Julkaisen tässä puheen, jonka pidin SLS:n lähetystilaisuudessa.
Rakkaat kristityt. haluan lukea teille lyhyen
kohtauksen Markuksen evankeliumista, Mark. 1:29–33.
”Synagogasta
he menivät suoraan Simonin ja Andreaksen kotiin. Jaakob ja Johannes olivat
mukana. Simonin anoppi makasi kuumeessa, ja hänestä kerrottiin heti
Jeesukselle. Jeesus meni hänen luokseen, otti häntä kädestä ja auttoi hänet
jalkeille. Kuume lähti naisesta, ja hän alkoi palvella vieraitaan. Illalla,
auringonlaskun jälkeen Jeesuksen luo tuotiin kaikki sairaat ja pahojen henkien
vaivaamat. Koko kaupunki oli kerääntynyt oven edustalle.
Nämä jakeet kertovat ihmeellisestä tapahtumasta ja
kohtaamisesta Pietarin anopin kotona Kapernaumissa. Vanhin tuntemamme selvä
kuvaus katolisesta, maailmanlaajuisesta kirkosta löytyy marttyyri piispa
Ignatiuksen kirjeestä 110-luvulta. Hän kirjoittaa Smyrnan seurakunnalle (Ign.
Smyrna 8:2), että ”katolinen kirkko on siellä, missä Jeesus Kristus on.”
Kristus oli Pietarin anopin talossa, niinpä tuo koti, tuo talo, sopii meille
esikuvaksi Kristuksen kirkosta. Millainen paikka se on? Siellä on Jeesus ja
sairas nainen. Opetuslapset kertoivat Jeesukselle naisen sairaudesta ja
heikkoudesta. Jeesus otti naista kädestä kiinni ja hän parani ja ”alkoi
palvella vieraitaan.” Illalla kaikki Kapernaumin sairaat ja pahojen henkien
riivaamat tuotiin Jeesuksen luo. ”Koko kaupunki oli kerääntynyt oven
edustalle.”
Eikö tämä olekin hieno esikuva seurakunnasta, kodista?
Tässä kodissa Jeesukselle kerrotaan heikkouksistamme, meidän vaivoistamme ja
synneistämme, siellä hän opettaa, parantaa ja koskettaa. Tässä kodissa
Jeesuksen pelastamat ihmiset alkavat palvella toisiaan. Ja lopulta tuo koti
vetää magneetin lailla puoleensa koko kylän vaivaiset ja syntiset. Evankeliumit
antavat meille todella paljon tällaisia kuvia, joissa Jeesus on jonkun kodissa –
kuten Lasaruksen kodissa, Jairuksen kodissa, fariseuksen kodissa, Sakkeuksen
kodissa – ja näistä kodeista tulee taivaspaikkoja, paikkoja, joiden myös
esikuvallisesti voidaan nähdä viittaavan seurakuntakotiin – domus ecclesia.
Ensimmäisten kristittyjen kirkot olivat kodeissa. Paavali lähettää
Roomalaiskirjeen jakeessa 16:5 terveisiä Priscalle ja Aquilalle ja ”heidän
talossaan kokoontuvalle seurakunnalle.” Ajatelkaa, että Korintin seurakunta
mahtui yhden perheen kotiin vielä 50–60-luvuilla. Ja tästä huolimatta Paavali
lähetti heille niin syvällisiä, vakavia ja tärkeitä kirjeitä – Paavali ja
apostolit arvostivat näitä pieniä kotiseurakuntia valtavasti. Niiden arvo ei
ole ollut jäsenmäärässä vaan jossain ihan muussa.
Arkeologien lapiot ovat paljastaneet monia
alkukristittyjen kotikirkkoja. Ehkä kaikkein kuuluisin domus ecclesia –
kotikirkko – löytyy Kapernaumista, tuosta kaupungista, jossa Jeesus teki
suurimman osan ihmeistään. 1960- ja 1970-luvuilla arkeologit tutkivat
Kapernaumia, sen rakennuksia, massiivista synagogaa ja myös sen keskellä olevaa
ikivanhaa kirkkoa. Arkeologit huomasivat, että kirkon pohjalla oli tavallisia
koteja, jotka ovat peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta eKr. Kolme sataa luvulla
näiden kotien päälle tai ympärille on rakennettu selvä kotikirkko, ja neljännen
vuosisadan puolivälissä paikalle on pystytetty kahdeksankulmainen kirkko, joka
oli käytössä aina 600-luvulle asti. (Ks. tästä hyvä esittelyvideo kehityksestä.)
Kirkkohistorian ensimmäinen
pyhiinvaellusoppaan kirjoittanut Egeria, joka muuten on nainen, kirjoitti
380-luvulla, että tuo Kapernaumin kirkko on rakennettu apostoli Pietarin talon
kohdalle. Mielenkiintoisesti arkeologit huomasivat, että ensimmäisen vuosisadan
loppupuolella tuo perimätiedon tuntema Pietarin talo on jollain tavalla
pyhitetty julkisiin kokoontumisiin ja se on eristetty tavallisesta arjen
käytöstä: tämä näkyy siinä, että tuona aikana tämän talon lattia ja seinät on
rapattu valkoisiksi ja seinien vierestä on löytynyt useita Herodeslaisia
öljylamppuja. Se, että tämä talo on rapattu valkoiseksi, kertoo aika paljon,
nimittäin Kapernaumia on tutkittu paljon, mutta ilmeisesti muita rapattuja
taloja ei ole löytynyt koko kaupungista. Tuossa talossa on siis ollut jotain
erityistä, sillä on ollut erityinen merkitys. Talosta on löytynyt useita
graffiitteja, pieniä kirjoituksia ja kuvia, jotka ovat peräisin 200-luvun
alusta aina 400-luvulle asti. Näissä kirjoituksissa ja kuvissa mainitaan usein
nimi Jeesus – Herra, Jumala, aamen, Korkein Jumala, Kristus.
Onko tässä nyt kyseessä se sama talo, josta
evankeliumista niin usein luemme. Todennäköisesti, vaikka se ei lienekään
tärkein asia. Tärkeää on meidän kannalta huomata, miten tässä tavallisen kodin
kehityskulussa heijastuu alkukristittyjen kehitys ja kasvu. Vastaavanlaisia
kehityskulkuja kodista, seurakuntakodiksi ja hienoksi kirkoksi on löydetty
ympäri Välimeren aluetta. Tämä kehityskulku kertoo meille paljon
alkukristittyjen missiosta, evankeliumin leviämisestä ja kristittyjen määrän
kasvusta. Kapernaumin domus ecclesia oli todennäköisimmin kristittyjen
vakiintunut kokoontumispaikka alusta asti – jo 70 ja 80-luvuilla sinne
kokoonnuttiin. Siellä vietettiin jumalanpalvelusta.
Kapernaumin kotikirkko, samoin kuin muut ensimmäisen
vuosisadan kotikirkot, eivät olleet yksinäisiä saaria täysin erillään muusta
maailmasta ja toinen toisistaan. Päinvastoin yhteyksiä oli paljon. Apostolit,
profeetat, opettajat ja piispat liikkuivat paljon seurakuntien välillä. Seurakunnat
olivat jatkuvassa yhteydessä toisiinsa – toisten puolesta rukoiltiin, eri
maissa olevia seurakuntia rakastettiin, heidän kanssa uskottiin samalla
tavalla, heille kerättiin kolehteja. Näin seurakuntien verkosto, yksi
Kristuksen kirkko, jossa on monia paikalliskirkkoja, onnistui yhdistämään
erilaisia ihmisiä – juutalaisia ja kreikkalaisia, viisaita ja barbaareja. Paavali kirjoittaa
vuonna 50 Tessalonikan seurakunnalle: 1. Tess. 1:7-8.
”Teistä tuli esikuva
kaikille Makedonian ja Akhaian uskoville. Teidän keskuudestanne on Herran sana
kaikunut Makedoniaan ja Akhaiaan, onpa uskonne Jumalaan tullut tunnetuksi
kaikkialla muuallakin.”
1. Tess. 4:10.
”Tehän rakastatte kaikkia uskonveljiä koko Makedoniassa. Mutta me kehotamme
teitä, veljet, pyrkimään yhä parempaan.”
Samoin Tessalonikan
seurakunta piti esikuvinaan ”Juudeassa olevia Jumalan seurakuntia, jotka
tunnustavat Kristuksen Jeesuksen”, 1. Tess. 2:14. Paavali kerää Makedonian ja
Akhaian maakuntien seurakunnilta kolehteja Jerusalemin pyhille – niin on oikein
”jos kerran pakanuudesta kääntyneet ovat päässeet osallisiksi Jerusalemin
pyhien hengellisistä aarteista.” Room. 15:27. Kirjoittaessaan 60-luvulla Rooman
seurakunnalle, Paavali kehuu heitä sanoen, että ”teidän uskostanne kerrotaan
koko maailmassa.” Room. 1:8. Näin ollen näemme, että evankeliumin leviäminen,
seurakuntien synty ja kasvu ja missio kuuluvat yhteen myös ekumenian kanssa –
seurakunnat eivät sooloile miten tahtovat, vaan on yksi usko, yksi toivo, yksi
kaste, yksi Herra. Kristuksen ruumis on yksi.
Alkukristittyjen
missio käsitys on ollut voimakkaasti sidoksissa seurakunnan, kirkon missioon.
Tessalonikian seurakuntalaisten usko on esikuvana koko Akhaian ja Makedonian
maakunnille – teidän luotanne on Jumalan Sana kaikunut hyvin pitkälle. Samoin
Juudan, Jerusalemin ja Rooman seurakuntien vaikutus oli laajalti tunnettu.
Näillä pienillä kotiseurakunnilla oli valtavan suuri vaikutus kyliin,
kaupunkeihin, maihin ja lopulta koko maailmaan. Ne olivat kuin valoja yössä,
kuin kaupunkeja vuoren kukkulalla – ne eivät voi pysyä salassa. Ne loistavat
uskossa, toivossa ja rakkaudessa.
Niin kuin
evankeliumi kertoo, että Jeesuksen tullessa Pietarin anopin kotiin, tuo talo
oli magneetin lailla vetänyt ihmisiä luokseen, niin myös nuo alkukristittyjen
kotikirkot vetivät lopulta ihmiset puoleensa: he hylkäsivät epäjumalansa,
vanhat uskomuksensa ja vanhat käsityksensä ja tulivat katsomaan mitä näissä
kodeissa tapahtui – he kyselivät sen asukkailta, tuon jumalallisen perheen
jäseniltä, mihin heidän toivonsa perustuu. Pikkuhiljaa koti muuttui
kotikirkoksi ja jossain vaiheessa, kun väki kasvoi, rakennettiin paikalle
kirkko – niin kuin Kapernaumissa ja monissa muissakin paikoissa.
Jeesus-tutkimuksessa
on huomattu, että Jeesus selvästi kutsui ihmisiä luokseen. Niin kuin juutalainen
Jeesus-tutkija Geza Vermes painottaa, Jeesus veti ihmisiä magneetin lailla
puoleensa. Hän luokseen tuotiin lapsia, sairaita, syntisiä, riivattuja, katto
purettiin jotta rampa voitiin laskea hänen eteensä. Jeesus itse julisti,
”tulkaa minun luokseni kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat” – ”kuinka useasti
olen halunnut koota teidät kuin poikaset kanaemon siipien suojaan”. Jeesuksen
näky Jumalan valtakunnasta oli samalla tavalla kokoava: ”Minä sanon teille,
että niin idästä kuin lännestä tulee monia, jotka taivasten valtakunnassa
käyvät aterialle yhdessä Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.”
Tällä kokoavalla
näyllä oli vaikutus alkukristittyihin. Heidän jumalanpalveluksen ydinajatuksena
oli kokoontua Jeesuksen luo. He halusivat kutsua muitakin tähän yhteyteen. Niin
sanottu Apostolien opetus, Didakhe, joka on todennäköisesti kirjoitettu
ensimmäisen vuosisadan aikana, joskus 70-luvun hujakoilla, sisältää erittäin
kauniin eukaristiarukouksen – ehtoollisrukouksen (Didak. 9:3-4):
”Me kiitämme sinua,
Isämme, elämästä ja tiedosta, jonka olet meille ilmoittanut palvelijasi
Jeesuksen kautta. Sinulle kunnia iankaikkisesti! Samoin kuin tämä leipä oli
siroteltuna hajalleen vuorille, mutta sitten koottiin ja tuli yhdeksi, samoin
tulkoon kirkkosi kootuksi maan ääristä sinun valtakuntaasi.”
Kristuksen
luo kutsutaan ja kootaan kaikkia ihmisiä. Tulkaa, kaikki on jo valmista. Tulkaa
kotiin. Lopuksi, miksi kristinuskosta tuli maailmanlaajuinen lähetysuskonto? Sehän
alkoi vaatimattomista kodeista. Sen juurethan ovat juutalaisuudessa – eikä
mistään muusta juutalaisesta uskonnollisesta liikkeestä tai lahkosta kehittynyt
samalla tavalla universaalia lähetysuskontoa. Miten tämä poikkeus selitetään?
On arvioitu, että kristinuskon kasvu on ollut
300-luvulle asti n. 40 % per vuosikymmen. Rooman valtakunnassa oli 350-luvulla
n. 33 miljoonaa kristittyä, kun koko valtakunnassa oli ihmisiä yhteensä noin 60
miljoonaa. Tämä nasaretilaisten juutalainen lahko oli lähtenyt hyvin pienestä, vaatimattomista
kodeista liikkeelle, mutta jo 150-luvulla oli aivan selvää, että kristittyjä
oli maailmassa enemmän ja laajemmalla alueella kuin juutalaisia. Yleensä
ajatellaan, että tuona aikana maailmassa oli juutalaisia n. 5 miljoonaa –
kristittyjä oli siis enemmän. (2 Klem. 2:3; Irenaeus, Dem. 94; Eusebius, Hist.
Ecc. 1.4.2.). 2 Klem. 2:3.
”Ja kun hän taas sanoo: ’Sillä yksinäisellä on
lapsia enemmän kuin aviovaimolla’, merkitsee se sitä, että meidän kansamme
vaikka näyttikin olevan Jumalan hylkäämä, nyt kun me olemme tulleet uskoon,
onkin lukuisampi kuin ne, jotka luulevat omistavansa Jumalan.”
Justinos Marttyyri, 150 luvulla, Dialogue 117.
“Ei ole olemassa yhtä ainoaa ihmisrotua –
olivatpa he barbaareja, kreikkalaisia, tai mitä vain; kulkureita, irtolaisia
tai paimentolaisia, jotka asuvat teltoissaan – joiden joukossa ei uhrattaisi
rukousta ja kiitosta ristiinnaulitun Jeesuksen nimen kautta.” Mal. 1:10-12.
Miten tämä selitetään? Väitän, että vastaus löytyy
juuri Jeesuksen persoonasta, apostolien tulkinnoista ja juutalaisuudesta.
Jeesuksen kokoava tyyli avaa ovet monille, lopulta myös kaikille kansoille.
Juutalaiseen lopunajan ajatteluun on aina kuulunut visio kaikista kansoista,
koko maailmasta. Jeesus oli juutalainen Messias, apostolit olivat juutalaisia
miehiä, jotka uskoivat, että Jeesus on Messias ja että lopunajat ovat jollain
tavalla alkaneet – tästä seurasi ymmärrettävä johtopäätös – evankeliumi,
Messias kuuluu Israelille, juutalaisille, mutta myös koko maailmalle, kaikille
ihmisille. Niin kuin Jesaja profetoi Messiaasta (Jes. 49:6):
”Ei riitä, että olet minun palvelijani ja saatat ennalleen Jaakobin heimot, tuota takaisin Israelin eloonjääneet. Minä teen sinusta valon kaikille kansoille, niin että pelastus ulottuu maan ääriin saakka.”
Lopuksi, palataan sinne Pietarin anopin kotiin
Kapernaumiin. Jeesus ei jäänyt tuon kodin seinien vangiksi. Heti tämän
kotikäynnin jälkeen meille kerrotaan Markuksen evankeliumissa, että Jeesus
vetäytyi yksinäisyyteen rukoilemaan. Opetuslapset lähtivät etsimään Jeesusta ja
kun he viimein löysivät hänet, Jeesus sanoi heille: ”Me lähdemme nyt täältä ja
menemme naapurikyliin. Minun on saarnattava sielläkin, sitä vartenhan minä
täällä olen.” Mark. 1:38. Sana messu tulee sanasta missio. Kotoisasta messusta,
jumalanpalveluksesta, lähdetään maailmaan toteuttamaan missiota, jota ”varten
minä täällä olen.” Kotikirkosta ei saa tulle pyhien ghettoa, vaan koti, josta
saadaan voimaa ja innostusta lähteä toteuttamaan missiotamme maailmaan –
palvelemaan, auttamaan, julistamaan, rakentamaan… "Lähtekää rauhassa ja palvelkaa Herraa iloiten."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.