Marraskuun
1. päivä on pyhäinpäivä. Kyse on oikeastaan kahdesta eri juhlasta – kaikkien
pyhien päivästä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivästä. Kristityt
uskovat, että ihminen on luotu ikuisuuteen. Jeesus sanoi, että joka uskoo
häneen, elää ikuisesti. Heprealaiskirjeessä puhutaan kokonaisesta todistajien
pilvestä joka ympäröi meitä. (Hepr. 12:1.) Ilmestyskirjassa kuvataan
taivaallista jumalanpalvelusta, jossa kaikkien kansojen joukosta kootut pyhät palvovat
voittanutta Karitsaa. Johannes kysyy, keitä he ovat.
Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään päivin ja öin, ja hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. (Ilm. 7:14–15.)Makkabealaiskirjassa kerrotaan, että hädän hetkellä, 160-luvun eKr. kriisien keskellä, profeetta Jeremia ilmestyi juutalaisille. Edesmennyt ylipappi Onias – joka myös ilmestyi – esitteli Jeremiaan näin:
Sitten ilmestyi samalla tavoin toinen mies, harmaahapsinen, kunnianarvoisa vanhus, jota ympäröi ihmeellinen, ylivertainen vallan ja voiman tuntu. Onias sanoi: ”Tämä mies rakastaa veljiään ja rukoilee hellittämättä kansansa ja pyhän kaupungin puolesta. Hän on Jeremia, Jumalan profeetta.” Jeremia ojensi oikean kätensä ja antoi Juudakselle kultaisen miekan, ja sen antaessaan hän lausui: ”Ota tämä pyhä miekka. Se on Jumalan antama miekka; sillä sinä lyöt vihollisesi.” (2. Makk. 15:13–16.)
Kun
Jeesus oli kirkastusvuorella Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa,
Jeesuksen luo ilmaantui Mooses ja Elia. (Matt. 17.) Jeesus sanoi Jumalasta,
että ”ei hän ole kuolleiden Jumala vaan elävien.” (Matt. 22:32.) ”Hänelle kaikki
ovat eläviä.” (Luuk. 20:38.) Niinpä suuret pyhät ja esikuvat, jotka ovat
kulkeneet ristin tietä ennen meitä, ovat eläviä persoonia. He kannustavat
meitä. He ovat taivaassa ylistämässä Jumalaa, ja samalla, he rukoilevat
taistelevan seurakunnan puolesta. Perille päässeen ja taistelevan seurakunnan välillä
on jumalanpalvelus- ja rukousyhteys.
Ilmestyskirjassa
kuvataan, kuinka taivaan vanhimmat kumartavat Karitsaa ja tuovat hänen
valtaistuimensa eteen ”pyhien rukouksia”. (Ilm. 5:8; 8:3–4.) Meille kerrotaan,
että ”niiden sielut, jotka oli tapettu Jumalan sanan ja oman todistuksensa
tähden”, huutavat taivaan alttarin edessä kovalla äänellä, että oikeus
toteutuisi maan päällä. (Ilm. 6:9–10.) Varhaiset kristityt luottivat, että
heillä on tukenaan Kristuksessa kuolleiden pyhien esirukoukset. Tämän
luottamuksen perustana olivat erityisesti jakeet Hepr. 12:22–23. Jakeissa puhutellaan juuri maan päällä olevaa seurakuntaa.
Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. Siellä on Jumala, kaikkien tuomari, siellä ovat perille päässeiden vanhurskaiden henget, ja siellä on uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Abelin veri.
Juuri
tuo ”esikoisten seurakunta” ja nuo ”perille päässeet vanhurskaat” viittaavat
Kristuksessa kuolleisiin ihmisiin. He ovat yhtä Kristuksen kanssa, ja kai he
silloin yhtyvät Kristuksen jatkuvaan rukoukseen meidän puolestamme! Kristushan
elää ja istuu Jumalan valtaistuimella rukoillakseen lakkaamatta omiensa puolesta.
(Room. 8:34; Hepr. 7:25; 1. Joh. 2:1.)
Marttyyrit
– veritodistajat
Varhaiset
kristityt halusivat kunnioittaa niitä kristittyjä, jotka olivat antaneet
uskostaan sen korkeimman mahdollisen todistuksen eli veritodistuksen. Marttyyri
tarkoittaa juuri todistajaa. Ensimmäisten vuosisatojen aikana todella monet
kristityt kuolivat uskonsa vuoksi. Heidät nähtiin esikuvina ja pyhinä, jotka
osoittavat meille, kuinka Kristus on heikoissa voimakas. Marttyyrien kestävyys
perustui juuri siihen, että elävä Kristus oli heissä voittamaton. Kun
200-luvulla tuli niin paljon marttyyreitä, että ei kaikkia voitu erikseen muistella,
niin alettiin viettää yhteistä marttyyrien päivää. ”Kaikkien pyhien
muistopäivää” on vietetty marraskuun alussa aina 300-luvulta alkaen.
Liturgisen
vuoteen on hyvin varhaisista ajoista asti kuulunut kaksi päällekkäistä kiertoa:
Kristusjuhlat ja pyhimysjuhlat. Nämä juhlat ja muistopäivät kuuluvat tietysti
yhteen, koska meillä ei ole yhtään pyhää ihmistä ilman Jeesusta Kristusta,
kaiken pyhyyden lähdettä. Uusi testamentti kertoo tietysti vanhimman
marttyyrikertomuksen kuvatessaan diakoni Stefanoksen kivityksen (Ap. t. 7). Päätän
tämän kirjoituksen kuitenkin muutamalla sanalla piispa Polykarpoksesta, joka
kuoli marttyyrina roviolla 150-luvulla. Polykarpoksen marttyyrio –
marttyyrikertomus – on kirjoitettu 160–170-luvuilla eli hyvin pian hänen
kuolemansa jälkeen. Tässä kohtalaisen pitkässä marttyyriossa kerrotaan, että
kristityt eivät suinkaan palvo marttyyreita, niin kuin tuolloin jotkut luulivat,
vaan he palvovat vain Jeesusta Kristusta. Marttyyreita he kunnioittavat. Näin
Polykarpoksen marttyyriossa sanotaan:
Siksi paha henki yllytti Herodeen isän Niketeen, joka muuten oli Alken veli, anomaan asianomaiselta virkamieheltä, ettei tämä suostuisi luovuttamaan ruumista, jotteivät kristityt, niin kuin hän sanoi, hylkäisi Ristiinnaulittua ja alkaisi hänen sijastaan palvoa Polykarposta. Näin hän teki juutalaisten yllytyksestä ja heidän tukemanaan. Juutalaiset pitivät myös tarkoin silmällä meitä, kun me olimme hankkeissa ottaa vainajan roviolta. Eiväthän he tienneet, ettemme me milloinkaan voi jättää Kristusta, joka on kärsinyt koko maailman, kaikkien pelastuvien, pelastuksen tähden, viaton syntisten tähden, emmekä ruveta palvomaan jotakuta toista. Häntä me kumarramme, sillä hän on Jumalan Poika, mutta marttyyreita me rakastamme, koska he ovat Herran opetuslapsia ja seuraajia..” (Pol. Mart. 17:2–3.)
Tämä pitää paikkansa tänäänkin – pyhäinpäivässä ei ole kyse mistään pyhimysten palvonnasta. Vain Kristusta, Jumalaa, palvotaan. Hänen pyhiään ja marttyyreitaan rakastetaan ja kunnioitetaan.
Yllä on aiheeseen sopiva video.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.