Kotimaa,
suurin luterilainen lehti tässä maassa, kirjoittaa oikein sympaattisen jutunMarja-Sisko Aallosta, naisesta, joka oli aikaisemmin mies. Ihmetyttää kyllä,
miksi hänestä tehdään niin suurta sankaria. Historian emeritusprofessori Timo
Vihavainen kirjoittaa (Länsimaiden tuho, 2009, 143) näistä aikakausien
sankareista aika mielenkiintoisesti. Hän listaa Marja-Siskon, Imatran entisen
kirkkoherran, aikamme sankariksi.
”Tapaus (eli hänen sukupuolenvaihdoksensa tuossa pappisvirassa) ei olisi
ollut mahdollinen millään muulla aikakaudella. Tapaus ei herättänyt juuri
lainkaan pahennusta, sen sijaan kyllä runsain mitoin myötätuntoa ja
kannustusta. Voimme vain kuvitella, millainen vastaanotto olisi ollut vielä
1950-luvulla.”
”Marja-Siskon päätös perustui
siihen, että hän halusi toteuttaa itseään. Takana oli jo kaksi avioliittoa ja
kolme lasta miehenä. Nyt oli edessä elämä naisena. Tosin muutos ei tapahtunut
parhaana mahdollisena aikana, sillä parikymmentä vuotta aikaisemmin
Marja-Siskosta olisi saattanut tulla aika hemaiseva yksilö, kuten hän haikeana
pohdiskeli… ”
”Nykyinen kristillisyys ei
käytännössä sisällä mitään kieltoja eikä käskyjä, vain suosituksia, joiden
keskeisenä ideana on, että kaiken keskiössä on ihminen, jolla on lupa toteuttaa
itseään kaikin mahdollisin tavoin, kuitenkaan loukkaamatta muiden vastaavaa
oikeutta. Mikäli hän niin tekee, kuuluu uskonnon rooliin tuoda anteeksiantoa ja
lohdutusta.”
Jumalan
tahto on siis laitettu sivuun. Ihmisen itsensä toteuttaminen on nostettu
kaikkein tärkeimmäksi ja pyhimmäksi arvoksi. Tällaisen arvomaailman keskellä
kukaan ei voi oikeastaan sanoa enää mitään sitä vastaan, jos joku tai jotkut
haluavat toteuttaa esimerkiksi omia seksuaalisia halujaan kolmen tai neljän tai
vielä useamman ihmisen kimpassa. Jos he rakastavat toisiaan, niin minkäs teet. Rakkaudella
voidaan perustella mitä tahansa, koska rakkaus on erotettu konkreettisista
käskyistä. Kuitenkin, kun luemme VT:a, UT:a ja varhaisia kristillisiä
kirjoituksia, kuten vaikka Didakhea,
samoin kuin kristillisistä kirjallisuutta kautta koko historian, niin näemme,
että rakkaus on aina ollut konkreettista. Rakkaus ei ole avannut ovia itsensä
toteuttamiseen – päinvastoin. Rakkauden nimissä oma ego on pienentynyt ja
Kristus tullut suuremmaksi. Elämän keskeisin asia on ollut aina kuuliaisuus
Kristukselle, ei omien juttujen toteuttaminen.
Joseph
Ratzinger, paavi Benedictus XVI, kirjoittaa erittäin osuvasti kirjassaan Tie Jeesuksen Kristuksen luo.
”Nykyään laajoissa piireissä,
myös uskovien keskuudessa, on yleistynyt kuva sellaisesta Jeesuksesta, joka ei
vaadi mitään eikä koskaan moiti vaan hyväksyy kaikki ja kaiken ja joka kaikessa
vain vahvistaa ja tukee meitä. Hän on siis täydellinen kirkon vastakohta,
mikäli kirkko vielä uskaltaa vaatia ja laatia sääntöjä.
Evankeliumien Jeesus on aivan
toisenlainen, vaativa ja rohkea. Sellainen Jeesus, joka tekee kaiken kaikkien
mielen mukaisesti, on haamu tai unikuva, ei mikään todellinen henkilö.
Evankeliumien Jeesus ei varmasti ole meille mukava. Juuri siten hän kuitenkin
vastaa olemassaolomme syvimpään kysymykseen. Elämämme näet suuntautuu –
tahdoimmepa tai emme – kohti Jumalaa, toiveiden täyttymystä yli kaikkien
rajojen, kohti äärettömyyttä. Meidän on jälleen lähdettävä matkalle tämän
todellisen Jeesuksen luokse.”
Paavi
edustaa tässä aika selvästi sitä kristillistä näkemystä, joka näkyy UT:ssa ja kautta
kirkon historian. Hienoa! Kirkossa ei voi kaikki käydä, muuten homma lähtee lapasesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.