Benediktus XVI:n paavius on ollut minun mielestäni todella onnistunut.
En tunne historian paaveja kovin hyvin, mutta Benediktukseen olen tutustunut joidenkin
kirjojen kautta: trilogia Jeesus Nasaretilainen ja muitakin kirjoja. Monille
protestanteille Benediktus on ollut toisaalta sankari ja toisaalta vähän
kiusallisen ongelmallinen. Luterilaiset ovat nimittäin tottuneet ajattelemaan,
että paavin suusta pitäisi tulla vain paavillista hapatusta. Benediktus on
onnistunut kyseenalaistamaan monia anti-katolisia ennakkoluuloja. Monet
protestantit, kuten vaikka Perussanoman toimitusjohtaja Timo Junkkaala, ovat todenneet, että
Benediktuksen Jeesus-kirjat ovat todella hyviä – niin hyviä, että meidän
luterilaiset piispat jäävät kakkosiksi. Tämän vuoksi Perussanomat julkaisee
paavin toisen Jeesus-kirjan suomeksi nyt tulevan pääsiäisen alla.
Kysymys
kuuluu, edustavatko tämän monien luterilaisten arvostaman paavin näkemykset
katolisia näkemyksiä laajemmalti. Näin voidaan sanoa. Paavina hän edustaa
katolista kirkkoa. Hän on kirkon johtaja, ylin auktoriteetti. Ennen kuin
Ratzinger valittiin paaviksi vuonna 2005, hän toimi Vatikaanissa uskonopin
kongregaation johtajana. Tuossa virassa kardinaali Ratzinger oli tavallaan
katolisen kirkon ”opinvartija” ja hän toimi erittäin läheisissä väleissä paavi Johannes
Paavali II:n kanssa, joka oli nimittänyt Ratzingerin tuohon korkeaan virkaan. Ratzinger
kävi viikoittain keskusteluja Johannes Paavali II:n kanssa. Ratzinger ei siis
ole mikään opposition teologi, vaan yksi katolisen kirkon tärkeimmistä ja
johtavista teologeista.
Katolinen
kirkko julkaisi 1992 uuden katekismuksen, joka esittää varsin kattavasti
katolisen kirkon uskonopin ja moraaliopin. Johannes Paavali II asetti vuonna
1986 kardinaali Ratzingerin sen toimikunnan puheenjohtajaksi, jonka tehtävänä oli
laatia luonnos tulevasta katekismuksesta. Näin ollen katekismus, joka todellakin
edustaa suurella auktoriteetilla katolisen kirkon uskonoppia ja moraalioppia, on
varmasti linjassaan Ratzingerin näkemysten kanssa. Tietysti katekismus
kirjoittamisessa otettiin hyvin laajasti huomioon kaikkien katolisten piispojen
kommentit ja parannusehdotukset. Katekismus siis edustaa katolista uskoa koko
maailmassa. Suomalaiset herätyskristityt ovat kehuneet katolisen katekismuksen
moraalioppia – esim. Kansanlähetyksen Leif Nummela on katekismuksen
seksuaalimoraaliin hyvin tyytyväinen. Katekismuksessa on selkärankaa ja silti se
ei ole minkään pienen piirin katekismus. Yhtäkaikki, Ratzingerin teologinen
vaikutus on todella suuri, ja juuri tämän vuoksi onkin mielenkiintoista, että
monet konservatiiviset luterilaiset arvostavat häntä niin paljon. Kun
ennakkoluuloista päästään yli, nähdään, että meillä on todella paljon yhteistä.
Kummat
painavat enemmän, yhdistävät tekijät, vai erottavat tekijät? Mitä tulee
Benediktuksen jälkeen? Joku niistä kardinaaleista, jotka Johannes Paavali II ja
Benediktus XVI ovat nimittäneet, nousee paaviksi. Teologisesti katolinen kirkko
ei siis tule todennäköisesti paljoa muuttumaan. Sitä paitsi paavi ei voi tehdä
mielensä mukaisia päätöksiä. Häntä sitovat Raamattu ja kirkon traditio ja muun
muassa tuo vuoden 1992 katekismus. Tältä näkökulmalta, ajatus, jonka mukaan
seuraava paavi olisi hirviömäinen antikristus (niin kuin tietyissä
ääripiireissä uskotaan), joka muuttaa keskeiset asiat, on oikeastaan
mahdottomuus. Kannattaa aina muistaa, että katolisten uskon kohde on Kristus,
ei paavi.
Mutta
mikä on tämän vuoden 1992 katekismuksen ydin? Se ei ole mikään oppi tai asia,
vaan persoona: Niin kuin kohdat § 426 ja 427 asian ilmaisevat:
”Katekeesin ytimenä on todella persoona, Jeesus Nasaretilainen, Isän ainoa Poika… Hän on kärsinyt ja kuollut meidän puolestamme ja elää nyt ylösnousseena ikuisesti meidän kanssamme… Katekeesissa on siis osoitettava Jumalan ikuinen suunnitelma Kristuksen persoonassa. Katekeesi on pyrkimystä ymmärtää se, että ihminen pääsee Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, todellisen elämänykseyteen hänen kanssaan. Vain hän voi johdattaa meidät Isän rakkauteen Pyhässä Hengessä ja antaa meille osallisuuden kaikkein pyhimmän Kolminaisuuden elämästä.”
”Katekeesi opettaa vain Kristusta, ihmiseksi tullutta Sanaa ja Jumalan Poikaa, ja kaikkea muuta vain suhteessa häneen. Yksin Kristus on opettaja. Kaikki muut ovat opettajia vain siinä määrin kuin he julistavat Kristuksen sanaa ja antavat Kristukselle mahdollisuuden opettaa heidän suullaan. Jokaisen uskoa opettavan täytyisi voida soveltaa itseensä nämä Jeesuksen salaperäiset sanat: ’Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt’ (Joh. 7:16).”
§ 480: ”Jeesus Kristus on jumalallisen persoonansa ykseydessä tosi Jumala ja tosi ihminen: siksi hän on ainoa välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä.”
Luulen,
että suurimmat ekumeeniset haasteet eivät enää sinänsä liity
vanhurskauttamisoppiin tai ehtoollisoppiin vaan virkakysymyksiin (suksessio, paavi, naispappeus)
ja moraalioppiin (seksuaalimoraali, avioliitto). Näissä kysymyksissä katolinen kirkko on
selvästi eri linjoilla kuin moderni luterilainen kirkko ja anglikaaninen
kirkko. Ruotsin kirkko ottaa pitkiä harppauksia pois ekumeniasta kun se
hyväksyy esim. samaa sukupuolta olevien kirkollisen vihkimisen. Surullista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.