Caravaggio - The conversion of St. Matthew
Viime lauantaina opetin Helsingin Raamattukoulussa Matteuksen evankeliumista. Lähdimme liikkeelle Caravaggion taideteoksesta ”Matteuksen kääntyminen”. Kohtalaisen varhaisen perimätiedon mukaan publikaani Matteus on kirjoittanut kyseisen evankeliumin. Piispa Eusebius (260–340) mainitsee 120–140-luvuilla vaikuttaneen Hieroapoliksen piispa Papiaksen, joka kertoo muun muassa Matteuksen evankeliumin synnystä (Eusebiuksen Kirkkohistoria):
”Matteus
laati [Jeesuksen] puheista järjestykseen asetellun esityksen heprean kielellä,
ja kukin käänsi ne [kreikaksi] sen mukaan kuin osasi.”
Myös
piispa Irenaeus, 180-luvulla, painottaa, että Matteus-niminen mies on
evankeliumin takana. Kirkkohistorioitsija Eusebius lainaa piispa Irenaeusta tällä tavalla: ”Matteus julkaisi
heprealaisten keskuudessa kirjoitetun evankeliumin..” (Eusebiuksen Kirkkohistoria
V, 8:2–4, Irenaeus, Harhaoppeja vastaan III:1:1). Sama näkemys Matteuksen
evankeliumin kirjoittajasta oli myös kirkkoisä Origeneella (Eusebius,
Kirkkohistoria, VI, 25:3–6):
”Kuten perintätiedosta olen oppinut neljästä
evankeliumista, jotka ovat ainoat, joita ei ole vastustettu Jumalan kirkossa
koko maailmassa, että ensin kirjoitettiin se joka sai nimensä entisestä tullimiehestä,
Jeesuksen Kristuksen apostolista, Matteuksesta, joka julkaisi sen niitä varten,
jotka juutalaisuudesta olivat tulleet uskoon, ja kirjoitti sen heprean
kielellä..”
Tiedän, että kysymys siitä, kuka tai ketkä todella kirjoittivat Matteuksen evankeliumin, on todella vaikea kysymys - meillä ei ole siihen mitään selkeää tai varmaa vastausta. Tämä kirkkoisien näkemys on vain varhainen perimätieto. Pitääkö se paikkansa, sitä en tiedä. Jokatapauksessa, publikaani Matteus oli julkisyntinen mies ammattinsa
puolesta – hän keräsi veroja roomalaisille. Caravaggion taulussa publikaani Matteus
ja hänen palvelijansa istuvat tulliasemallaan. He ovat pukeutuneet tyylikkäästi.
He ovat kaikin tavoin rikkaan näköisiä. Taulussa Jeesus ja hänen joukkonsa luovat
publikaaneille selvän vastakohdan. He ovat pukeutuneet vaatimattomasti. He ovat
silminnähden köyhiä. Leonardo Da Vincin kuuluisa maalaus luomisesta kuvaa,
kuinka Jumala luo rakastavan katseensa Aadamiin, kuinka Hän kurottaa sormellaan
passiiviseen ja uniseen Aadamiin. Heidän sormiensa kohdatessa Aadam herää
eloon. Tuossa kohtaamisen ja kutsun hetkessä Aadamista luodaan elävä olento ja
Jumalan kuva.
Caravaggion taulussa Jeesus osoittaa samalla tavalla
sormellaan Matteusta. Hän valitsee Matteuksen, tuon syntisen ja materialistisen
miehen. Matteus on kuvassa täysin yllättynyt. Hän osoittaa sormellaan itseään, ikään
kuin kysyen, ”tarkoitatko minua?”. Matteuksen evankeliumissa tästä
kohtaamisesta kerrotaan näin (Matt. 9:9–13):
”Kun Jeesus
kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen
istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: ’Seuraa minua’, ja hän nousi ja lähti
seuraamaan Jeesusta. Jeesus oli sitten aterialla hänen kodissaan. Sinne tuli
myös useita publikaaneja ja muita syntisiä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen
opetuslastensa kanssa. Tämän nähdessään fariseukset sanoivat Jeesuksen
opetuslapsille: ”Kuinka teidän opettajanne syö yhdessä publikaanien ja muiden
syntisten kanssa!” Jeesus kuuli sen ja sanoi: ”Eivät terveet tarvitse
parantajaa, vaan sairaat. Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Armahtavaisuutta
minä tahdon, en uhrimenoja.’ En minä ole tullut kutsumaan hurskaita vaan
syntisiä.”
Seuraavassa luvussa Jeesus kutsuu 12 lähintä
opetuslastaan olemaan hänen kanssaan, olemaan hänen apostolejaan. Tuossa
joukossa on myös publikaani Matteus (Matt. 10:2–3):
”Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet:
ensimmäisenä Simon, toiselta nimeltä Pietari, ja hänen veljensä Andreas, Jaakob
Sebedeuksen poika ja hänen veljensä Johannes, Filippus ja Bartolomeus, Tuomas
ja publikaani Matteus…”
Ainoastaan
Matteuksen ammatti mainitaan. Hän oli publikaani
Matteus. Matteuksen kutsuminen oli yllättävä. Jeesus olisi voinut kutsua
ympärillä olevia kunnollisia ihmisiä, hurskaita fariseuksia, mutta hän kutsui
publikaani Matteuksen. Samoin Jeesus asettui ruokapöytään publikaanien ja
muiden syntisten kanssa. Jotkut fariseukset kritisoivat häntä, mutta silloin
Jeesus saa mahdollisuuden ilmaista sen, mitä hänen tekonsa jo julistavat selvin
sanoin: ”En minä ole tullut kutsumaan hurskaita vaan syntisiä.” Juuri tämä on
Jeesuksen ykkösmissio ja juuri tämä tosiasia on publikaani Matteukselle niin
tärkeä asia.
Jos
publikaani ja apostoli Matteus todella kirjoitti (tai laati) Matteuksen
evankeliumin, niin silloin on hyvä huomata, että juuri tässä evankeliumissa
painotetaan, että Jeesus on syntisten pelastaja. Evankeliumin alussa enkeli
ilmestyy yöllisessä näyssä Joosefille, ja kertoo, kuinka hänen pitää suhtautua
Marian yllättävään raskauteen (Matt. 1:21): ”Hän synnyttää pojan, ja sinun
tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.”
Juuri tämä nimenomainen tehtävä kulkee punaisena lankana halki koko
evankeliumin – Jeesus pelastaa kansansa sen synneistä. Ehtoollisen
asetussanoissaan Jeesus sanoo (Matteuksen mukaan, 26:28) näin: ”Tämä on minun
vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien
anteeksiantamiseksi.” Muilta evankelistoilta, samoin kuin Paavalilta,
puuttuvat tässä kohden nuo eksplisiittiset sanat, jotka viittaavat syntien anteeksiantamiseen (Mark. 14:24;
Luuk. 22:20; 1. Kor. 11:25). Matteus todistaa yhtäpitävästä muiden evankelistojen
kanssa, mutta hän erityisesti vielä painottaa tätä syntien anteeksiantamisen
totuutta. Ehkä se oli hänelle, syntiselle publikaanille erityisen tärkeä asia –
olettaen, että publikaani Matteuksella ja evankeliumin kirjoittajalla on jokin yhteys,
niin kuin perimätieto väittää.
Palataan
vielä Caravaggion tauluun ja Matteuksen evankeliumiin. Jeesus kutsuu Matteuksen
yksinkertaisesti, ilman ehtoja, ilman selittelyjä: ”Seuraa minua.” Matteus
vastaa välittömästi, hän aseta ehtoja eikä kysele mitään. Siltä samalta istumalta ”hän nousi ja lähti
seuraamaan Jeesusta.” Näin yksinkertaista se on. Kaikki jäi taakse. Matteus ei
jäänyt empimään niin kuin se rikas, nuori mies, joka ei ollut valmis jättämään
kaikkea ja seuraamaan Jeesusta (Matt. 19:21–26).
Publikaani Matteus on evankeliumissa malliesimerkki
siitä, miten Jeesuksen kutsuun pitää vastata – yksinkertaisesti seuraamalla
häntä. Jeesus vaatii kaikkea, aivan kaikkea. Niin kuin edellisessä luvussa
Jeesus opettaa, hänen seuraamisensa on niin tärkeää, että kuolleiden
hautaaminen saa jäädä (niin arvokasta kuin se onkin), samoin vanhempien
hyvästeleminen saa jäädä (niin hienoa kuin se onkin), kunhan häntä vain
seurataan ilman mitään ehtoja (Matt. 8:18–22). Jeesus sanoo opetuslapsilleen
(Matt. 16:24–25): ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön
itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa
elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen
löytävä.” Matteuksen evankeliumissa painotetaan tätä Jeesuksen
seuraamista hyvin paljon. Sana ”seurata” (akoluteō)
löytyy koko evankeliumista yhteensä 25 kertaa, mutta pelkästään luvuissa Matt. 8–9
tuo sana ”seurata” löytyy jopa 9 kertaa. Kertaus on opintojen äiti ja Matteus
on kääntymisen mallioppilas – nämä kaksi kääntymys-lukua
ikään kuin huipentuvat Matteuksen kääntymykseen. Niin kuin näemme, Matteuksen evankeliumissa Jeesus antaa kaiken anteeksi
– se on hänen ykkösmissionsa – ja toisaalta hän vaatii aivan kaikkea – häntä
pitää seurata ilman mitään ehtoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.