Perussanomat
julkaisi keväällä 2013 Timo Junkkaalan toimittaman kirjan Euangelium Benedictum– Siunattu evankeliumi. Monet maamme parhaat Lutherin tuntijat, piispat ja
papit, ovat kirjoittaneet siihen artikkeleita. Kirjan artikkelit käsittelevät
luterilaisten ja katolisten ekumeenisia suhteita ja erityisesti paavi
Benedictus XVI:n näkemyksiä Jeesuksesta ja teologiasta. Tämän
artikkelikokoelman pohjalta on syytä pohtia ekumeniaa. Ekumenian perimmäinen
tavoite on kirkon näkyvä ykseys, se, että kaikki voisivat olla jäseniä yhdessä,
pyhässä, apostolisessa ja katolisessa kirkossa.
Ekumenialla
on mielestäni tänään ja tulevaisuudessa valtavan suuret mahdollisuudet. Ehkä
kaikenlaisten kirkkokuntien, kristillisten järjestöjen ja herätysliikkeiden suurena
haasteena, mahdollisuutena (ja uhkana) on tiedon vapaa liikkuvuus. Kukaan ei enää pärjää yksin. Nykyään on
entistä vaikeampaa rakentaa jonkinlaista pyhien minimaailmaa oman pienen piirin
sisälle. Tiedämme entistä selvemmin, mitä kaikkea hyvää on
ulkopuolellamme. Tästä hyvänä esimerkkinä on Perussanomien rohkea ja viisas ratkaisu julkaista katolisen
paavin kirjoittama Jeesus-kirja. Omat lempiteologini eivät todellakaan ole pelkästään luterilaisia, vaan luen paljon mm. katolisia
kirjoittajia kuten Henri De Lubacia, Joseph Ratzingeria ja monia muita.
Ekumeniaa
käydään hyvin monilla tavoin. Virallisissa oppikeskusteluissa on menty
harppauksin eteenpäin viimeisen 50 vuoden aikana. Vatikaanin toisen konsiilin
jälkeen katoliset avautuivat ekumenialle. 1500-luvun kirkonkirouksia on purettu
niin, että niiden ei nähdä enää koskevan meidän aikamme ihmisiä. Oppia
korostavien luterilaisten näkökulmasta ekumenian tärkein kysymys liittyy
vanhurskauttamisoppiin eli siihen kysymykseen, miten ihminen pelastuu. Katolilaisuudessa
vanhurskauttamisopilla ei ole näin korostunutta merkitystä. Ehkä luterilaisia
ja katolilaisia ei erota niinkään näkemys vanhurskauttamisopin sisällöstä vaan
sen asemasta.
Timo
Junkkaala osoittaa, että Lutherille ja luterilaisille tämä oppi
vanhurskauttamisesta on äärimmäisen keskeinen. Vuonna 1537 Luther kirjoitti
Schmalkaldenin vanhurskauttamisopista näin (Junkkaala, 2013, 238):
”Tästä
opinkohdasta ei voi yhtään väistyä tai antaa periksi, vaikka taivas, maa ja
kaikki muu katoavainen sortuisivat.” ”Tähän opinkohtaan
perustuu koko oppimme ja elämämme, jolla me vastustamme paavia, perkelettä ja
maailmaa.” ”Jos vanhurskauttamisoppi on lamassa, on kaikki lamassa. On siis
välttämätöntä, että me sitä joka päivä teroitamme.”
Vanhurskauttamisoppi
olikin 1500-luvun reformaation ratkaisevimpia kiistakysymyksiä. Luther
painotti, että ihminen vanhurskautetaan yksin uskosta ilman mitään omia
ansioita. Voisi siis ajatella, että mikäli tästä kysymyksestä päästään
yksimielisyyteen, niin näkyvä ykseys olisi lähellä. Vuonna 1999 tehtiin
kirkkohistoriaa. Ensimmäistä kertaa reformaation jälkeen katoliset ja
luterilaiset pääsivät yhteisymmärrykseen vanhurskauttamisopista, joka oli 500
vuoden ajan aiheuttanut niin paljon kiistoja ja riitoja. Vuonna 1999 allekirjoitettiin
luterilaisten ja katolisen kirkon Yhteinen
Julistus Vanhurskauttamisopista (YJV). Siinä todetaan, että luterilaisten
ja katolisen kirkon välillä vallitsee
yksimielisyys vanhurskauttamisopin perustotuuksista.
Tunnustuksellisten
luterilaiset, jotka eivät tingi vanhurskauttamisopista milliäkään, ovat
pitäneet YJV:ä epärehellisenä ja huonona kompromissina roomalaiskatolisten
kanssa… Monet heistä ovat sitä mieltä, että YJV:ä ei olisi pitänyt allekirjoittaa…
Joka tapauksessa, YJV on erittäin tärkeä paperi. Siinä katoliset ja
luterilaiset toteavat vanhurskauttamisopista näin (YJV:n § 15):
”Meidän
yhteinen uskomme on, että vanhurskauttaminen on kolmiyhteisen Jumalan työ. Isä
lähetti Poikansa maailmaan pelastamaan syntisiä. Kristuksen ihmiseksi tulo,
kuolema ja ylösnousemus ovat vanhurskauttamisen perusta ja edellytys. Näin
vanhurskauttaminen merkitsee, että Kristus itse on meidän vanhurskautemme,
josta me tulemme osallisiksi Isän tahdon mukaan Pyhässä Hengessä. Me
tunnustamme yhdessä: Yksin armosta, uskossa Kristuksen pelastavaan työhön eikä
oman ansiomme perusteella Jumala hyväksyy meidän ja me saamme Pyhän Hengen,
joka uudistaa sydämemme ja varustaa ja kutsuu meidät hyviin tekoihin.”
Nyt
kun luterilaiset ja katoliset ovat (ainakin) virallisesti lähentyneet toisiaan
tässä (keskeisimmissä) opissa, niin herää kysymys, mikä on vielä esteenä
täydelle yhdistymiselle. Lutherhan painotti, että tähän vanhurskauttamisoppiin
perustuu koko reformaatio, se että hän vastusti paavin ja roomalaiskatolisen
kirkon silloista opetusta. Nyt jos tässä keskeisessä opissa löytyy periaatteellinen
ja riittävä yksimielisyys, niin silloin menetetään yksi hyvin keskeinen syy
olla erossa. Sitä vastoin Kristuksen tahto (Joh. 17:22–23), kirkko-oppi, kristillinen
rakkaus ja Pyhän Hengen yhteen sitova työ ajaa kiistakumppaneita sopuun ja
ykseyteen. Syyt eroon hupenevat, syyt yhteyteen ovat valtavia. Miksi siis
skisma jatkuu?
Piispa
Jari Jolkkonen kirjoittaa artikkelissaan, että ison kaliperin katoliset
teologit – kuten Joseph Ratzinger (paavi Benedictus XVI) – ovat vakavissaan pohtineet,
että katolinen kirkko voisi tunnustaa Augsburgin tunnustuksen periaatteessa
katoliseksi dokumentiksi (Jolkkonen, 2013, 171–173)! Tämä vuonna 1530 kirjoitettu
Augsburgin tunnustus (CA) on luterilaisten tärkein tunnustuskirja. Piispa Jari
Jolkkonen on varmasti oikeassa todetessaan, että ”jotkut luterilaiset voivat
tietenkin olla tästä edistyksestä salaa huolissaan: jos katoliset omaksuvat
Augsburgin tunnustuksen, mitä meille enää jää? Mikä enää oikeutta luterilaisten
erillisyyden?” (Jolkkonen, 2013, 173) Siinä on tiukka kysymys.
Piispa
Jolkkonen on varmasti oikeassa siinä, että nykyään ekumenian suurimmat esteet
koskevat ”luultavimmin
kirkon virkaa sekä eettistä opetusta” (Jolkkonen, 174). Suurimmat erottavat
tekijät taitavat liittyä tänään käytäntöön – pappisvirkaan, eritoten
naispappeuteen ja eettisiin kysymyksiin, kuten avioeroihin, aborttiin,
ehkäisyyn, eutanasiaan, samaa sukupuolta olevien kirkolliseen avioliittoon.. Myös
paavin ja neitsyt Marian asema on monelle luterilaiselle vaikea este. Pitää kuitenkin
huomata, että moraalisissa, eettisissä ja käytännön kysymyksissä monet konservatiiviset
luterilaiset juuri ihailevat katolista kirkkoa. Näin siis ekumenia
luterilaisten ja katolisten välillä on mennyt kovasti eteenpäin opillisella
saralla, mutta moraalin ja käytännön asioissa on ajauduttu entistä kauemmas
erilleen. Seuraavassa postauksessa yritän uskaltaa sohaista noita käytännön
kiistakysymyksiä. Se on kuitenkin sama kuin sohisi ampiaispesää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.