Turussa alkaa reilun viikon päästä Mahdollisuus Muutokseen -kampanja. Nyt on siis mahdollisuus muutokseen. Turkulaisista 98 % ei käy sunnuntaisin messussa, jumalanpalveluksessa, vaan sen sijaan he nukkuvat pitkään, roikkuvat netissä, katsovat leffoja, käyvät hiihtämässä, sukuloimassa, ystävillä... Luettuasi tämän jutun ymmärrät, että jos uskot ylösnousseeseen Kristukseen, niin sinun tulee tehdä muutos elämäntavoissasi ja käydä sunnuntaisi messussa.
"Tämän päivän on Herra tehnyt, iloitkaa ja riemuitkaa siitä!” Ps. 118:24
Onko päivällä mitään merkitystä?
Eikö mikä päivä tahansa ole sopiva jumalanpalveluspäiväksi? Kristittyjen
pyhäpäivät nojautuvat selvästi juutalaisiin pyhäpäiviin, ja juutalaisuudessa ja
VT:ssa päivillä on merkitystä. Itselleni on ollut jokseenkin yllätys huomata, että
kristittyjen liturgisten aikojen – kuten kirkkovuoden, viikon ja päivän liturgiat
– nojautuvat voimakkaasti juutalaiseen liturgiseen rytmiin, jonka juuret
löytyvät jo VT:sta. Israelin liturginen vuosi on jaettu kolmeen suureen
pyhiinvaellusjuhlaan (5. Moos. 16:16): pääsiäinen, helluntai ja lehtimajajuhla.
Samoin Suuri Sovituspäivä, Jom-Kippur,
on suuri katumuspäivä, vuoden pyhin päivä. Pyhyys on siis sidottu tiettyihin
aikoihin ja juhlapyhät rytmittävät vuoden. Onkin hyvä miettiä, mitä me
kristityt voimme oppia Raamatun pyhistä ajoista. Miksi tietyt ajat ovat
tärkeämpiä kuin muut? ”Miten tämä yö eroaa kaikista muista öistä?” Miten tämä
päivä, eroaa kaikista muista päivistä?
Siitä huolimatta, että kristityt perivät
pyhäpäivänsä juutalaisuudesta, niin he antoivat näille pyhäpäiville jonkin
uuden sisällön. Pääsiäistä ei enää vietetty Egyptin orjuudesta vapautumisen
juhlana vaan juhlana jolloin Jumalan karitsa vuodatti verensä vapauttaakseen
kansansa synnin orjuudesta ja jolloin hän nousi kolmantena päivänä kuolleista. Helluntaita
ei enää vietetty vain lain antamisen juhlana vaan Pyhän Hengen vuodattamisen
juhlana. Viikoittainen juhla, pyhä päivä säilyi, mutta päivä muuttui sapatista
sunnuntaiksi. Sapattina juhlitaan luomistyöstä seuraavaa lepoa, sunnuntaina
iloitaan lunastuksen siunauksista. Siirtymä sapatista sunnuntaihin on siirtymä
luomisesta lunastukseen. Katsotaan nyt tarkemmin sapatin ja sunnuntain
merkitystä juutalaisuudessa ja kristinuskossa.
Sapatti
Liturginen viikko näkyy jo
luomiskertomuksessa. Luomisjärjestyksessä voidaan nähdä kuinka Jumalan
luomistyö etenee asteittain kohti täydellisyyttä. Kuudentena päivänä luodaan
ihminen, luomakunnan kruunu Jumalan kuvaksi. Ihmisen luomisen myötä koko
luomistyö saadaan päätökseen ja seitsemäntenä päivänä Jumala lepää kaikesta
luomistyöstään. Hän kutsuu myös ihmisen ja koko luomakunnan osallistumaan tähän
pyhäpäivän lepoon. Koko viikon työ tähtää tähän lepoon, joka on pyhää. Pyhäpäivän
lepo, luomakunnan jumalanpalvelus, on koko luomakunnan huippu ja täyttymys. Näin
jo luomiskertomus aivan alussa kertoo meille, mikä on elämässä olennaisinta –
jumalanpalvelus.
Ensimmäisen kerran koko
Raamatussa sana ”pyhä” esiintyy vasta tuon seitsemännen päivän kuvauksessa (1.
Moos. 2:3): ”Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä
päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään.” Näemme, että tuossa päivässä on jotain
erityistä, koska Jumala pyhitti sen eikä esimerkiksi Eedenin puutarhaa tai
ihmistä. Tuona pyhitettynä lepopäivänä Jumala lepäsi ja hän kutsui ihmisen,
Adamin ja Eevan, samoin kuin koko luomakunnan lepäämään hänen seurassaan ja
hänen kanssaan (1. Moos. 2:1–3). Kymmenen käskyn laki määrää, että sapatti on
lepopäivä, jolloin pyhä lepo pitää suoda jopa orjille ja orjattarille, jopa
työntöjuhdille ja kaikille elämille, ja jopa maalle. Kaikki tarvitsevat leponsa
työn jälkeen (2. Moos. 20:8–11). On sanottu, että temppelin tuhon jälkeen juutalaisuuden
suurimmaksi ”katedraaliksi” muotoutui sapatinpäivä. Pyhyys ei löytynyt paikasta
vaan päivästä. Juutalaisen uskon mukaan juuri sapatti tuo Jumalan levon maailman
levottomuuden keskelle.
Toisen temppelin ajan
juutalaisuudessa sapatista muodostui erittäin tärkeä osa juutalaisuutta. Tuo
viikoittainen vapaa pyhäpäivä muistutti juutalaisia siitä, että Jumala kutsuu
heitä lepoonsa. Jeesuksen kerrotaan noudattaneen sapattia, hän opetti sapattina
synagogassa ja hän osallistui sapattirukouksiin (Mark. 1:21; 3:1; 6:2; Luuk.
6:6). Jeesuksen aikaisessa juutalaisuudessa sapattia pidettiin hurskaissa
piireissä ”pyhän kuningaskunnan päivänä” (Juhlien kirja 50:9). Juuri tämän
vuoksi sapatti oli Jeesukselle otollinen päivä opettaa ja julistaa ilosanomaa
Jumalan valtakunnasta. Sapattia pidettiin vertauskuvana tulevasta pelastuksen
ajasta. Jeesuksen parannusihmeet sapattina osoittivat, että tuo pelastuksen
aika oli todella tullut. Jeesuksen aikana monet hurskaat juutalaiset
ajattelivat, että Israelin tehtävänä on noudattaa maan päällä pyhää sapattia,
niin kuin Jumala noudattaa sitä taivaissa. Näin ollen sapattiin kuului tavallaan
Jeesuksen ja jokaisen Jumalan lapsen hieno rukouspyyntö, jossa Jumalan
valtakunta ja tahto toteutuisivat ”myös maan päällä niin kuin taivaissa.”
Juutalaisille sapatti oli
osallisuutta taivaalliseen lepoon, Jumalan lepoon. Tätä lepoa eivät saisi
häiritä maalliset huolet ja surut, eivät edes vihollisten sotajoukot. Juuri
tämän vuoksi monilla pakanoilla oli tapana hyökätä juutalaisten kimppuun juuri
sapattina. Tappioiden kasvaessa juutalaiset päättivät, että jos pakanat
kävisivät sotaan sapattina, niin juutalaisilla olisi oikeus itsepuolustukseen (1.
Makk. 2:29–41; Ant. 12.6.2; 13.1.3; 14.6.2; 18.9.2, Bell. 2.16.4, 4.2.3, Viva
32, C. Apion 1:209–212). Ihmiselämän puolustaminen oli nimittäin tärkeämpää
kuin käskyt noudattaa sapattilepoa – tämän Jeesus tiesi. Evankeliumi (Luuk. 4:16–30)
ja Apostolien teot (13:14–52), samoin kuin toisen temppelin ajan juutalaiset
kirjoitukset, todistavat, että juutalaisilla oli tapana kokoontua sapattina synagogiin
kuulemaan Jumalan sanaa ja rukoilemaan. Josefus kirjoittaa tästä käytännöstä
näin (Ant. 16:43):
”Erotamme seitsemännen päivän kaikesta työnteosta. Tuo päivä on omistettu meidän tapojemme ja lakiemme opiskelulle. Meidän mielestämme niihin, kuten myös kaikkiin hyviin asioihin tutustuminen, on tärkeää synnin välttämiseksi.”
Juutalaisuudessa uskontoon kuului
opiskelu. Jo Mooseksen kirjoissa ja Sananlaskuissa käsketään vanhempia
teroittamaan Herran ohjeet, opetukset ja lait lastensa mieliin (5. Moos. 6:6–9;
11:19; Sanl. 4:1–6). Samoin Josefus kertoo, että juutalaisille lasten
opettaminen oli hyvin tärkeää (C. Apion 1:60; 2:204): ”Meidän tärkein huolemme
on opettaa lapsemme hyvin. Koko elämme tärkein asia, on noudattaa niitä lakeja,
jotka meille on annettu; ja noudattaa niitä hurskaita käskyjä, jotka meille on
ilmoitettu.” Juutalaisille lain, psalmien ja profeettojen opiskelu oli erittäin
tärkeää. Suuriin juhliin, kuten pääsiäiseen, liittyi vahvasti opetuksellinen
puoli. Pääsiäisaterian ”sederiin” tai
liturgiaan kuului, että poika kyselee isältään pyhäpäivän merkityksestä (2.
Moos. 13:14; m. Pesh. 10:4): ”Kun poikasi aikanaan kysyy sinulta: ’Mitä tämä
merkitsee?’ Niin sano hänelle: ’Väkevällä kädellään Herra vei meidät pois
Egyptistä, orjuuden maasta.’”
Jeesuksen aikana pääsiäisaterian
liturgia oli saanut lisää syvyyttä. Poikansa kysymyksiin vastaten perheenpää
opetti pääsiäiskertomuksen ja laajemminkin pelastushistoriaa perheväelleen.
Näin ateriasta tuli muistoateria, jolloin katsottiin maailman historian ja
messiaanisen tulevaisuuden neljää tärkeintä yötä (Targum Exodus) – luomisen yötä,
jolloin valo loisti pimeyteen; sitä yötä, jolloin Aabraham oli uhraamassa Iisakkia;
sitä yötä, jolloin Israel vapautui Egyptin orjuudesta; ja sitä yötä, jolloin
Messias tulee lunastamaan kansansa. Juutalaiset pyhiinvaellusjuhlat, kuten
pääsiäinen ja lehtimajajuhla, olivat tilaisuuksia (Neh. 7:72–8:18), joissa
traditio ja oppi siirtyivät isältä pojalle, sukupolvelta toiselle. Myös
sapatilla oli suuri opetuksellinen merkitys. Silloin koko kylä kokoontui
synagogaan rukoilemaan, kuulemaan opetusta ja laulamaan psalmeja.
Meidän 2000-luvun kristittyjen on
usein vaikea ymmärtää ajan merkitystä, mutta Jeesuksen ajan juutalaisille
Jumala oli pyhittänyt juuri tietyn ajan, viikoittaisen sapatin ja joukon
vuotuisia juhlapyhiä. Apokryfikirjat kertovat, että juutalaiset olivatkin
valmiita jopa kuolemaan mieluummin kuin rikkomaan sapatin. Sapatin
noudattaminen, samoin kuin muut juutalaiset juhlapyhät, loivat juutalaista
kansan yhteisöllisyyttä ja vahvistivat kansan itsetietoisuutta. Sapatti oli
nimittäin liiton merkki Jumalan ja Israelin välillä. Juuri pyhänä sapattina Jumala
halusi viettää rauhaisaa aikaa rakkaan kansansa kanssa. Ehkä juuri tämän tähden
sapatti on niin voimakkaasti esillä evankeliumeissa, juuri tuona päivänä Jeesus
vietti aikaa Jumalan kansan kanssa, leväten, siunaten, opettaen ja pelastaen.
Sunnuntai – Kristuksen ylösnousemuksen päivä
Jeesuksen valitsemat apostolit,
seurakunnan johtajat, olivat kaikki Galilean juutalaisia. Kuinka on
mahdollista, että nämä ensimmäiset kristityt saattoivat siirtää
jumalanpalveluspäivänsä sapatista sunnuntaihin? Juutalaisten sapatista aukeaa
näkymä luomiseen, kun taas kristittyjen sunnuntaista aukeaa näkymä ihmiskunnan
lunastukseen synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta Messiaan ylösnousemuksen
kautta. Tämä on ainut ymmärrettävä ja uskottava syy, miksi juutalais-kristityt Jeesuksen
seuraajat sivuttivat sapatin suurimpana viikoittaisena jumalanpalveluspäivänä.
Tämä on hyvin tärkeä, mutta usein unohdettu, todistus siitä, että viikon ensimmäisenä
päivänä tapahtui jotain todella ihmeellistä. Evankeliumi kertoo, että Jeesus
nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä. Aamuvarhain naiset löysivät
tyhjän haudan. Juuri tuona päivänä opetuslapset kohtasivat ylösnousseen Herran (Luuk.
24:1–12, 13–35). Meidän uskomme perustuu tähän kohtaamiseen – Jeesus Kristus
elää, hän voitti kuoleman vallan.
Uuden testamentin varhaiset
todistukset kertovat, että sunnuntai oli alusta asti kristittyjen pyhäpäivä. Luukas
kertoo jakeissa Ap. t. 20:7–12 kuinka ”sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä
päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää”. Leivän murtamisen yhteydessä koolla
oleva seurakunta kuunteli Paavalin pitkää saarnaa. Jakeissa 1. Kor. 16:2–3 Paavali
kehottaa Korintin, samoin kuin kaikkien Galatian maakunnan seurakuntien,
kokoamaan säännöllisesti viikon ensimmäisenä päivänä avustukset pyhille.
Sunnuntaina, yhteisen kokoontumisen, leivän murtamisen ja saarnan ohessa
kerättiin myös kolehti. Patmos-saarella asusteleva apostoli Johannes kertoo,
että hän näki näkynsä ja ilmestyksensä juuri ”Herran päivänä” eli sunnuntaina (Ilm.
1:10).
Ensimmäisistä kristillisistä
kirjoituksista heti UT:n jälkeen, näemme, että sunnuntaita pidettiin laajasti
kristittyjen pyhäpäivänä, ihmiskunnan lunastuksen päivänä, Herran
ylösnousemuksen päivänä. Niin kutsutussa Apostolien opetuksessa eli Didakheessa, joka on kirjoitettu 60–80-luvuilla,
lukee näin (Didakhe 14): ”Kun olette Herran päivänä kokoontuneet, murtakaa
leipää ja lausukaa kiitosrukous sen jälkeen kun olette ensin tunnustaneet
syntinne, jotta teidän uhrinne olisi puhdas.” Tässä kohdin näemme, että
sunnuntaille kuuluu yhteinen kokoontuminen, leivän murtaminen, jolla viitataan
ehtoolliseen ja kiitosrukous eli eukaristia. Tähän jumalanpalvelukseen on
kuulunut myös synnintunnutus ja synninpäästö. Tämä on ymmärretty seurakunnan puhtaana
uhrina. 110-luvulla leijonien hampaissa raadeltu marttyyri-piispa Ignatios
todistaa samasta asiasta (Ign. Magn. 9:1): ”Nämä nyt siis elivät elämänsä
vanhan järjestyksen vallitessa, mutta pääsivät siitä huolimatta uuteen toivoon
eivätkä viettäneet enää sapattia, vaan elivät Herran päivää noudattaen, tuota,
jona meidän elämämme koitti hänen kauttaan ja hänen kuolemansa kautta.”
Sunnuntain merkitys kristityille käy
kirkkaasti ilmi Barnabaan kirjeessä, joka on kirjoitettu joskus 70–130-luvuilla
(Barn. 15:8):
”Eivät nämä nykyiset sapatit ole minulle (Jumalalle) otollisia, vaan se minkä minä olen tehnyt, jona minä saatan kaiken lepoon ja panen alulle kahdeksannen päivän, mikä merkitsee toisen maailman alkua. Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuksin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin.”
Kuten muistamme, sapatti on
VT:ssa erittäin keskeisellä sijalla. Se on pyhä, se löytyy luomiskertomuksesta
ja se mainitaan kymmenessä käskyssä. Jeesuksen, Jumalan Pojan kuoleman ja
ylösnousemuksen jälkeen, hänen opetuslastensa jumalanpalvelus ja pyhin päivä ei
keskittynyt enää luomiseen vaan lunastukseen, joka aloitti uuden luomisen.
Jokasunnuntainen messu onkin kirkas muistutus siitä, että Jeesus Kristus on
noussut kuolleista ja ratkaisevalla tavalla aloittanut jotain aivan uutta ja
ihmeellistä.
Loppuun sopii lainaus kirkkoisältä,
pyhältä Hieronymukselta (347–420):
”Herran päivä, ylösnousemuksen päivä, kristittyjen päivä on meidän päivämme. Sitä kutsutaan Herran päiväksi, sillä sinä päivänä Herra nousi voittajana Isän luokse. Kun pakanat kutsuvat sitä auringon päiväksi, teemme mekin mielellämme samoin, sillä tänään maailmalle on koittanut valo, tänään on alkanut paistaa vanhurskauden aurinko, jonka säteet tuovat pelastuksen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.