Luin
Riitta ja Seppo A. Teinosen lyhyen kirjan Keskustelua mystiikasta (1990). Seppo
Teinonen oli Helsingin Yliopiston dogmatiikan pitkäaikainen professori ja
erittäin mielenkiintoinen teologinen keskustelija. Opetettuaan tulevia
luterilaisia pappeja dogmatiikassa noin 30 vuoden ajan hän kääntyi
katolilaiseksi. Joka tapauksessa tässä kirjassa on paljon ihmeteltävää kaikille kristityille.
Mystiikan
ensiaskel on puhdistautuminen (purgatio). Kristinusko ei ole mukavaa,
rauhallista ja luontevaa. Päinvastoin se on ristinkantamista. Teinonen ei
kannattanut mitään rauhallista tapakristillisyyttä. En kannata minäkään. Niin
kuin Ignatius de Loyola sanoi oppilailleen: ”Menkää ja sytyttäkää koko maailma
tuleen!” Kyse on siitä, että ristissä on ”maailma minulle ristiinnaulittu ja
minä maailmalle”, kyse on siitä, että ”en enää elä minä” vaan Kristus minussa.
Gal. 2:20; 6:14. Kristus vie meidät alas. Jeesus ilmaisi asian hyvin lyhyesti:
”Sakkeus, tule kiireesti alas.” Sakkeus tuli hyvin alas ja se, että hän
tutustui Herraan, maksoi hänelle lopulta hyvin paljon. On oikein, että kallis
on kallista. On hyvä suostua siihen, että maailma palaa, että meidät
yhdistetään Kristuksen kuolemaan.
Meidän
luterilaisessa kastekaavassa esiintyy rajut sanat, jotka pappi lausuu
kastettavalle: ”.. ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetuslapsekseen... Antakoon hän sinulle voimaa joka päivä kuolla pois synnistä ja elää Kristukselle." Kyse on jokapäiväisestä kuolemisesta synnille. Teinonen
lainaa Tuomas Kempiläistä: ”Kristuksen koko elämä oli ristiä ja marttyyriutta,
ja sinä etsit lepoa ja iloa. Sinä erehdyt, sinä erehdyt, jos etsit muuta kuin
ahdistusten kärsimistä.” (s. 28). ”Rakasta tuntemattomuutta ja mitättömän
mainetta.” (s. 32) Samoin 1400-luvun ”saksalainen teologia” opettaa näin: ”Ole
täysin ja kokonaan vailla omaa itseäsi.” (s. 29). Jeesus menee kaikkein pisimmälle: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua." Matt. 16:24.
Teinonen
tukeutuu vanhaan mystiikan tiehen, joka jaetaan kolmeen vaiheeseen:
puhdistuminen (purgatio), valaistuminen (illuminatio) ja yhdistyminen (unitio).
Kaikki nämä vaiheet löytyvät messusta – toki muualtakin kristityn vaelluksen
varrelta. Messussa synnintunnustus ja synninpäästö ovat puhdistautumista,
valaistuminen liittyy siihen, kuinka Sanassa, lauluissa ja sakramentissa Herra
ilmestyy meille. Yhdistymisessä on kyse ehtoollisen syömisestä ja juomisesta.
Katsotaan
vähän tätä ilmestymisvaihetta messussa. Liturgiassa seurakunta nousee laulamaan
”enkelien ja kaikkien pyhien kanssa” Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot… Tämän
jälkeen, kun on laulettu ”Hoosianna, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran
nimessä”, pappi lukee Kristuksen nimissä, in persona Christi, asetussanat niin kuin Jerusalemin ylähuoneessa ”sinä
yönä jona hänet kavallettiin”. Tämä valtavan voimakas väite, että pappi toimii
Kristuksen persoonassa ehtoollista asettaessaan, ilmaistaan hänen lausumassa ehtoollisrukouksessa:
”Hänen kauttaan, hänen kanssaan ja hänessä (Kristuksessa) kuuluu Sinulle,
kaikkivaltias Isä, Pyhän Hengen yhteydessä, kunnia ja kirkkaus aina ja ikuisesti. Aamen.”
Tämän jälkeen, kun
ehtoollisaineet ovat muuttuneet Kristuksen vereksi ja lihaksi, seurakunta (luonnollisesti)
nousee palvomaan läsnä olevaa Karitsaa: ”Jumalan Karitsa, joka kannat maailman
synnit, armahda meitä..” Koko tämä ikivanha liturginen kaava, joka on erittäin
rikas raamatullisuudessaan, puhuu sanoin, lauluin, rukouksin ja elein siitä,
että Herra tulee luoksemme ja meihin sisäisesti. Jos pysähdymme pohtimaan, mitä messun liturgiassa todella tapahtuu, mitä siinä sanotaan, niin yllätymme. Kyse on todella yli ymmärryksen nousevista asioista, ihmeellisistä asioista.
Teinonen kertoo, että juuri messussa, sen ehtoollisosiossa, monet mystikot ovat nähneet konkreettisesti Herran ”valaistumisen”, sen kuinka Pyhä Kolmiyhteinen Jumala todella laskeutuu alttarille, leipään ja viiniin, sen kuinka taivaat ovat auki alttarin yllä – näin mm. pyhä Ignatius ja pyhä Hildegard Bingeniläinen (s. 57–58). Franciscus Assisilainen kirjoittaa Jumalan nöyryydestä ja ilmestymisestä näin:
Teinonen kertoo, että juuri messussa, sen ehtoollisosiossa, monet mystikot ovat nähneet konkreettisesti Herran ”valaistumisen”, sen kuinka Pyhä Kolmiyhteinen Jumala todella laskeutuu alttarille, leipään ja viiniin, sen kuinka taivaat ovat auki alttarin yllä – näin mm. pyhä Ignatius ja pyhä Hildegard Bingeniläinen (s. 57–58). Franciscus Assisilainen kirjoittaa Jumalan nöyryydestä ja ilmestymisestä näin:
”Joka päivä Hän saapuu luoksemme nöyränä hahmoltaan; joka päivä hän laskeutuu Isän helmasta alttarille papin käsiin. Ja samoin kuin hän ilmestyi pyhille apostoleille todellisessa ruumiissaan, samoin hän myös nykyään näyttäytyy meille pyhässä leivässä.” (s. 78).
Pyhä
Teresa kertoo kummallisesta kokemuksestaan: ”Oltuani ehtoollisella näin
erittäin selvästi kun Herramme istui lähelläni. Hän alkoi lohduttaa minua
suurella riemulla ja sanoi minulle muun muassa: ’Näet minut tässä, tyttäreni.
Minä se olen.’” (s. 79). Messu tiivistyy siihen, kuinka seurakuntalaiset syövät
leivän ja viinin, Kristuksen ruumiin ja veren – tässä on kyse yhdistymisestä
Kristuksen kanssa – unioti.
Lopuksi,
mystiikka ei ole periaatteessa vain harvoille ja valituille, vaan kaikille
kristityille, kaikille Jumalan lapsille. Teinonen painotta, että kristityn vaellus
alkaa Herran kutsusta. Kaikkia kristittyjä kutsutaan lähtemään
autiomaavaellukselle, pyhiinvaellukselle kohti Jumalaa. Exodus kulkee halki
koko Raamatun. Autiomaa esiintyy 60 kertaa UT:ssa. VT:ssa ja juutalaisuudessa,
samoin kuin varhaisessa kristinuskossa, autiomaa oli puhdistumisen, kiusausten
ja Jumalan kohtaamisen paikka – sinne juutalaiset perustivat Qumranin yhteisön,
sinne kristityt perustivat monia luostariyhteisöjään. Johannes Kastaja ja
Jeesus viettivät ”puhdistumisen” aikaa autiomaassa. Autiomaassa ei ole helppoa
ja mukavaa. Israelin kansa ei viihtynyt siellä, vaan he kaipasivat takaisin
Egyptin lihapatojen ääreen. Kuitenkin exodus oli välttämätön. Oli pakko poistua
Egyptin orjuudesta, jättää kaikki se taakse. Kristinuskossa exodus tarkoittaa
irtiottoa synnistä, perkeleestä ja maailmasta. Se on jokapäiväistä kuolemista
itselle, tälle maailmalle ja synnille.
Autiomaavaellukselle
lähtiessään Israelin täytyi luopua kaikesta hapatteesta, kaikesta synnistä.
Autiomaassa he kohtasivat Jumalan ja siellä he söivät ihmeellistä taivaan
leipää. Nämä ovat esikuvia siitä, mitä kuuluu meidän elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.