Tänään, 19.1, vietetään piispa Henrikin muistopäivää. Yleensä
ajatellaan, että piispa Henrikin oleilu Suomessa liittyi kirkollisen ja
kristillisen elämän vakiintumiseen tässä maassa. Jo 1200-luvulta alkaen piispa
Henrikkiä on kunnioitettu valtavan paljon. Kirkoissa oli piispa Henrikkiä esittäviä
patsaita, alttaritauluja ja maalauksia. Häntä pidettiin Suomen epävirallisena pyhimyksenä.
Albert Edelfeltin maalaus tapahtumasta.
Reformaation myötä piispa Henrikin kunnioitus heikkeni. Erityisesti
1800-luvun nationalismin nousun myötä suomalaisten suhtautuminen piispa
Henrikkiin alkoi muuttua aika voimakkaasti. Hiljalleen tuo englantilainen
piispa nähtiin maahanmuuttajana, joka pakkosyöttää suomalaisille vieraita kristillisiä
oppeja, uskoa ja moraalia. Lalli taas nähtiin supisuomalaisena
maanpuolustajana, suomalaisten arvojen ja kulttuurin vartijana. Historian
dosentti Laura Kolben kirjassa Ihanuuksien ihmemaa. Suomalaisen itseymmärryksen
jäljillä (2010, 34–38.) kuvataan, kuinka tällainen tulkinta on hiljalleen hiipinyt ihmisten mieliin.
Näin se suhtautuminen historiaan muuttuu. Menneisyys nähdään
eri silmälasein ja tulkitaan aivan eri tavoin. Parjatusta Lallista tehdään
sankari, piispasta roisto. Lallin ja piispa Henrikin kohtalokas kohtaaminen Köyliöjärven
jäällä vuonna 1056 voidaan siis nähdä myös kahden eri symbolimaailman
kohtaamisena. Piispa Henrik oli mukana vetämässä suomalaisia läntisen maailman
sivistyksen ja kristillisen uskon, katolisen kirkon huomaan. Siihen suomalainen
menestys lopulta perustui hyvin paljon. Emil Anton on kirjoittanut aiheesta oivaltavan
blogin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.