Ohessa tekstini, joka julkaistaan Helsingin Raamattukoulun lehdessä. Olen pitkin viime syksyä ja kuluvaa kevättä kirjoittanut kansantajuista kirjaa siitä, mitä varhaiset kristityt ajattelivat ja uskoivat henkivalloista. Tämä blogi valaisee yhtä pientä osaa tulevan kirjani sisällöstä.
----------------
Se on tutkittu juttu, että ihmeillä, varsinkin parantamisilla ja pahojen
henkien karkottamisilla eli eksorkismeilla oli merkittävä vaikutus evankeliumin
leviämisessä ensimmäisten kolmen vuosisadan aikana. Tämä näkyy jo Paavalin
kirjeissä (Room. 15:18–19; 2. Kor. 12:12; Ap. t. 15:12), mutta myös varhaisten
kirkkoisien kirjoituksissa. Esimerkiksi Justinos Marttyyri kirjoittaa 150-luvulla näin (2. Apol. 6):
”Monet meistä kristityistä ajavat pahoja henkiä ulos monista näiden
vaivaamista ihmisistä koko maailmassa sekä myös teidän kaupungissanne Jeesuksen
Kristuksen nimessä, hänen, joka ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana.
Tekemällä voimattomaksi ja ajamalla ulos ihmisiä vallassaan pitäneitä pahoja
henkiä he ovat parantaneet ja vielä nytkin parantavat niitä, joita ketkään muut
henkienmanaajat eivät loitsujen ja rohtojen käyttäjät ole kyenneet
parantamaan.”
Eusebius
kirjoitti Kirkkohistoriansa 300-luvun alussa. Siinä hän sattumoisin luettelee Rooman seurakunnan
työntekijät ja vapaaehtoiset vuodelta 250 (Kirkk. Hist. 6. 43:11). ”Rooman
seurakunnassa oli 46 presbyteeriä, seitsemän diakonia, seitsemän alidiakonia,
42 akoluuttia (kirkon palvelijaa), 52 eksorkistia..” Eksorkisteja oli enemmän
kuin pappeja! Alkukristityt ottivat pimeyden henkivallat tosissaan, samoin he
uskoivat, että Jeesus Kristus on kaikkien valtojen voittaja ja Herra.
Kirjoittaessani kirjaa Henkivalloista
kiinnitin huomiota siihen, kuinka Jeesus oli tyyliltään ainutlaatuinen aikansa
eksorkistien joukossa. Edes Jeesuksen vastustajat eivät kiistä
hänen kykyään ajaa pois demoneita. He vain väittävät hänen toimivan väärässä
hengessä (Luuk. 11:15): ”Belsebulin, itsensä pääpaholaisen avulla hän pahoja
henkiä karkottaa.” Jeesus vastaa tähän ”väärin sammutettu” -syytökseen
esittämällä vastustajilleen tiukan kysymyksen (Luuk. 11:19–20):
”Jos minä ajan pahoja henkiä ihmisistä
Belsebulin avulla, kenen avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat? Heistä
te saatte itsellenne tuomarit. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä
ihmisistä Jumalan sormeilla, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän
luoksenne.”
Kannattaa kiinnittää huomio tuohon ”Jumalan
sormeen”, jolla Jeesus karkottaa demoneita. Tässä näyttää nimittäin olevan
viittaus Mooseksen ja Egyptin noitien taistoon, joka löytyy Raamatun
exoduskertomuksesta. Tuolloin faaraon hovin loitsijat olivat olleet aivan
avuttomia Mooseksen edessä. He olivat vain todenneet, että Mooses oli
ylivoimainen, sillä Jumala oli hänen kanssaan (2. Moos. 8:15): ”Yksin Jumalan sormi voi tehdä tämän.” Jos
Jeesus esittäytyy uutena Mooseksena, joka karkottaa demoneita ”Jumalan sormella”,
niin silloin vastavuoroisesti, hänen vastustajansa näyttäytyvät uusina ”faaraon
loitsijoina” (2. Moos. 8:12–15).
Tällainen tulkinta ei ole aivan tyhjästä
temmattu, nimittäin toisen temppelin ajan kirjalliset eksorkismikertomukset
paljastavat, että juutalaisten manauksiin liittyi roimasti magiaa ja loitsuja.
Jeesukselta moiset taianomaiset metodit puuttuvat tyystin. Hän käyttää Jumalan
sormea. Josefus – ensimmäisen vuosisadan juutalainen historioitsija – kertoo,
että juutalaiset uskoivat ruudanlehden karkottavan pahoja henkiä (Bell.
7:183):
”…tätä kasvia tavoitellaan sen sisältämän voiman vuoksi; sillä kun
sitä pannaan sairaiden ihmisten päälle, se karkottaa nopeasti pois demoneiksi
kutsutut pahojen ihmisten henget, jotka menevät eläviin ihmisiin ja tappavat
heidät, ellei apua saada ajoissa.”
Tällaiset
demoneihin tepsivät juurihoidot muistuttavat magiaa. Juutalaisessa Riemuvuosien
kirjassa väitetään Nooan saaneen tietoja, kuinka valmistaa lääkkeitä, jotka
suojaavat demoneilta ja niiden vaikutuksilta (Riem. 10:10–12). Apokryfien
joukossa olevassa Tobitin kirjassa kerrotaan, miten ”salapuvussaan” esiintyvä
enkeli Rafael opastaa Tobiaa, kuinka kalan sisäelimistä saa piruihin purevia
rohtoja (Tob. 6:8): ”Sydäntä ja maksaa käytetään silloin, kuin miestä tai
naista vaivaa riivaaja tai paha henki. Kun niitä poltetaan hänen edessään, hän
pääsee eroon vaivastaan eikä henki enää koskaan kiusaa häntä.” Myöhemmin kun
kohtalonhetki koitti, Tobia muisti suojelusenkelinsä eksorkismiopit. Niinpä hän
(Tob. 8:2–3)
”meni laukulleen, otti sieltä kalan maksan ja sydämen ja asetti ne
suitsukeastiaan hiillokselle. Kalasta nouseva katku pysäytti pahan
hengen, ja se ryntäsi pois ja pakeni Egyptin perukoille saakka. Mutta Rafael
lähti perään, otti sen siellä kiinni ja pani sen oitis jaloistaan kahleisiin.”
Toisin
kuin Tobia Jeesus ei milloinkaan pahoja henkiä karkottaessaan konsultoinut
enkeleitä. Jeesus ei myöskään käyttänyt eläinten sisäelimiä tai polttanut
suitsukkeita. Jeesuksen ominaistyyli kirkastuu, kun luemme Josefuksen
kertomuksen siitä, kuinka juutalainen Eleasar ajoi pois pahan hengen eräästä
miehestä (Josefus, Ant. 8:47–48):
”Eleasar asetti riivatun miehen nenään sormuksen, jonka sinetin alla
oli eräs Salomon määräämistä juurista. Kun mies sitten haistoi sen, veti Eleasar
demonin ulos miehen sieraimista. Samalla mies kaatui maahan ja Eleasar
vannotti demonia enää palaamasta mieheen. Hän mainitsi Salomon nimen ja
resitoi tämän valmistamia loitsuja.”
Tämä on
muuten ainut selkeä manauskertomus, josta Josefus kertoo laajassa
tuotannossaan. Näyttää vahvasti siltä, että Jeesuksen aikaisessa
juutalaisuudessa vaikutti vain joitain yksittäisiä manaajia, eksorkisteja. Jos
otamme lukuun kaikki toisen temppelin ajan ylöskirjatut eksorkismi-ihmeet, niin
Jeesuksen nimissä on eksorkismeja enemmän kuin kaikilla muilla yhteensä! Samoin
Jeesuksen aikalaisten manaajien toimintatavat loitsuineen, sormuksineen, kalan
maksoineen, suitsukkeineen ja juurihoitoineen erosivat selvästi Jeesuksen
tyylistä, jota leimasi yksinkertaisuus ja helppous. Jeesus seisoo aivan eri
sarjassa, sillä hän karkotti pahoja henkiä ”Jumalan sormella”, näin osoittaen,
että ”Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.”
Tiedämme, että Jeesuksen aikaan juutalaisilla oli tapana käskeä pahoja
henkiä jonkun suuren auktoriteetin nimissä. Kuningas Salomon nimeä käytettiin
paljon, koska hänet yhdistettiin pahojen henkien voittajaan. Kohdatessaan
demoneita ja riivattuja ihmisiä Jeesus ei kuitenkaan vedonnut kenenkään nimeen.
Hän vain yksinkertaisesti käski demoneita (Mark. 9:25): ”Mykkä ja kuuro henki,
minä (egō) käsken sinua: Lähde pojasta..” Juuri tuo Jeesuksen ”minä” on
hänen yliluonnollisten voimiensa lähde. Jeesus ei eksorkismeissaan kiinnitä
huomiota Isä Jumalaan tai Pyhään Henkeen, vaan itseensä: ”Minä käsken sinua.”
Kenenkään muun ei tiedetä toimineen vastaavalla tavalla.
Jos Jeesus epäsuorasti vertasi aikansa eksorkisteja faaraon hovin
loitsijoihin, niin tuo vertaus ei olisi ollut aivan niin kaukaa haettu, kuin
voisi äkkiseltään kuvitella. 150-luvulla kirjoittanut Justinos Marttyyri kertoo
oman aikansa juutalaisista eksorkisteista. Hänen näkemyksensä on varmasti
poleeminen ja tarkoitushakuinen, mutta Josefuksen antamien todisteiden
valossa, Justinus Marttyyri taitaa olla osittain oikeassa (Just. Mart. Dial.
Tryf. 85):
”Jos te ajatte ulos pahoja henkiä kaikkien keskuudessanne
vaikuttaneiden kuninkaiden, hurskaiden, profeettojen tai patriarkkojen
nimissä, yksikään niistä ei tule alamaiseksi. Mutta silloin, jos joku teistä
ajaa pahoja henkiä ulos Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalan nimissä, ne
saattavat tulla alamaisiksi. Teidän eksorkistinne käyttävät pahoja henkiä ulos
ajaessaan samoja keinoja kuin pakanat, suitsukkeita ja kahleita.”
Lähteidemme
mukaan kristityt kyllä karkottivat pahoja henkiä – jopa paljon enemmän ja paljon
tehokkaammin kuin ketkään muut – mutta he eivät käyttäneet tavanomaisia
konsteja ja työvälineitä:
suitsukkeita, kahleita, kalan maksaa, loitsuja, sormuksia tai juurihoitoja.
Niin kuin Justinos Marttyyri todistaa, he karkottivat demoneita Jeesuksen Kristuksen
nimessä (Dial. Tryf. 30:3):
”..Nykyäänkin ne tottelevat meitä, kun ajamme niitä ulos Jeesuksen
Kristuksen nimessä.. myös pahat henget tottelevat hänen nimeään..”
Varhaiset kristityt ottivat pimeyden
henkivallat tosissaan. Nykyään on toisin. Jos 250-luvulla pelkästään Rooman
seurakunnalla oli 52 eksorkistia, niin nykyään koko Suomen maassa
luterilaisella kirkolla ei taida olla yhtä ainuttakaan virallista ja valtuutettua
eksorkistia. Sen sijaan meedioiden, noitien, pakanallisen henkisyyden,
horoskooppien ja ennustajien suosio kasvaa kansan syvissä riveissä kovaa
vauhtia. En vaadi, että luterilaiseen toimituskäsikirjaan pitäisi saada
rukouskaava riivattuja varten, mutta olen sillä kannalla, että eksorkismiin
tulisi kouluttaa ja valtuuttaa asiantuntevia ihmisiä. Mainittakoon, että
katolisessa kirkossa on jokaisessa hiippakunnassa piispan valtuuttama
eksorkisti. Samoin helluntaipuolella nämä asiat otetaan tosissaan.
Luojan kiitos Raamattu puhuu pimeiden, langenneiden henkivaltojen
lisäksi myös hyvistä henkivalloista, Herran sanansaattajista ja
suojelusenkeleistä. Enkelit kuuluvat olennaisesti kristilliseen uskoon. Heistä
voit lukea enemmän tulevasta Henkivallat –kirjastani, jonka Perussanomat
julkaisee kesän kuluessa.