Hyvää
ensimmäistä adventtia ja siunattua joulun odotusta. Tästä se alkaa. Seuraavat
neljä viikkoa rukoilemme jatkuvasti, tule Herra Jeesus Kristus. Tästä alkaa
paaston aika. Valmistaudumme, teemme parannusta, raivaamme tietä kuninkaalle.
Ensimmäisen adventin kunniaksi haluan kirjoittaa pari sanaa aasista. Risti on
kristittyjen kuuluisin symboli. Risti ei kuitenkaan ollut se ensimmäinen
symboli, jonka kristityt omivat itselleen. Risti oli nimittäin teloitusväline,
joka herätti tuon ajan ihmisissä mielleyhtymiä häpeään, tuskaan, kuolemaan ja
lopulliseen häviöön. Kuitenkin ajan myötä tästä lopullisen häviön ja Rooman
murskaavan voiman merkistä tuli kristityille Jumalan suurimman rakkauden
symboli.
Miltä
ajalta ovat varhaisimmat kristittyjen risti-symbolit? Rooman Palatine kukkulan
niin kutsutulta orjakorttelilta löytyi vuonna 1857 mielenkiintoinen
risti-graffiti. Tämä niin kutsuttu ”Palatine graffiti” on tutkijoiden mukaan
raapustettu rapatulle seinälle 200-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Siinä
kuvataan ristille naulittu mies, jolla on yllään orjille tyypillinen asu –
hihaton paita. Ristiinnaulitulla ”miehellä” on aasin pää. Ristiinnaulitun ”aasimiehen”
vierelle on piirretty toinen mies, joka korottaa kätensä ristiinnaulittua kohti,
ikään kuin ylistäen häntä. Myös tällä miehellä on yllään orjan paita. Alla on
kreikkalainen kuvateksti: ”Alexamenos palvoo Jumalaansa".
Kyseessä
ei ole mikään korkeatasoinen taideteos vaan rienaava tuherrus Rooman
orjakorttelin eräällä seinällä. Todennäköisesti ”taitelija” on ollut itsekin
orja ja hän on pilkannut Alexamenoksen uskoa ristiinnaulittuun Kristukseen.
Tuona ajan ihmisille risti symbolisoi häviötä ja kaikkea häpeällistä. Niin kuin
Paavali sanoo: ”Me julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat
sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta” (1. Kor. 1). Myös aasi
assosioitiin mitättömyyteen ja häpeällisiin asioihin.
Josefus
– ensimmäisen vuosisadan juutalainen historioitsija – kertoo, että kerran 40-luvulla
juutalainen sotapäällikkö Anileus nöyryytti vangitsemaansa partialaista
sotapäällikköä Mithridateusta istuttamalla hänet alasti aasin selkään.
Partialaisen kulttuurin mukaan munasillaan aasilla ratsastaminen oli pahinta
mahdollista häpäisyä. Josefus, samoin kuin tuon ajan ei-juutalaiset
kirjoittajat tunsivat hyvin sellaisen antisemitistisen legendan, jonka mukaan
juutalaiset olisivat palvoneet Jerusalemin temppelissään aasinpäätä tai
aasinpatsasta.
Myös
200-luvun alussa kirjoittanut suuri kristitty apologeetta Tertullianus
kirjoittaa tästä laajalle levinneestä juutalaisvastaisesta legendasta, jonka
mukaan juutalaiset palvovat tyhmää aasia. Näiden pilkkaavien aasikertomusten
valossa on selvää, että Rooman keisarit tai Juudan maaherrat eivät nöyrtyisi
ratsastamaan aasilla. Pontius Pilatus ei ratsastanut aasilla Jerusalemiin, vaan
hän saapui lännestä, Kesarea Maritiman kaunpungista 1000 sotilaan
ratsusaattueessa. Pontius Pilatus tuli Rooman kunniassa, Jeesus tuli Jumalan
valtakunnan voimassa – nöyränä ja heikkona. Kumpi voitti? Aasi vei voittoon.
Kristinusko
on kummallinen uskonto. Sen ytimessä on usko aasilla ratsastavaan juutalaiseen
mieheen, jonka roomalaiset ja juutalaiset ylipapit määräävät
ristiinnaulittavaksi. Ei ihme, että Alexamenokselle ja lukemattomille muille
ristiinnaulitun palvojille naurettiin. Mutta meille jotka uskomme, tässä
aasilla ratsastavassa Messiaassa, ristiinnaulitussa ja ylösnousseessa Kristuksessa,
on Jumalan viisaus ja voima. Paavali matkusti Roomaan - tuohon maailman loiston ja kunnian kaupunkiin - ja hän kirjoitti sinne kirjeen: "Minä en häpeä evankeliumia" (Room. 1). Ei sitä hävennyt myöskään roomalainen orja nimeltään Alexamenos. Hänen uskonsa rohkaisee meitä vielläkin.
Ps. Tässä on viellä tarkka jäljennös Palatine graffitista. Kreikankielisessä tekstissä näkyy orjan kirjoitustaito. Siinä on nimittäin todennäköisesti kirjoitusvirhe. Tutkijat ovat kahta mieltä mitä tuo palvoa-verbi (sebeo) pitäisi ymmärtää. Toisen lukutavan mukaan verbi on imperatiivissa, jolloin kuvateksti menisi näin: "Alexamos, palvo Jumalaa!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.