Jatkan
pohdiskelua Teemu Kakkurin kirjan pohjalta, Suomalainen herätys. Kysymys
kuuluu: onko suomalaisilla herätyskristillinen käsitys kristillisyydestä. Äkkiseltään
voisi ajatella, että maallistuneet suomalaiset ovat hyvin kaukana herätyskristillisyydestä.
Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa. Pappina kuulen jatkuvasti kuinka omaiset
sanovat, että ei vainaja ”mikään uskovainen ollut, mutta hän uskoi omalla
tavallaan.” Tämä jako uskovaisiin, uskoon tulleisiin ja tavallisiin on täysin
herätyskristillistä puhetta.
Joulun
alla oli äänestys rakkaimmasta joululaulusta. Listan kärjessä oli voittopuolisesti
maallista rallatusta poroista, joulujuhlista, lahjoista ja joulupukista, mutta
kaikkein rakkaimmaksi lauluksi oli äänestetty Vesa-Matti Loirin esittämä Nyt
sydämeeni joulun teen.
On jouluyö sen hiljaisuutta yksin kuuntelen… ja ikuisuutta kaipaan avoin mieli. Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen taas Jeesus lapsi syntyy uudelleen.
Laulaja
viettää joulunsa yksin. Hän ei käy kohtaamassa Jeesusta kirkon jumalanpalveluksessa
muun seurakunnan kanssa, vaan hän käpertyy omaan mieleensä ja sydämeensä, jonne
Jeesus lapsi syntyy uudelleen. Tuollainen joulunvietto on aika kaukaa
perinteisestä joulusta. Esimerkiksi hurskaiden katolilaisten olisi mahdotonta
ajatella, että jouluna ei käytäisi kirkossa – jouluyön messussa. Tilastotkin
kertovat, että joulun hengellisestä sanomasta on tullut yhä useammalle
suomalaiselle (vain) oman sydämen ja mielen asia – yksityisasia. Ei tarvitse
mennä yhteiseen jumalanpalvelukseen, kun olennaisintahan on, mitä omassa
sydämessä tapahtuu..
Näin
Haastettu Kirkko -kirjassa esitellään viime vuosien tilastoja: ”2000-luvun
aikana.. joulun jumalanpalveluskävijöiden määrä on pudonnut noin neljänneksen (28
%). Joulunajan kirkossakävijöiden määrä on 2000-luvulla vähentynyt 200 000:lla..
Joulunajan kävijät ovat vähentyneet neljässä vuodessa 133 000:lla (-20 %).”
(Haastettu kirkko, 99.) Tämä on valtavaa pudotusta. Romahdus heijastaa myös
sitä tosiasiaa, että suomalaisten usko on muuttunut dramaattisesti. Joulun
sanomaan liittyen, vielä vuonna 1999 suomalaisista 59 % uskoi, että Jeesus syntyi
neitseestä, vuonna 2011 tämä luku oli enää 28 %! Vuonna 1999 suomalaista 77 %
uskoi, että Jeesus on Jumalan Poika. Vuonna 2011 tuo luku oli 41 %. (Haastettu
kirkko, 45.)
Miten
tämä liittyy pietismiin ja herätyskristillisyyteen? Herätyskristitythän ovat
juuri yrittäneet vahvistaa suomalaisten uskoa. On järjestetty seuroja, telttakokouksia,
missioita, jaettu traktaatteja, laulettu kadun kulmilla, tehty uskonratkaisuja,
esitetty alttarikutsuja.. Pietismin yhtenä vaikutuksena on kuitenkin, se että
on haluttu erottaa tosiuskovat tavallisista seurakunnan jäsenistä. Kakkuri
kirjoittaa näin:
Herätysliikkeet onnistuivat vaikuttamaan koko suomenkielisen kansallisen yhteisön uskonnolliseen maailmankuvaan. Korostamalla henkilökohtaisen uskon ratkaisevaa merkitystä ihmisen pelastumiseksi ne loitonsivat tapakristittyjä uskon ydinkysymyksistä. Puhumalla ulkopuolisista ne tekivät ihmisistä ulkopuolisia. Kun ne opettivat, ettei pelkkä muodollinen kirkon jäsenyys riitä, niiden ulkopuolelle jäänyt kirkkokansa uskoi, ettei se riitäkään.. (142.)
Kakkuri
on mielestäni pitkälti oikeassa. Lopetetaan
tämä blogi Kakkurin pitkällä ja puhuttelevalla lainauksella.
Herätys on ollut laajempi ilmiö kuin herätysliikkeet. Liikkeiden tarkoitus on ollut levittää näkemyksiään itseään laajemmalle yleisölle, ja siinä ne ovat onnistuneet. Herätyskristillisyyden kolmesataavuotinen ohjelmanjulistus on mennyt perille, ja tavallinen seurakuntaelämä on viimeisinä vuosikymmeninä ollut herätyskristillistä. Pietistinen ajatus henkilökohtaisesta kääntymisestä ja uskosta on läpäissyt kaiken kirkon työn rippikoululeireistä siunauspuheisiin ja paikallislehtien hartauskirjoituksiin… Herätyskristillisyys on vaikuttanut myös yleiseen suomalaiseen elämänmuotoon ja ajattelutapoihin. Suomalaiset erottavat uskon ja arkielämän aivan kuten jo pietismi on opettanut. Uskonto on privatisoidulla vyöhykkeellä, niin kuin herätysliikkeiden puheet henkilökohtaisesta uskosta ovat alleviivanneet. (220.)
Tässä
on myös kritiikkiä, joka herätyskristittyjen kannattaisi käsitellä syvällisesti
ja rohkeasti. Mielestäni suomalaisten näkemykset kristinuskosta ovat ainakin
lähempänä herätyskristillisyyttä (pietismiä) kuin esimerkiksi luterilaisuutta
tai katolisen kirkon uskoa. Myönteinen kaneetti: nyt kun suomalaiset ovat niin vieraantuneita
kristinuskosta, aukeaa mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä. Mitä
kristinusko on?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.