rohkeutta. Ryöstetty mies on pudonnut ulos yhteiskunnan turvaverkoista,
hän on ulkopuolinen, häneltä on viety rahat ja jopa vaatteet. Uskallatko sinä
astua laitapoluille auttamaan tuntemattomia, ryöstettyjä ja hakattuja ihmisiä? Apostoli
Johannes kirjoittaa (1. Joh. 4:17–18), että ”pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan
täydellinen rakkaus karkottaa pelon.” Me tarvitsemme tätä rohkeutta rakastaa.
Tarvitsemme rohkeaa rakkautta. Apostoli Johannes kirjoittaa vielä (1. Joh.
4:7–10):
”Jokainen,
joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, ei ole
oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän
keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille
elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan
siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme
sovitukseksi.”
Rakkaus
oli se asia mikä erotti laupiaan samarialaisen tuosta papista ja leeviläisestä.
Joskus on opetettu väärin, että tuo pappi ja leeviläinen olivat kiinnostuneita
vain opista ja oikeasta jumalanpalveluksesta, liturgiasta ja
puhtaussäädöksistä, ja sen vuoksi he olisivat olleet sokeita ja
välinpitämättömiä tuon apua tarvitsevan miehen hädälle. On väitetty, että he
olivat mukamas tekopyhiä, sellaisia niuhoja, joita kiinnosti rituaaliset
puhtaussäädökset, se että liturgiat menevät millilleen oikein, mutta että heitä
ei kiinnostanut kärsivien ihmisten hätä. Tuota pappia ja leeviläistä ei pidä
yhdistää meidän ajan konservatiivikristittyihin, jotka kiivailevat oikean opin
ja dogmaattisten lauselmien puolesta, ja jotka vastustavat modernin maailman
uusimpia keksintöjä kuten vaikka homojen avioliittoja. Kyse ei ole tästä. Painakaa
mieleenne, että tässä Jeesuksen vertauksessa on kyse rakkaudesta. Rakkauden vastakohtana
ei ole korkeakirkollinen liturgia vaan rakkaudettomuus. Rakkauden vastakohtana
ei ole oikea oppi vaan rakkaudettomuus eli viha. Oikea oppi, dogmaattisuus,
korkeakirkollisuus ja viehätys kauniiseen liturgiaan eivät ole esteitä astua
kärsivien ihmisten avuksi. Rakkaudettomuus on ainut este.
Kuten sanoin, juutalaisesta uskosta, laista, opista tai puhtaussäädöksistä ei löydy mitään estettä sille, että pappi tai leeviläinen eivät olisi olleet velvollisia auttamaan kuolemankielissä kamppailevaa miestä. Samoin kristillisestä opista, dogmeista tai liturgiasta ei löydy mitään estettä. Ainut mahdollinen este ryöstetyn miehen auttamiselle löytyy sydämestä: rakkaudettomuus ja viha.
Kuten sanoin, juutalaisesta uskosta, laista, opista tai puhtaussäädöksistä ei löydy mitään estettä sille, että pappi tai leeviläinen eivät olisi olleet velvollisia auttamaan kuolemankielissä kamppailevaa miestä. Samoin kristillisestä opista, dogmeista tai liturgiasta ei löydy mitään estettä. Ainut mahdollinen este ryöstetyn miehen auttamiselle löytyy sydämestä: rakkaudettomuus ja viha.
Rakkaus
oli se ratkaiseva tekijä. Evankeliumi kertoo tuosta samarialaisesta näin:
”Sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki
miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo” ja auttoi häntä kaikin
tavoin. Jeesus kuvaa tuon samarialaisen rakkautta – hänen tuli sääli. Meidän
nykykäännös ei tavoita sitä voimakasta rakkauden sanaa, jota Jeesus käyttää.
Tämä Jeesuksen käyttämä sana viittaa äidin rakkaudelliseen sääliin (splagnizomai). Kyse on sisäisestä
rakkaudesta, joka kouraisi samarialaisen sydäntä. Evankeliumi kertoo, että
tuhlaajapojan isä otti poikansa vastaan ja armahti häntä juuri tuon saman
rakkauden tähden (Luuk. 15:20): ”Isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa
vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä.” Meille kerrotaan, että Jeesus
auttoi ihmisiä, koska hänen sydämensä oli täynnä tuota säälivää rakkautta
(Matt. 9:36; 14:14):
”Kun
hän näki väkijoukot, hänet valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja
heitteillä, kuin lammaslauma paimenta vailla.”
Tuon saman rakkauden tähden samarialainen auttoi. Nyt ei pidä ajatella, että tuo leeviläinen ja tuo pappi olivat pahoja juutalaisia, mutta tuo samarialainen oli hyväsydäminen pakana. Jeesus tiesi varsin hyvin, että samarialaiset vihasivat juutalaisia, samarialaiset ja juutalaiset olivat usein toistensa vihollisia. Luukas kertoo juuri edellisessä luvussa, kuinka samarialaiset eivät suostuneet ottamaan Jeesusta vastaan sillä hän oli menossa Jerusalemiin (Luuk. 9:51–56). Samarialaiset eivät olleet mitään juutalaisten hyviä ja mukavia lähimmäisiä. Jos vertaamme asetelmia tähän päivään, niin usein oli niin, että juutalaiset pitivät samarialaisista yhtä paljon kuin tämän päivän juutalaiset pitävät Hamasin terroristeista, ja viha oli tietenkin molemminpuolista. Samarialaiset olivat useimmiten hyvin ilkeitä juutalaisia kohtaan, ja juutalaiset olivat useimmiten hyvin ilkeitä heitä kohtaan. Kuitenkin, kun tuo samarialainen näki tuon ojan pohjalla kärsivän juutalaisen, niin hän ei kysellyt, onko tuo juutalainen hänen lähimmäisensä, hän ei kysynyt, perisikö hän iankaikkisen elämän, jos hän auttaisi onnetonta. Tuo samarialainen vain tiesi, että hän itse on tuon onnettoman miehen lähimmäinen. Hänessä syttyi armahtava rakkaus.
Lopuksi,
opettaessaan tästä vertauksesta kirkkoisät vertaavat Kristusta tuohon
samarialaiseen, ja tuota onnetonta miestä he vertaavat jokamieheen eli Adamiin
ja Eevaan. Tämä tulkinta paljastaa meille hienon totuuden: Jeesuksen kautta
Jumala itse on tullut meidän ihmisten lähimmäiseksi. Jumala on laskeutunut
Kristuksessa meidän lähimmäiseksi, meidän tasolle ojan ja allikon pohjalle. Hän
näkee, mutta hän ei siirry tien toiselle puolelle, hän ei kulje ohi, vaan
pysähtyy auttamaan. Säälivässä rakkaudessaan Jumala halusi tulla sellaisen
ihmisen lähimmäiseksi, joka oli kurja ja onneton, avuton ja kadotettu,
sellaisen ihmisen lähimmäiseksi, joka oli kääntänyt Jumalalle selkänsä ja joka
jopa oli Jumalan vihollinen (Room. 5:6–10).
Vertauksensa
lopuksi Jeesus kysyy lakimieheltä: ”Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli
ryöstetyn miehen lähimmäinen?” Lainopettaja ei halunnut edes mainita tuon
vihatun samarialaisen nimeä, hän vain sanoi: ”Se, joka osoitti hänelle
laupeutta.” Aivan. ”Mene ja tee sinä samoin.”
Virressä
429 on hyvät sanat: ”Ihmisten ainoa lohdutus on kaikki voittava rakkaus. Joka
päivä eteemme avautuvat uudet mahdollisuudet ja tiet. Sinä johdatat meidät
maailmaan ja voimaa suot yhä uudestaan. Sinä kannat, sinä viet.” Rukoilkaamme:
Kiitos rakas Jumala, että olet Kristuksessa tullut meidän lähimmäiseksi. Sellaiseksi
lähimmäiseksi, joka rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään. Auta meitä
olemaan lähimmäisiä kaikille niille ihmisille, jotka tässä maailmassa
tarvitsevat meidän apuamme.
Kiitos!
VastaaPoista