Kirjoitan vielä vähän Nasaretista. Tuosta pienestä, ultraortodoksisten juutalaisten asuttamasta kylästä ei löydy mitään mainintoja Vanhasta testamentista tai Josefuksen (1. vuosisadalla elänyt juutalainen historioitsija) teoksista. Se on siis ollut hyvin mitätön pikkukylä. Evankeliumeissa sen kuitenkin mainitaan monesti olleen Jeesuksen aikaisempi kotikaupunki. Jeesusta kutsuttiin Jeesus nasaretilaiseksi. Akeologit ovat kaivaneet esiin Nasaretin kylän – sieltä on löytynyt talon pohjia Jeesuksen ajoilta, ja noin 20hautaa, jotka on ajoitettu 200luvulle eKr. Kylä sijaitsi kolmen kilometrin päässä kasvavasta ja kuohuvasta Sephoriksen kaupungista, johon rakennettiin Jeesuksen aikana 4000hengen katsojapaikalla varustettu amfiteatteri. Kymmenen kilometrin päässä sijaitsi Via Maris. Se oli Lähi-idän suurin kauppatie tuohon aikaan. Via Maris kulki Damaskoksesta Israelin halki Egyptiin. Alue oli mitä kauneimmassa ympäristössä Galileassa. Siellä oli kukkaketoja, laaksoja ja kukkuloita, luontoa kauneimmillaan.
Jeesus oli siis maalainen, rakennusmies pienestä kylästä. Jeesuksen nuoruus ei ollut kuitenkaan ihan niin leppoista ja rauhaisaa kuin maalaiskylässä elämän voisi kuvitella olevan. Galilessa oli levotonta. Noin 4kilometrin päässä Nasaretin kylästä sijaitsi Galilean uusi pääkaupunki nimeltään Sephoris. Paikallinen juutalainen kuumakalle, patriootti ja selootti Juudas Galilealainen aloitti tuossa kaupungissa mellakat neljä vuotta Herodes Suuren kuoleman jälkeen eli kutakuinkin Jeesuksen lapsuuden aikana. Roomalainen legaatti Varus kukisti Sephoriksen kapinan Syyrian Antiokian armeijalla. Sephoris poltettiin maan tasalle. Samoihin aikoihin Pereassa Simeon-niminen juutalainen nostatti kansan kapinaan Roomaa vastaan. Tuona aikana Jeesus-poika varttui Nasaretissa. Kaikki messias-kandidaatit olivat Rooman tappolistalla.
Josefus kertoo Juudas Galilealaista, Bell. 2:118: ’Hänen (Arkhelaoksen) hallintonsa aikana muuan galilealainen Juudas-niminen mies yllytti maanmiehiään kapinaan moittien heitä siitä, että he alistuivat maksamaan veroa roomalaisille ja kunnioittivat Jumalan ohella kuolevaisia valtiaita. Tämä mies oli lainopettaja, ja hänellä oli myös oma ryhmänsä, jolla ei ollut mitään yhteistä muiden ryhmäkuntien kanssa.’
Josefus kertoo kapinallisten unelmista, jotka johtivat lopulta juutalaisten ja roomalaisten sotaan vuonna 67. Bell. 6:312: ’Kaikkein eniten heitä (juutalaisia taistelijoita) kiihotti sotaan eräs epäselvä oraakkeli, joka niin ikään oli heidän pyhissä kirjoituksissaan. Sen mukaan juuri tuona aikana heidän maastaan lähtisi joku, joka hallitsee koko maanpiiriä. Tämän he luulivat tarkoittavan jotakuta omaa kansalaistaan.’
Qumrananin yhteisön superhurskaat ’valon lapset’ ajattelivat, että tuo joku profeettojen ennustama maailman vallitsija olisi yksi heistä – ehkä Vanhurskauden Opettaja, ehkä Messias. Nasaretissa, monet todennäköisesti kuvittelivat, että vallitsija nousisi juuri heidän keskuudestaan, koska heitä koski ennustus pelastuksen vesoista ja versoista, jotka toisivat paratiisin maan päälle. Meidän kristittyjen Herrasta sanotaan, että koko maailma juoksee tuon nasaretilaisten lahkon johtajan perässä.
Tässä kuviossa meidät on kutsuttu elämään lupausta todeksi: ’Heitä kutsutaan Vanhurskauden tammiksi, Herran tarhaksi, jonka hän itse on istuttanut osoittaakseen kirkkautensa..’ ’mutta teitä kutsutaan Herran papeiksi ja sanotaan meidän Jumalamme palvelusväeksi.’ Jes. 61:3, 6.
Hieno blogi! Arvostan työtäsi, kerrot oikeasta asiasta, Jeesus on minullekkin läheinen!
VastaaPoista