Tässä tällainen essee, joka julkaistiin äskettäin Helsingin Raamattukoulun lehdessä. HRK pitää erittäin hyviä tilaisuuksia, kannattaa tulla mukaan.
Voimasanoja Herran Sanasta
Synkkä tosiasia on valjennut: Kansa ei enää
tunne Pipliaa! Jotain on tehtävä. Vuonna 2012 Suomen Pipliaseura marssitti
Turuille ja toreille linja-autoja, joiden kyljissä loistivat räikeän värikkäät plakaatit.
Niissä julistettiin kirkuvin kirjaimin ”voimasanoja” Raamatun tärkeydestä. Pipliaseuralaiset
pyhittivät koko vuoden ”Raamattuvuodeksi”. Tilanteen vakavuuden edessä Pipliaseurassa
ei tyydytty vain laukomaan ”voimasanoja”. Kättä pidempää apua haettiin
Vatikaanista asti. Pipliaseura oli
nimittäin vuonna 2012 mukana julkaisemassa suomennosta paavi Benedictus XVI:n
kiertokirjeestä Verbum Domini – Herran Sana (2010). Mielenkiintoisesti vuonna
2013 Perussanomat, peläten, että kansa unohtaa Jeesuksen Kristuksen, julkaisi
suomennoksen paavin kirjasta ”Jeesus Nasaretilainen, Vol. II”.
Elämme
kummallista aikaa. Nostan hattua Pipliaseuralle ja Perussanomille. Raamattu ja
Kristus eivät ole minkään kristillisen erikoisjoukon yksityisomaisuutta.
Raamattu on hengeltään ekumeeninen, sillä se kuuluu kaikille maailman
kristityille. Ei ole olemassa ”luterilaista raamattua” – ikään kuin ”uskonpuhdistuksessa
pestyä tosisanaa” – vaan on olemassa vain yksi Raamattu, joka on kaikkien
maailman kristittyjen yhteinen pyhä kirja. Viime aikoina, ja erityisesti viime
kesänä, Suomessa on käyty kovaa keskustelua Raamatun merkityksestä ja
arvovallasta. On pohdittu onko se kuin ”kokkikirja” tai kuin ”lakikirja”, onko
se kuin kaunis ja suuri ”katedraali” tai kuin tyhjiin kaluttu ”rauniokasa”,
josta on turha etsiä elämälleen perustaa. Tähän keskusteluun paavin
130-sivuinen kiertokirje antaa mahtavia avuja. Suosittelen sen lukemista
kaikille. Se löytyy tästä.
Jeesus on realisti
Paavi toteaa ihan alussa, että Jumalan Sanasta
kiinni pitävä ihminen on realisti. Realisti tarkoittaa ihmistä, joka on kiinni
todellisuudessa. Raamattu opettaa, että ”Herran sana pysyy iäti. Juuri tämä
sana on teille ilosanomana julistettu” (1. Piet. 1:25; Jes. 40:8). Raamatun
luomisopetuksessa lähdetään siitä, että maailmankaikkeus on luotu Sanalla.
Tähän myös Johanneksen evankeliumin alussa keskitytään (Joh. 1): ”kaikki syntyi
Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä
oli elämä.” Nykyään maailma muuttuu kovaa vauhtia. Ihmiset perustavat elämänsä
rahaan, valtaan ja kuuluisuuteen. Ideologiat ja muodit tulevat ja menevät. Ajan
hampaissa nämä kaikki osoittautuvat vain ohimeneviksi. Todellisuuden perusta
löytyy Sanasta. Sen perustalla voi levätä ja elää rauhallisin mielin.
Jeesus sanoo, niin kuin Jumala: ”Minä olen se,
joka olen”. Me kaikki muut olemme olemassa vain ja ainoastaan suhteessa Häneen,
joka ON riippumatta mistään tai kenestäkään muusta. Jeesus kutsuu meitä kaikkia
olemaan realisteja eikä haihattelijoita. Kaikki katoaa, mutta Sana pysyy
ikuisesti. Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti; se, joka kuulee minun sanani ja
uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän.. hän on jo siirtynyt
kuolemasta elämään.” (Joh. 5:24). Joka pitää kiinni sanasta, pysyy kiinni
todellisuudessa, hän on realisti. Hän ei kuole koskaan, vaan hänellä on ikuinen
elämä Jumalan kanssa (Joh. 14:23). Pidän paljon kirkkoisä Augustinuksen
lauseesta: ”Jumalan näkökulmasta taivaan ja maan luominen oli pienempi asia
kuin ihmisen pelastaminen, sillä taivas ja maa katoavat kerran, mutta
pelastettu ihminen elää ikuisesti.” Tässä on Helsingin Raamattukoululle ja
meille kaikille haastetta – pysytään kiinni todellisuudessa, ollaan realisteja.
Sana kirkastaa kaikki sanat
Taannoisessa Kotimaalehden haastattelussa
Marja Heimala-Pelkonen viittasi Kerttu Vainikaisen keskeiseen pointtiin:
Kristus on Raamatun keskus. Näin kristityt ovat aina uskoneet. Mielestäni tämä
tulee hienosti esille siinä, miten Luukas kertoo Jeesuksen kirkastusvuorikokemuksesta.
Jeesus oli Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa vuorella rukoilemassa.
Luuk. 9:29–31:
”Hänen
rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan
valkoisina. Samassa siinä oli kaksi miestä, Mooses ja Elia, keskustelemassa
hänen kanssaan. He ilmestyivät taivaallisessa kirkkaudessa ja puhuivat
Jeesuksen poislähdöstä, joka oli toteutuva Jerusalemissa.”
VT:n suuret hahmot, Mooses ja Elia, kirkastuvat
loistavan Kristuksen rinnalla. Mooses ja Elia eivät ole vain yksittäisiä VT:n
sankareita, vaan Mooses edustaa Jumalan ilmoitusta, Lakia, kun taas Elia
edustaa profeettoja. Jeesuksen rinnalla laki ja profeetat loistavat entistä
kirkkaammin. Ne eivät jää Kristuksen varjoon, vaan Kristuksen loisteessa ne
saavat entistä loistavamman osan. Sana kirkastaa kaikki sanat. Tässä on kyse
tällaisesta sanojen ja Sanan sinfoniasta – orkesterin soitosta, jossa eri
instrumentit luovat kauniin kokonaisuuden Pyhän Hengen inspiraatiossa.
Juuri
tästä asiasta kristityt ovat perinteisesti todistaneet. 300-luvun pyhä
kirkkoisä Augustinus toteaa: ”Uusi testamentti on kätketty Vanhaan ja Vanha
testamentti paljastuu Uudessa.” Jeesuksen kirkastusvuorikokemuksessa
Jumala antaa isän tunnustuksensa Pojastaan: ”Tämä on minun rakas Poikani, minun
valittuni, kuulkaa häntä!” Pojan kuuleminen ei tarkoita, että Mooseksella,
Elialla ja Psalmeilla ei olisi meille enää mitään omaa sanottavaa. Raamatun
kaikkien kirjoitusten tunteminen on tärkeää. Se on tärkeää juuri siksi, että
Sana on Kristus. Pyhä Hieronymus kirjoittaa, että ”joka ei tunne Raamattua,
ei tunne Kristusta.” Hugo Saint-Victorlainen puhuu voimakkaasti koko
Raamatun ykseyden puolesta: ”Koko jumalallinen Raamattu on yksi ainoa
kirja, ja tämä ainoa kirja on Kristus; se puhuu Kristuksesta ja saa
täyttymyksensä Kristuksessa.” Augustinus totesi asian näin: ”Muistakaa,
että yksi ainoa on Jumalan puhe, joka kehittyy koko pyhässä Raamatussa, ja yksi
ainoa on sana, joka kaikuu kaikkien pyhien kirjoittajien suusta.”
Näin
ollen, kun luemme Raamatun sanoja Eliasta, Daavidista ja Hannasta, kuulemme
Kristuksen Sanaa, kuulemme Kristusta. Niin kuin näemme, kristityt ovat aina
alusta asti, kirkkoisistä tähän päivään asti, uskoneet, että Raamattu on
kokonaisuus, sen sanoissa kuuluu Jumalan Sana, Jeesuksen puhe sinulle ja
minulle.
Miksi en ole fundamentalisti?
Siitä huolimatta, että paavin kiertokirje
ylistää Raamattua niin paljon, niin siinä sanoudutaan irti Raamatun
fundamentaalisesta tulkinnasta. Paavi ei tietenkään puhu omia mielipiteitään,
vaan hän puhuu katolisen kirkon ylimpänä kaitsijana. Kiertokirjeen opetus on
katolisen kirkon virallista opetusta – se on ylimmän kaitsijan kehotusta siitä,
miten Sanaan tulisi suhtautua. Tähän kirkkoon kuuluu reilusti yli miljardi
ihmistä. Tämän vuoksi sillä, mitä paavi sanoo virallisessa opetuksessaan, on
iso painoarvo.
Paavi ei
usko – tai sanottakoon tarkemmin, katolinen kirkko ei usko – että Raamattu on
”taivaallinen faksi” tai että se olisi pudonnut taivaista. Paavin mukaan
fundamentalistisen raamatuntulkinnan ongelmana on se, että siinä käytännössä
kielletään sanan inhimillinen puoli, se että Sana tuli lihaksi. Siinä
käytännössä kielletään se, että Jumala on ilmaissut sanansa keskellä ihmisten
historiaa, niin että se on juurtunut meidän kieleemme, meidän kulttuuriimme,
meidän tapaamme puhua ja ymmärtää asioita. Paavi on sitä mieltä, että ymmärtääksemme
Raamattua meidän tulee ymmärtää sitä maailmaa, sitä kieltä ja kulttuuria, jonka
sanoin se on meille annettu. Juuri tämän vuoksi Benedictus kannattaa Raamatun
historiallis-kiriittistä tutkimusta. Niin kuin kierokirjeessä todetaan: ”Pelastushistoria
ei ole mytologiaa, vaan todellista historiaa, ja siksi sitä on tutkittava
vakavan historiallisen tutkimuksen metodein.” Tähän voin raamatuntutkijana
sanoa vain Aamen!
Paavi
kuitenkin jatkaa, että Raamattu on kuitenkin niin rikas, että se ei avaudu vain
sen historiallisten taustojen selvityksillä. Jos jäämme vain tälle
historiallis-kriittiselle tasolle, niin Raamattu opettaa meitä vain historiasta
ja kirjallisuushistoriasta. Silloin se jää vain ”kuolleeksi kirjaimeksi”, joka
ei elävästi voi puhua meille tänään. Jos Raamattu on jumalallista, Pyhän Hengen
inspiroivaa Sanaa, niin silloin se kykenee jumalallisesti ylittämään ajan,
ulottumaan historiasta minun ja sinun todellisuuteen, puhumaan persoonallisesti
meille tänään. Raamattua ei siis saa jättää ”pyhän maan pölyihin”, vaikka se
tavallaan kuuluu sinnekin. Jumalallisena kirjoituksena Raamattu todella tuo
luoksemme elävän Kristuksen, jumalallisen persoonan, joka puhuu sinulle ja
minulle. Jeesuksen voi todella kohdata sanassa.
Kuinka Raamattua pitäisi tulkita?
Raamattua tutkittaessa on otettava huomioon
sen jumalallinen ja inhimillinen puoli – ”Sana oli Jumala” ja toisaalta ”Sana
tuli lihaksi” (Joh. 1). Pidän paljon tästä kirkkoisien periaatteesta: ”Raamattua
on luettava ja tulkittava samassa Hengessä, jossa se on kirjoitettu.” Pietari
kirjoittaa (2. Piet. 1:20): ”Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät
pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä.”
Päinvastoin ”tietämättömät ja haihattelevat ihmiset” vääristelevät pyhiä
kirjoituksia ”omaksi tuhokseen” (2. Piet. 3:15–16). Kaikkia harhaoppeja on
perusteltu Raamatulla – tai siis omavaltaisilla raamatuntulkinnoilla. Paavi
opastaa kristittyjä harrastamaan ”teologista eksegetiikkaa”, jossa otetaan
tosissaan Raamatun historiallisuus ja hengellisyys.
Paavin
ohjeiden mukaan (Benedictus, 2010, 34, 42–44) kirjoituksia tulkittaessa pitää kiinnittää
huomiota kolmeen asiaan. (1) Raamattu on kokonaisuus. Niin kuin täällä koto-Suomessa
Leif Nummela, Eero Junkkaala ja monet muut ovat painottaneet, kirjoituksista
todella löytyy se ”Raamatun punainen lanka”. Koulumme monimuoto-opiskelussa
painotetaan tätä: Raamattu on kokonaisuus, pyrimme ymmärtämään laajoja linjoja,
emme jää jumiin pikkuseikkoihin. (2) Raamattua tulkittaessa on pidettävä
mielessä koko kirkon elävä traditio. Me emme lue Raamattu yksin. (3) Tulkinnassa
on noudatettava uskon analogiaa – vastaavuutta. Mielestäni näihin neuvoihin myös
luterilaisten on helppo yhtyä.
Tämä
kiertokirje Verbum Domini jää paavi Benedictus XVI:n yhdeksi suursaavutukseksi.
Siinä on kättä pidempää apua vellovaan raamattukeskusteluun. Raamatun uusi
löytäminen on paluuta todellisuuteen. Se on paluuta iloon (Joh. 15:11),
nimittäin minä [Jeesus] ”olen puhunut tämän teille, jotta teillä olisi minun
iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.”
Kiitos tekstistäsi Juho!
VastaaPoista"Siitä huolimatta, että paavin kiertokirje ylistää Raamattua niin paljon, niin siinä sanoudutaan irti Raamatun fundamentaalisesta tulkinnasta."
VastaaPoista"Paavi ei usko – tai sanottakoon tarkemmin, katolinen kirkko ei usko – että Raamattu on ”taivaallinen faksi” tai että se olisi pudonnut taivaista."
"Paavi on sitä mieltä, että ymmärtääksemme Raamattua meidän tulee ymmärtää sitä maailmaa, sitä kieltä ja kulttuuria, jonka sanoin se on meille annettu. Juuri tämän vuoksi Benedictus kannattaa Raamatun historiallis-kiriittistä tutkimusta." (Juho Sankamo)
Mielestäni yllä lainaamissani Juhon kirjoituksissa paavin ajatuksista tulee esiin nykyisen liberaalin yliopistoteologian aivopesu. Anteeksi ilmaus, joka saattaa vaikuttaa halveksuvalta. Kyse on siitä, että koulutuksemme tuo meille paljon sellaisiakin vaikutteita, jotka ovat enemmän propagandaa kuin totuutta, vaikka pyrkisimme olemaan kunnollisia uskovia kristittyjäkin.
Tarkoitan seuraavaa:
- fundamentalisti- nimikettä käytetään halveksuvana ilmauksena niille, jotka uskovat Raamattuun kristillisen uskon fundamenttina eli uskon perustana. Jos tätä ei usko, on kyllä kovin epäjohdonmukainen kristitty jos ollekaan.
- todellinen fundamentalisti alkuperäisessä merkityksessään ei usko, että Raamattu on taivaallinen faksi tai että se on pudonnut taivaasta.
- Raamatun inhimillinen puoli on selvä myös fundamentalistille, mutta hän uskoo että Raamattu on Pyhän Hengen johtamana kirjoitettu ja siksi Jumalan puhetta ja sanaa.
- fundamentalistin ja ei-fundamentalistisen kristityn erot liittyvät lähinnä siihen uskooko henkilö myös Raamatun sanainspiraatioon. Fundamentalisti useimmiten uskoo.
Jatkuu...
- Historiallis-kriittinen tutkimus on melko epämääräinen ilmiö. Kuka osaa sen lopulta määritellä? Kyse on erilaisista keskenään ristiriitaisistakin näkökulmista Raamattuun ja sen syntyyn. Yhteisenä nimittäjän on Raamatun historiallisen arvon epäily.
VastaaPoista- Historiallis-kriittisen raamatuntutkimuksen nimikkeellä on kulkenut lähinnä Raamatun traditioiden, lähteiden, toimittajien työn ja tekstin rekonstrukioimisyrityksiä subjektiiviselta mutu-pohjalta ja suuri usko omiin tutkimustuloksiin, vaikka lähinnä on kyseessä hybris eli epärealistinen usko tutkimusmetodien ja järjen kaikkivaltaisuuteen.
- Usko historiallis-kriittisen tutkimuksen obektiivisuuteen joutuu kummalliseen valoon tutkimustulosten moninaisuuden vuoksi. Tutkimustulos toistamallahan pitäisi saada samanlainen tulos osoituksena metodien pätevyydestä, mutta Raamatun tutkimushan ei ole eksaktia luonnontiedettä. Sitä paremmin se sopii oman propagandan välineeksi. Siksi ei voi olettaakaan mitään kovin suurta objektiiviseen totuuteen päätymistä näillä metodeilla.
- Historiallis-kriittinen raamatuntutkimus onkin yleensä varsin spekulatiivista koska tutkimustuloksia vain harvoin voidaan todentaa Raamatun ulkopuolisella materiaalilla. Tosin silloin kun sellaista materiaalia on, se useimmiten vahvistaa Raamatun historiallisen totuuden, mutta historiallis-kriittinen tutkija lähtee minimalistisesta lähtökohdasta eli vain se on totta, josta on joku ulkopuolinen todiste.
- Historiallis-kriittiselle Raamatun tutkijalle Raamattu on vain uskonnollista propagandaa, jota on syytä epäillä. Mikä muu tutkimus koskaan lähtee tällaisesta skeptisestä lähtökodasta? Pikemminkin pitäisi olla maksimalistinen lähtökohta eli totta kunnes toisin todetaan koska silloin kuin asia voidaan todeta ulkopuolisella materiaalilla se on osoittaa Raamatun historiallisen todenperäisyyden. Tämä osoittaa historiallis-kriittisen tutkimuksen asteellisuuden. Useimmiten ei ole kyse objektiivisista tutkimusmenetelmistä, vaan asenteellisuudesta. Esiymmärrys määrää lopputuloksen. Raamattuun uskova esiymmärrystä tosin pidetään useimmiten epätieteellisenä.
- Historiallis-kriittinen Raamatun tutkimus on ollut varsin itsekritiikitöntä ja perustunut lähinnä kirkkokriittisen propagandan levittämiseen. Ei toki kaikki, mutta moni tutkija on käyttänyt tutkijan arvovaltaansa perusteettomasti propagandavälineenä.
- Historiallis-kriittistesti suuntautuneiden Raamatun tukijoiden lisäaseeksi on viime aikoina tullut monenlaisten uusien radikaali-ideologioiden ja oppiaineiden kautta Raamatun tarkastelu, jotka soveltuvat hyvin tähän kristinuskoa vastaan suunnattuun hyökkäykseen. Tällaisia ovat esim. feministiteologia, vapautuksen teologia, homotelogia ja gender-tutkimus, psykologinen ja sosiologinen tutkimus, joiden lähtökohdat ovat usein antikristillisessä ajattelussa.
- Useimmiten historiallis-kriittisyys onkin perustunut Raamatun historiallisen arvon epäilyyn ja valistuksesta alkaneeseen kirkkokritiikkiin sekä kristilliselle uskolle vieraisiin filosofoihin, joiden kautta Raamattua tarkastellaan. Näillä voidaankin sitten kätevästi hyökätä kristinuskoa vastaan.
- Käytännössä historiallis-kriittinen tutkimusote on ateistinen eli se ei ota huomioon yliluonnollisen mahdollisuutta tai Raamatun tekstien antamaa ymmärrystä Pyhän Hengen johdossa syntyneenä kirjana.
Jatkuu...
- Paavin mainitsema Raamatun kielen sekä historiallisen ja kulttuurisen taustan huomioon ottaminen yhdessä sen uskon kanssa, että Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta on pikemminkin historiallis-kieliopillista Raamatun tulkintaa ja tukimusta kuin historiallis-kriittistä tutkimusta
VastaaPoista- Historiallis-kieliopillista tutkimusta harrastavat juuri ne kauhistellut fundamentalistit
- Onneksi moni Raamatun tutkija on viime aikoina huomannut historiallis-kriittisen tutkimuksen subjektiivisuuden ja ongelmat lähtenyt tarkastelemaan Raamatun tekstejä sellaisena kuin ne ovat kirjallisena ns. lopputuotteena lähtemättä historialli-kriittisen tutkimusen epävarmoille spekulaatiopoluille.
Päättyy tähän