Jatkan vähän pohdintaa
Seppo A. Teinosen kirjasen pohjalta – Keskustelua mystiikasta. Teinonen
osoittaa, että kirkon suuret mystikot, joilla on ollut täysin
sanoinkuvaamattomia ja käsittämättömiä näkyjä Jumalasta, sitoutuivat kaikesta
huolimatta lujasti kirkkoon ja sen oppeihin. Jotkut meidän ajan kristityt ajattelevat päinvastoin, että koska Jumala on rajaton ja käsittämätön, niin häntä ei voida määritellä minkään dogman mukaan. Kuitenkin juuri kirkon suurimmat mystiikot ovat usein erittäin selvästi sitoutuneet näihin dogmeihin, ja kuitenkin heillä, jos jollakin, on kokemus käsittämättömästä Jumalasta.
Teinonen lainaa
filosofi ja matemaatikko Blaise Pascalia. Pascalin kuoltua hänen takistaan
löydettiin sisään ommeltuna lyhyt asiakirja:
"Armon vuonna 1654maanantaina, 23. marraskuuta, pyhän Clemensin,paavin ja marttyyrin, ja muiden marttyriluettelossaolevien päivänä,pyhän marttyyri Chrysogonuksen ja muiden pyhien päivän aattona,alkaen suunnilleen puoli yksitoistaaina puoli yhteen asti,Tulta!Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala, Jaakobin Jumala,ei filosofien eikä oppineiden.Varmuus. Varmuus. Kiihtymys. Riemu. Rauha."
Näemme, että Pascalin
ihmeellinen kokemus oli jotenkin sanoinkuvaamaton. Valaistuminen, kokemus
Jumalasta, ylittää kaikki käsityskyvyt. Pascal ei selitä
tai kuvaa näkemäänsä, koska sitä ei voi kuvata. Kuitenkin kyse on
täydellisestä varmuudesta – suuremmasta varmuudesta kuin mikään aistihavainto
voisi antaa. Kyse on personallisen Jumalan ilmestyksestä. Kyse ei ole jostain
filosofisesta ideasta tai nimettömästä voimasta, vaan patriarkkojen Jumalasta. Lisäksi kyseinen ilmestys
sidotaan vahvasti kirkkoon. Kerran Teinoselta kysyttiin lehtihaastattelussa,
”millainen on professorin oma Jumala”. Professori oli vastannut kysymällä,
haluaako tämä kuulla hänen lausuvan apostolisen vai nikealaisen
uskontunnustuksen. Näin siis professori, joka koko elämänsä tutki kristillistä
uskoa, ja mystikko, joka koki jotain sanoinkuvaamatonta, päätyi vain
pitäytymään kirkon vanhassa uskossa.
Teinosen
kirjasen loppu on erittäin mielenkiintoinen. Hän päättää kirjansa sanoihin:
”Siinä on myös kaikki olennainen, mitä itse olen oppinut teologina
vuosikymmenten aikana. Tämän jälkeen voidaan kaikki edelliset kirjani heittää
menemään. Vanha rukous kuuluu: ’Herra, opeta minulle tiesi.’”
Samantyyppiseen
tapaan Tuomas Akvinolainen, kristinuskon ehkä suurin teologi kautta aikojen,
kieltäytyi saattamasta massiivista tutkimustaan päätökseen. Kaikesta kirjallisesta työstään hän totesi:
”Kaikki, mitä olen kirjoittanut, on minusta kuin puuta heinää.” ”Kaikki on
minusta… kuin roskaa verrattuna siihen, mitä olen katsellut.” (s. 77). Monet
viisaimmista teologeista ovat nähneet, että Jumala on näkymätön. He ovat
ymmärtäneet, että Jumala on ymmärtämätön. Hän jatkuu meidän järkemme,
näkökenttämme ja aistihavaintojemme yli ikuisuuteen. Ja kuitenkin nämä
hengenjättiläiset ovat pitäytyneet kirkon uskontunnustuksessa.
Askel pimeyteen eli kirkkauteen
Juutalaisuudessa
ja kristinuskossa esiintyy ajatus, jonka mukaan Jumala löytyy pimeydestä. Mooses
astui Herran vuorelle, keskelle pimeää pilveä, joka yhtä aikaa peitti ja
paljasti Herran kirkkauden, ja toisaalta tuolla pimeydessä Mooses itse hävisi
näkyvistä (2. Moos. 24:12–18). Samoin kuningas Salomo, kun hän oli rakentanut
Herran temppelin, toteaa rukouksessaan: ”Herra, sinä haluat pimeän asuinsijan.”
1. Kun. 8:12. Jakeessa 2. Moos. 20:21 ”Mooses lähestyi tummaa pilveä, jossa
Jumala oli.” Niin kuin Mooses astui Siinain vuorella tummaan pilveen, niin myös
Jeesus, uusi Mooses, astui Golgatan vuorella syvään pimeyteen meidän
puolestamme ja edestämme. ”Silloin keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli
koko maan ylle…” Luuk. 23:44. Tuon pimeyden keskellä kuollen ja häviten Kristus
avasi meille ovet kaikkein pyhimpään, Jumalan, taivaan Isän luo ja Herran
kirkkauteen.
Ja
lopuksi, kaikki tämä on kirkossa niin kuin Teinonen kirjoittaa – tietty hän
tarkoittaa nyt roomalaiskatolista kirkkoa, johon hän ei ilmeisesti lue
luterilaista kirkkoa. Joka tapauksessa teksti on todella hienoa:
”Messu on pyhän Kirkon elämää, ja pelastus tapahtuu Kirkossa. Kristinusko on Kirkko, ja Kirkko on kristinusko. Pyhä Johannes Khrysostomos kirjoitti: ’Älä jää pois Kirkosta, sillä mikään ei ole väkevämpi kuin Kirkko. Sinun toivosi on Kirkko, sinun pelastuksesi on Kirkko. Se on korkeampi kuin taivas ja avarampi kuin maa. Koskaan se ei vanhene, vaan kukoistaa aina. Selittäessään sen lujuutta ja järkkymättömyyttä Raamattu kutsuu sitä sen vuoksi vuoreksi, kuvatessaan sen turmeltumattomuutta nimittää sitä neitsyeksi, osoittaessaan sen kallisarvoisuutta sanoo sitä kuningattareksi, ja näyttäessään sen läheisyyttä Jumalaan nimittää sitä tyttäreksi…’” (s. 81–82)
Inspiroiduin kahdesta viimeisimmästä tekstistäsi niin paljon, että taidan mennä huomenaamulla messuun.
VastaaPoistaHyvä, hyvä!
VastaaPoista