Kesäloma senkun jatkuu. Viimisen viikon aikana olin Lahden Elohjuhlilla - Helsingin Raamattukoulun järjestämä juhla - ja Karmelijärjestön ja KRS:n Israel-päivillä Parikkalassa. Tapasin hauskoja ja mielenkiintoisia ihmisiä. Tuli pidettyä pitkiä raamattutunteja Jeesuksen vuorisaarnasta, apostoli Pietarista, aikojen täyttymisestä ja uskon ja tiedon suhteesta. Hyvä kun tuli huhkittua.
Edellisessä BAR-lehdessä (Biblica Archaeology Review, July/August, 2012) on pitkä ja hyvä
juttu Egyptin faarao Sisakin hyökkäyksestä Jerusalemiin vuonn 925 eKr. Raamattu
sisältää pari lyhyttä mainintaa tästä Sisaki hyökkäyksestä. ”Kuningas
Rehabeamin viidentenä hallistuvuotena Egyptin kuningas Sisak hyökkäsi
Jerusalemiin. Hän ryösti aarteet sekä Herran temppelistä että kuninkaan
palatsista. Hän vei kaiken, myös kaikki kultaiset kilvet, jotka Salomo oli
teettänyt.” 1. Kun. 14:25-26. Sisak tai tarkemmin Sheshonk kuitenkin rakennutti
Egyptiin Karnakin kaupunkiin Amun-jumalalle omistetun temppelin, jonka suuressa
seinärelifissä hän kertoo hyökkäyksestään. Tuossa Karnakin temppelissä on suuri
kuva itse faarao Sisakista ja jumala Amunista. Näiden hahmojen taustalla on n.
160 muinaista paikannimeä. Nämä paikannimet ovat kyliä ja kaupunkeja, jotka
Sisakin kerrotaan voittaneen ja valloittaneen.
Tämä lista
160 kylästä ja kaupungista on valtavan mielenkiintoinen, koska sen mukaan
Sisakin hyökkäys oli todella laaja. Tutkijat osoittavat, että nämä 160 paikannimeä
on jaettu kahteen osaan, ja niin Sisakin hyökkäys on jakautunut kahteen
haaraan: Negeviin ja Israeliin. Näiden 160 nimen joukossa on tärkeitä
kaupunkeja Gaza, Gezer, Megiddo, Beerseba ja Arad. Sisakin oman kerronnan
valossa Raamatun maininnat tästä hyökkäyksestä ovat todella niukkoja. Kuitenkin
jakeissa 2. Aik. 12:1-9 kerrotaan vähän enemmän kuin Kuninkaiden kirjat
paljastavat: eli Sisakin hyökkäys ei kohdistunut vain Jerusalemiin vaan Sisak ”valloitti
Juudan linnoitetut kaupungit”, 2. Aik. 12:4.
Karnakin
temppelin paikannimien joukossa ei mainita Jerusalemia. Miksi ei? Ensinnäkin,
tuo Karnakin seinä on todella huonossa kunnossa. Siitä on pudonnut monia
palasia vuosituhansien saatossa ja niin monet sen paikannimistä ovat hävinneet.
Ehkä maininta Jerusalemista on vain hävinnyt aikojen saatossa. On myös
mahdollista, että Jerusalamia ei mainita siksi, että Sisak ei valloittanut
sitä. Itse asiassa sekä Kuninkaiden että Aikakirjojen maininta Sisakin
hyökkäyksestä, painottaa, että Sisak hyökkäsi Jerusalemiin mutta hän ei
valloittanut sitä. 160 paikannimen listaa katsoessa, huomaamme, että niiden
mukaan hyökkäys on kohdistunut Negeviin ja Israeliin, Välimeren rannikolle – ei
Juudaan.
BAR:n
artikkelissa mainitaan, että yhdestä koko Israelin tärkeimmästä linnoituskaupungista,
Megiddosta, löytyi jokin aika sitten Egyptiläisten asettama voittopaalu, jossa
kerrotaan, että Sisakin joukot ovat vallanneet kaupungin. Tämä arkeologinen
helmi tuo paljon valoa tähän ikivanhaan historiaan. Karnakin seinässä lukee,
että Sisak valloitti mm. Megiddon (yhden koko Israelin tärkeimmistä
strategisista kaupungeista), ja juuri tuosta kaupungista on löytynyt
arkeologisia todisteita Sisakin joukkojen vierailusta (heidän voittopaalunsa).
Sisakin
hyökkäys on ollut valtavan nolo juttu Juudalle ja Israelille, ja juuri siksi
siitä ei ole kirjoitettu Raamattuun kovin pitkiä selostuksia. Sisak, jolle tämä
on ollut suuri valloitusretki, on taas retostellut siitä vähän liiankin
ylimielisesti. Sisakin valloitus vuonna 925 on kuitenkin huomioitu sekä
Raamatussa, sen ulkopuolella olevassa Karnakin temppelikirjoituksessa että
arkeologisissa löydöissä. Tämä on valtavan tärkeä löytö sillä nyt meillä on
selkeä kiintopiste, joka auttaa meitä ajoittamaan Kuninkaiden historiaa,
ymmärtämään Daavidin, Salomon ja Rehabeamin kuningaskausia, ja sitä, kuinka ja
milloin Israel ja Juuda erkanivat toisistaan (1. Kun. 12-13). Näyttää siltä,
että yhtenäinen Israel, Salomon kultakausi, päättyi vuonna 930 eKr. Sen jälkeen
valtakunta hajosi kahtia, haavottui ja heikkeni. Karnakin seinää katsoessamme,
ymmärrämme, että romahdus Salomon kultakaudesta hajotettuun valtakuntaan on
ollut rajumpi ja raskaampi kuin olemme aiemmin olettaneet.
Kyllä BAR
on hyvä lehti! Jos ei ole varaa lähteä Egyptiin, niin Karnakin temppeliin voi nyt tehdä myös virtuaalikierroksen, kun vain klikkaa tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.