Liturgia ja
jumalanpalvelus ovat nyt polttavia kysymyksiä kirkollisella kentällä. Toiset
sanovat, että korkeakirkollisuus ja liturgia vain vierottavat kansan kirkosta. Tämän
seurauksena varsinkin USA:ssa on (karrikoidusti) todella vapaita hengellisiä
kokouksia, joissa ei ole kaavoista tietoakaan ja joissa muodollisuus koetaan
tekopyhänä teeskentelynä – uskonnollisena teatterina. Toisaalta Taize-tapahtuma
on jonkinmoinen todistus siitä, että korkea liturgia puhuttelee myös nuoria.
Lisäksi Euroopan näkökulmasta katsottuna ei voida sanoa, että
matalakirkollisuus olisi voittoisaa ja korkeakirkollisuus johtaisi tyhjiin
kirkkoihin. Päinvastoin Euroopan kristillisimmät maat, kuten Puola, Italia ja
Irlanti, joissa tavallinen kansa käy innokkaimmin kirkossa, ovat hengellisyydeltään
sellaisia, että niissä keskitytään nimenomaan messuun ja sen myötä liturgiaan.
Usein olen kuullut
toistettavan saman mantran, jonka mukaan alkuseurakunnassa ei ollut juuri
mitään liturgiaa vaan jumalanpalvelukset olivat todella ”matalakirkollisia.”
Asia ei ole ihan näin selvää. Tuollaisten näkemysten taustalla on usein
voimakas tulkinnallinen perusratkaisu, jossa alkuseurakunta halutaan nähdä
vapaana ja villinä. Ensinnäkin alkuseurakunnan juuret ovat juutalaisuudessa. Juutalaisuuteen
kuuluu selvästi kaavat, polvistumiset, kädenkohotukset, liturgiat ja
vuorolaulut (ks. esim. Neh. 8:4-10; Sir. 50-51). Nykyään tutkijat ajattelevat,
että VT:n psalmit ovat olleet käytössä toisen temppelin aikana Jerusalemin
temppelikultissa. Leeviläiset papit resitoivat psalmeja uhratessaan uhrejaan.
Temppelin portailla oli psalmeja laulava pappiskuoro, ja pääsiäisjuhlille
saapuva kansa tervehti vuorolauluin temppelin papistoa Hallel-psalmien sanoin
(Ps. 113–118). Alkukristityt rukoilivat ja lauloivat psalmien sanoin (Ap. t. 4:24–31).
Paavali kehottaa, ”Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä
lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle…” Ef. 5:19–20
On totta, että UT ei
juuri paljasta, kuinka alkukristityt viettivät sunnuntain jumalanpalvelustaan. On
kuitenkin selvää, että jo ensimmäiset kristityt Pietari, Paavali, Maria ja muut
ovat viettäneet jumalanpalvelusta sunnuntaisin. Sunnuntai on ollut heidän erityinen
kokoontumispäivänsä. Sunnuntai on Jeesuksen ylösnousemuksen päivä, ja tämä
olikin se ainut syy, mikä sai juutalaiset Kristuksen seuraajat muuttamaan
sunnuntain suureksi pyhäpäiväkseen. Paavali opettaa Korintin seurakuntalaisia, että
”kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä” lahjoitettava rikkauksiaan
kolehtikippoon (1. Kor. 16:2). Jae Ap. t. 20:7 kertoo, kuinka Paavali ja
Efesoksen seurakunta viettivät sunnuntaipäivän messua: ”Sapatin mentyä, viikon
ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipä… Paavalin puhe pitkittyi
puoleenyöhön saakka.” Jumalanpalvelukseen kuului selvästi ”leivän murtaminen”
ja apostolin puhe. Samanlainen ’kaava’ tulee esille jo jakeessa Ap. t. 2:42: ”Seurakunta
kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät
keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.” Leivän
murtaminen viittaa selvästi uuden liiton ateriaan, ehtoollisen viettoon.
Kiirastorstain aterian asetussanat on talletettu neljä kertaa UT:n sivuille, joten
niiden painoarvo on todella suuri (Mark. 14:22–25/Matt. 26:26–29/Luuk. 22:14–22;
1. Kor. 11:23–25).
Herran aterian vietto,
leivän murtaminen oli alkuseurakunnan jumalanpalveluksen ytimessä. Jumalanpalvelus
on koostunut ”leivän murtamisesta” eli Herran aterian vietosta, opetuksesta,
julistuksesta ja rukouksesta. Messua vietettiin aivan erityisesti juuri Herran ylösnousemuksen
päivänä. Apostoli Johannes sai Patmos-saarella taivaalliset visionsa juuri ”Herran
päivänä” eli sunnuntaina (Ilm. 1:10). Samaten Ilmestyskirjan johtavana teemana
on taivaallinen jumalanpalvelus, jossa on erittäin hienot liturgiat. Luvuissa
Ilm. 4-7 meille raotetaan ”taivaan ovea” (Ilm. 4:1) ja saamme katsella
taivaallista jumalanpalvelusta. Siellä on valtaistuin, teurastettu, mutta elävä
Karitsa ja Kaikkivaltias. Valtaistuimen ympärillä ovat kaikki pyhät, presbyteerit
(=papit), kaikki marttyyrit, enkelit, 144 000 valitun kansan jäsentä, sekä
luvuton joukko lunastettuja ihmisiä ympäri maailmaa. Kaikki he osallistuvat taivaalliseen
jumalanpalvelukseen ja huutavat Karitsalle ja Kaikkivaltiaalle ”pyhä, pyhä,
pyhä.” On hyvin todennäköistä, että Ilmestyskirjan näky taivaallisesta jumalanpalveluksesta
on heijastus, peilikuva messusta, jota alkukristityt viettivät maan päällä joka
ikinen sunnuntai, joka Herran päivä. Jeesus itse sanoi, ”tapahtukoon sinun
tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaissa.” Alkukristittyjen pyhin tapahtuma
– jumalanpalvelus – oli luonnollisesti hetki, jolloin ajateltiin, että taivas
ja maa syleilivät toisiaan. Messu, jossa otettiin vastaan Kristuksen ruumis ja
veri, oli hetki, jolloin taivas tuli maan päälle, ja jolloin kristityt yhtyivät
taivaalliseen palvontaan ”kaikkien enkelien ja pyhien kanssa.”
Tiedämme Qumranin
kirjakääröistä ja Juhlien kirjasta (Jubileum), että toisen temppelin aikana
jotkut erittäin hurskaat juutalaiset ajattelivat ja uskoivat, että heidän
sapattipalveluksensa, heidän sapattirukouksensa ja sapatin viettonsa oli
peilikuva taivaallisesta sapatin vietosta. Nuo juutalaiset viettivät sapattia
maan päällä niin kuin Jumala ja kaikki pyhät (Aabraham, Iisak, Jaakob ja
profeetat) viettivät sitä taivaissa. Alkukristityt ajattelivat omasta
jumalanpalveluksestaan, Herran aterian vietosta, vähän samaan tapaan.
Lopuksi,
alkukristikunnan jumalanpalvelus selkiytyy ajan kuluessa. Meille on säilynyt 150-luvulta
Justinos Marttyyrin selostus kristittyjen sunnuntaimessusta. Se on varsin
mielenkiintoinen. Myös tämän päivän messuliturgia noudattaa Justinoksen
esittämän kaavan perusrakennetta. Ensiksi on sanaosuus ja sitten messuosuus. Justinos
Marttyyri, Apologia 1.67.
”Auringon mukaan nimettynä päivänä kokoontuvat kaikki, jotka asuvat kaupungeissa tai niitä ympäröivällä maaseudulla, sovittuun paikkaan. Siellä luetaan Apostolienmuistelmia ja profeetallisia kirjoja niin paljon kuin aika sallii. Kun esilukija onlopettanut, kokouksen johtaja rohkaisee kaikkia seuraamaan näitä hyviä opetuksia. Sitten menousemme yhdessä seisomaan ja rukoilemme palavasti. Kuten edellä sanoin,rukouksemme jälkeen leipä, viini ja vesi tuodaan esiin, ja johtaja lausuu taivastakohti pyyntörukouksia ja kiitosrukouksia parhaan kykynsä mukaan. Kansavahvistaa tämän sanomalla ”amen”. Kiitosrukouksin siunatut aineet jaetaanjokaisen nautittavaksi, ja diakonit vievät niitä niille, jotka eivät ole läsnä.”
Sven-Olav Back
on kirjoittanut alkukristittyjen jumalanpalveluksesta hyvän opetuksen, joka
löytyy tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.