MOT
sai aikaan valtavan kohun demoneista ja riivatuista. Päätin kirjoittaa
perkeleistä ja demoneista parin postauksen verran. Tässä tulee osa 1, jossa
käsittelen Jeesusta Saatanan voittajana ja UT:n todistusta paholaisesta. Osa 2,
jonka kirjoitan, kunhan ehdin, tulee käsittelemään seurakunnan ja Paholaisen
suhdetta.
Mielestäni
nämä pimeyden henkivallat pitää ottaa tosissaan. Kristityt uskovat personalliseen
Jumalaan, mutta myös Saatanaan ja demoneihin. Saatanaa, personalista pahaa, ei
kuitenkaan voi verrata Jumalaan, Kristukseen, sillä Saatana on vain luotu
henkiolento, ”kaiken valheen isä”. Saatanalla ei ole Jumalaan nähden mitään
omaa valtaa. Jumalalla on kaikki valta, mutta jostain mystisestä syystä – jota tuskin
voimme täysin ymmärtää – Herra on antanut Saatanalle vapaata köyttä tiettyyn
rajaan asti. Näemme tämän selvästi Jobin kirjassa. Herra antaa Saatanalle luvan
koetella Jobia tiettyyn rajaan asti: hänen lapsensa, terveytensä, hurskas
maineensa ja omaisuutensa häviävät. Job. 1:12; 2:6:
Herra
sanoi Saatanalle: ”Hyvä on. Saat tehdä mitä haluat kaikelle mitä hänellä on.
Mutta häneen itseensä et saa koskea.”
Herra
sanoi Saatanalle: ”Hyvä on! Tee hänelle mitä haluat, mutta henkeä et saa
häneltä viedä!”
Kaiken
kärsimyksen keskellä Job ei syytä Saatanaa, vaan hän vaatii päästä Herran
puheille – hän haluaa tulla korkeimman kuulemaksi. Hän haluaa vastauksia,
pelastuksen. Myös evankeliumeissa näemme, että Saatana saa Herralta luvan
toimia tiettyyn rajaan asti. Jeesus sanoo Pietarille dramaattiset sanat (Luuk.
22:31–32): ”Simon, Simon! Saatana on saanut luvan seuloa teitä niin kuin
viljaa. Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. Ja kun
olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi.”
Myös
Jeesus, itsensä Pyhän Hengen johdatuksesta, viedään Saatanan kiusattavaksi 40
päiväksi autiomaahan. Pyhä ”Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi”,
Matt. 4:1; Luuk. 4:1. Näin Jumala tahtoi, että Jeesus joutui kohtaamaan ihmisen
pahimman ja perimmäisen Kiusaajan, Jobin ja Pietarin, Adamin ja Eevan, Israelin
kiusaajan eli Saatanan. Toisin kuin vanha Adam, tämä uusi Adam selvisi
kiusauksesta. Hän oli kaikin tavoin kiusattu, mutta hän vain ei langennut syntiin
vaan pysyi uskollisena Isänsä tahdolle kuolemaansa asti. Autiomaakiusauksissa
näemme, että Saatana – tuo erilleen heittäjä – ei saa rikki Isän, Pojan ja
Pyhän Hengen saumatonta rakkauden ykseyttä: Poika kulkee Hengen johdatuksessa
eikä millään tavalla kapinoi Isäänsä vastaan. Vain Hän pystyy kukistamaan
Paholaisen ja pelastamaan ihmiset hänen vallastaan.
Jeesus ja Saatana
Julkisen
toimintansa alussa Jordanin joella 30-vuotias Jeesus, Poika saa Isänsä
tunnustuksen ja Pyhän Hengen voitelun. Hän pystyy seisomaan Paholaisen edessä
lankeamatta. Markuksen evankeliumissa (Mark. 1:39) tiivistetään Jeesuksen
missio sanoihin ”hän lähti ja kiersi kaikkialla Galileassa, saarnasi
synagogissa ja karkotti pahoja henkiä.” Apostoli Johannes kirjoittaa, että
Jumalan Poika tuli ”tekemään tyhjäksi Paholaisen teot” (1. Joh. 3:8). Markuksen
evankeliumista 1/3 käsittelee Jeesuksen tekemiä ihmeitä: sokeat saavat näkönsä,
kuurot kuulevat, rammat kävelevät, kuolleita herää, Jeesus kävelee veden
päällä, tyynnyttää myrskyn, tekee ruokkimisihmeen… Näistä valtavan monista
ihmeistä, kaikkein yleisin yksittäinen ihme, jonka Jeesus tekee, on kuitenkin
eksorkismi – pahojen henkien pois ajaminen.
Messiaana
Jeesuksen perimmäinen missio liittyi pahuuden tuhoamiseen. Tuo pahuuden lähde
ei hänen mukaansa ollut Rooman valtakunta, eivät fariseukset ja heidän
perimätietonsa, eivät publikaanit ja syntiset, vaan pahuuden todellinen lähde
paljastuu syntiinlankeemuskertomuksessa. Pahuuden lähde on Saatanassa, joka
johti ihmisen syntiin. Tällainen päättelyyn olisivat monet Jeesuksen aikalaiset
juutalaiset yhtyneet. Esimerkiksi Qumranin essealaiset puhuivat paljon
Belialista (=Paholainen) ja hänen pimeyden joukoistaan. Noin 30-luvulla
kirjoitettu Mooseksen testamentti, joka on jonkun uskonnollisen juutalaisryhmän
visionäärinen kuvaus lopunajasta, yhdistää toisiinsa Jumalan valtakunnan tulon
ja Saatanan tuhon (T. Mos. 10:1): ”Ja sitten Hänen (Jumalan)
Valtakuntansa ilmestyy koko luomakunnassa. Silloin Saatana tuhoutuu ja kaikki
murhe lakkaa.” Oikeastaan evankeliumeissa Jeesuksella on samanlainen näky:
Jumalan valtakunnan saapuminen tarkoittaa eittämättä Saatanan tuhoa. Tämä näkyy
seuraavissa kohdissa, Luuk. 10:18; 11:20–22; 13:16:
Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.”
”Jos minä
sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan
valtakunta on jo tullut teidän luoksenne. "Kun väkevä mies vartioi
linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. Mutta jos toinen vielä
väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa
häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin.”
”Tätä Abrahamin tytärtä on
Saatana pitänyt siteissään jo kahdeksantoista vuotta. Eikö häntä olisi saanut
päästää vapaaksi sapatinpäivänä?”
Jeesuksen
edessä Saatana siis syöstään alas taivaasta, hänet kimppuunsa hyökätään, hänen
omaisuutensa ryöstetään ja hänet voitetaan. Hänen vankinsa vapautetaan (Mark.
3:23–27). Tämän kaiken Jeesus tekee vain ”Jumalan sormella”, vain yhdellä
sanalla. Jeesuksen edessä voimakkaat Pimeyden voimat huutavat: ”Mitä sinä
minusta tahdot, Jeesus, Korkeimman Jumalan Poika? Jumalan tähden, älä kiduta
minua!” Mark. 5. Nykyaikaiselle ihmisen voi olla vaikea ymmärtää evankeliumien
Jeesusta juuri siksi, että Jeesus hyökkäsi niin voimakkaasti Saatanan kimppuun.
Jos MOT:n tuottajat voisivat tehdä aikamatkan Jeesuksen ajalle, he olisivat
kauhuissaan hänen sanoistaan ja toimistaan. Historiallisen Jeesuksen tutkijat ovat
aika yksimielisiä siitä, että eksorkismit kuuluivat olennaisesti Jeesuksen missioon,
jossa Jumalan valtakunta oli murtautumassa tähän maailmaan.
Moni
epäilee Saatanan olemassaoloa eikä usko, että hänellä on osaa tai arpaa meidän
elämään ja maailman tapahtumiin. Jos Jeesus tuhosi Saatanan jo evankeliumeissa,
niin miksi Saatanalla on vielä temmellystilaa Apostolien teoissa, Pietarin ja
Paavalin kirjeissä? Miksi kristityt uskovat, että Paholainen tekee edelleen
työtään maan päällä? Näihin kysymyksiin minulla ei ole mitään suoria
vastauksia. Ilmestyskirjassa kuitenkin puhutaan Saatanan ja hänen enkeliensä
lopullisesta tuhosta helvetissä. Saatanan tuho on tavallaan kaksiosainen.
Jeesus kukisti Saatanan, mutta hän vaikuttaa vielä, joskin hänen lopullinen
tuomionhetkensä lähestyy koko ajan – se koittaa viimeisellä tuomiolla.
Saatana ja Kristuksen ruumis
Kuitenkin
Jumalan valtakunta ja Kristuksen persoona ovat täydellisesti vapaita Saatanan
vallasta. Jumalan valtakunnan tulo tarkoittaa Saatanan vallan tuhoa. Katolinen
kirkko opettaa varsin ytimekkäästi, että Kristuksen kirkko on taivasten
valtakunnan itu ja alku tässä maailmassa (KKK § 541). Ajatus on varsin viisas
ja yhdyn siihen: Kristus halusi koota kaikki luokseen – sairaat, lapset, työtä
tekevät ja raskautetut, syntiset ja publikaanit, monet tulevat ”idästä ja
lännestä aterialle Jumalan valtakuntaan”. Jeesus kuoli ”kootakseen yhteen
kaikki hajalleen joutuneet Jumalan lapset” (Joh. 11). Kaikkia kootaan tähän
Kristuksen yhteyteen, kirkkoon, joka on hänen ruumiinsa. Näin ollen turva
Saatanalta löytyy Kristuksen persoonasta, pyhästä ruumiista, johon kaikkia
kootaan, Kristuksen kirkosta, johon meitä kutsutaan, ja jota ”eivät tuonelan
vallan portit voita” (Matt. 16:18).
Suurin
ase pirua vastaan on siis juurtuminen Kristukseen. Kristuksen kirkkoa ja
Kristusta ei kuitenkaan voi erottaa toisistaan. Mikä koskee Jeesusta Kristusta,
koskee tavallaan hänen seurakunta-ruumistaan, jonka pää Hän on. Tuonelan vallat
eivät voi mitenkään voittaa Kristusta tai hänen kirkkoaan. Se on mahdotonta. On hyvin mielenkiintoista, että meidän tunteamamme historian ensimmäinen maininta katolisesta kirkosta on sidottu erottamattomasti yhteen Kristuksen kanssa. 110-luvulla marttyyrina leijonien raatelemana kuollut
piispa Ignatius kirjoittaa Smyrnan seurakunnalle näin: ”Katolinen kirkko on siellä, missä Jeesus Kristus on.” (Smyr. 8:2). Todellista kirkkoa ja Kristusta ei siis voi erottaa toisistaan.
Usein on sanottu, että evankeliumien Jeesuksesta on pitkä matka seurakunnan ja kirkon todellisuuteen. Tämän ajattelun pohjalta minun esittämäni ”kirkollinen tulkinta” Jeesuksesta on väärä. Mielestäni kirkollinen tulkinta on juuri oikea. Ilman kirkollista tulkintaa Jeesus jää meille aivan käsittämättömäksi muukalaiseksi, jolla ei ole todellista yhteyttä meihin. Kirkollinen tulkinta näkee evankeliumien Jeesuksen ja kirkon välillä jatkuvuuden. Juuri alkukristityt näyttävät kannattaneen tällaista tulkintaa. Seurakunnalla on siis voitto Perkeleestä ja tämä voitto perustuu siihen, että Jeesus voitti ja voittaa Paholaisen, ja siihen, että "kirkko on siellä, missä Jeesus Kristus on." Jo aiemmin lainaamamme Ignatius kirjoittaa meille alkuseurakunnan voitosta (Ign. Ef. 13:1):
Usein on sanottu, että evankeliumien Jeesuksesta on pitkä matka seurakunnan ja kirkon todellisuuteen. Tämän ajattelun pohjalta minun esittämäni ”kirkollinen tulkinta” Jeesuksesta on väärä. Mielestäni kirkollinen tulkinta on juuri oikea. Ilman kirkollista tulkintaa Jeesus jää meille aivan käsittämättömäksi muukalaiseksi, jolla ei ole todellista yhteyttä meihin. Kirkollinen tulkinta näkee evankeliumien Jeesuksen ja kirkon välillä jatkuvuuden. Juuri alkukristityt näyttävät kannattaneen tällaista tulkintaa. Seurakunnalla on siis voitto Perkeleestä ja tämä voitto perustuu siihen, että Jeesus voitti ja voittaa Paholaisen, ja siihen, että "kirkko on siellä, missä Jeesus Kristus on." Jo aiemmin lainaamamme Ignatius kirjoittaa meille alkuseurakunnan voitosta (Ign. Ef. 13:1):
”Pyrkikää mahdollisimman usein kokoontumaan viettääksenne Jumalan eukaristiaa ja ylistääksenne häntä. Kun näet usein tulette koolle, kukistuvat Saatanan vallat ja hänen taholtaan uhkaava turmio raukeaa teidän uskonne yksimielisyyden vaikutuksesta.”
Kaste,
ehtoollinen, Sana, usko, rukous – Kristuksessa pitäytyminen, eläviksi jäseniksi
hänen pyhään ruumiiseensa juurtuminen – ovat tärkeimpiä asioita, joilla pysymme
turvassa Saatanalta.
Seuraava
osio, niin kuin alussa sanoin, tulee käsittelemään tämän seurakuntaruumiin suhdetta Paholaiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.