Sain
kommentoitavaksi Emil Antonin uuden kirjan Vatikaanin II kirkolliskokous. Johdatus historiaan, teksteihin ja tulkintaan.
Teoksen aihe on varmasti suurimmalle osalle suomalaisista
tuikituntematon. Vatikaanissa pidettiin vuosina 1962–1965
kirkolliskokous, johon osallistui tuhansia piispoja eri
hiippakunnista ympäri maailmaa. Tätä kokousta pidetään
1900-luvun tärkeimpänä kirkollisena tapahtumana. Se vaikutti
varmasti paljon katolisen kirkon kehitykseen. Tuossa kokouksessa ei
muutettu kirkon dogmia eikä julistettu uusia dogmeja. Sen sijaan
joitain käytäntöjä muutettiin – esimerkiksi kansankielisyys
lisääntyi messuissa ja ehtoollista alettiin useammin antamaan
kahdessa muodossa. Katolinen uskohan lähtee siitä, että Kristus on
kokonaan läsnä kummassakin ehtoollisaineessa – leivässä ja
viinissä.
Kirjan
takakannessa on joukko arvostettuja professoreja ja tiedemiehiä
Helsingin yliopistosta, jotka lausuvat kehujaan kirjalle. Nuo kaikki
kommentaattorit ovat kuitenkin luterilaisia. Olisi kiva saada tästä
kirjasta nimenomaan katolisten teologien ja kirkonpalvelijoiden
näkemyksiä. Itselläni ei riitä asiantuntemusta ottaa osaa niihin
kiprakoihin jälkilöylyihin, joita katolisessa kirkossa on käyty
tämän konsiilin päätyttyä jo 50 vuoden ajan. Itselleni Vatikaani
II on tullut tutuksi kokouksen tärkeimpien asiakirjojen kautta. Olen
lukenut Konstituutiot eli Vatikaani II:n tärkeimmät asiakirjat,
jotka on käännetty suomeksi. Katolista katekismusta voidaan
ilmeisesti pitää Vatikaani II:n hedelmänä. Senkin, 700-sivuisen
opuksen, olen kahlannut läpi. Varsinkin tuo katekismus teki
vaikutuksen. Hienoa teologiaa ja uskonoppia.
Anton
kirjoittaa, että konsiilia seurasi kovat teologiset kiistat sen
oikeasta tulkinnasta. Joidenkin teologien mukaan konsiili oli kuin
vallankumous, jossa lähestulkoon syntyi uusi kirkko. Toisen
näkemyksen mukaan konsiili on luontevassa, orgaanisessa jatkumossa
kirkon 2000-vuotisen historian kanssa. Tätä jälkimmäistä linjaa
kannattivat suuret paavit – Johannes Paavali II ja Benedictus XVI.
Näin siis aina paavi Fransicukseen asti katolisessa kirkossa on
ollut vallalla tuo jatkuvuutta korostava tulkinta. Kirjan lopussa
Anton pohtii, miten paavi Fransicus suhtautuu Vatikaanin 2.
konsiiliin.
Puhaltavatko
katolisessa kirkossa nyt uudet tuulet? Ainakin minä sain sen
käsityksen Antonin kirjasta, että Fransicus ei astele tuttuja
jatkuvuuden teitä. ”Minä olen Vatikaani II”, niin kuin joku
liberaali on kuvaillut Fransicusta. Usein sanotaan, että Vatikaanin
II:n konsiilin tarkoitus oli päivittää kirkko, avata se
missionaariseksi, armahtavaksi ja rakastavaksi. Media on yleisesti
ottanut Fransicuksen lempipaavikseen – häneen yhdistetään kaikki
uudistusmielisyys ja muutos, rakkaus ja armollisuus. Myös Anton
esittää Fransicuksen tässä valossa. Olisi kuitenkin syytä
korostaa, että tämä median näkökulma ei aivan vastaa totuutta:
myös Johannes Paavali II ja Benedictus XVI korostivat aivan
valtavasti armollisuuden ja missionaarisuuden merkitystä. Myös he
vierailivat jatkuvasti orpojen ja sairaiden luona, ja pesivät
vankien jalkoja. Tässä mielessä Fransicus kulkee Johannes Paavali
II:n, Benedictus XVI:n ja monien edeltäjiensä tiellä. Tuolla
tiellä Fransiscus on jatkuvuuden tiellä.
Vatikaanin
II:n konsiili avasi katoliseen kirkkoon varmasti monia uudistuksen
tuulia. Itse olen sitä mieltä, että jos puhutaan ”Vatikaani II:n
hengestä” – niin kuin on usein tehty – ollaan harhateillä.
Innokkaimpien ja levottomimpien kirkonuudistajien mielestä nykyään
katolisessa kirkossa puhaltaa taas ”konsiilin henki”. Mielestäni
on kuitenkin syytä painottaa, että todellisuudessa ei ole mitään
”Vatikaanin henkeä” tai ”konsiilin henkeä”, ja jos on, niin siitä pitäisi päästä eroon. On ainoastaan
Pyhä Henki joka johdattaa yhtä, pyhää, apostolista ja katolista
kirkkoa. Kyseessä on se sama Henki, Totuuden Henki, jonka Jeesus
lupasi antaa opetuslapsilleen, jotta hän johdattaa heidät kaikkeen
totuuteen (Joh. 16:13).
Apostolien
tekojen luvussa 15 kuvataan äärimmäisen tärkeää
”kirkolliskokousta”, tai vielä merkittävämpää, nimittäin
apostolien kokousta. Sen kokouksen loppuraportissa pyhä Pietari
yhdessä muiden apostolien kanssa toteaa näin: ”Pyhä Henki ja me
olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna
mitään taakkaa.” (Ap. t. 15:28.) Pietari vielä, samassa
kokouksessa, kirkastaa kristillisen pelastusopin: ”Mehän uskomme,
että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin
kuin heidät.” (Ap. t. 15:11.)
Tähän
loppuun sopii lainaus paavi Johannes Paavali II:lta. Hän sanoi
Vatikaanin II:n konsiilin kriitikoille, että emme voi olla
luottamatta ”Herramme armoon, joka ilmeni viime aikoina sen Pyhän
Hengen puheen kautta, jonka kuulimme kirkolliskokouksessa.” (s.
218.) Mielestäni konsiilin loppuraportit (Konstituutiot), joita Emil
Anton kirjassaan esittää, ovat hienoja teologisia kirjoituksia. Ne
ovat syntyneet tuhansien piispojen kovan keskustelun, työn ja
tutkimisen ja rukouksen hedelmänä Pyhän Hengen johdatuksessa. Näin
haluan uskoa. Oman vaatimattoman näkemykseni mukaan Vatikaanin II:n
konsiili teki katoliselle kirkolle hyvää. Toivottavasti tuota
kokousta tulkitaan tulevaisuudessakin jatkuvuuden näkökulmasta. Se
on se paras ja rakentavin tulkintalinja. Emil Anton on tehnyt tärkeän kirjan tärkeästä aiheesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.