maanantai 5. marraskuuta 2007

Geza Vermes - juutalaiset ja Jeesus: vaikea suhde

Luin juuri kaksi Geza Vermesin kirjaa The religion of Jesus the Jew (1993) ja Jesus and the World of Judaism (1983). Täytyy sanoa, että oli ihan hyviä kirjoja. Paljon uutta tietoa Jeesuksesta ja Vermes povaakin, että juutalaiset tutkijat ovat yleisesti ottaen löytämässä historiallisen Jeesuksen monien kielteisten ennakkoluulojensa takaa. Vermesin mukaan Jeesus on kätkeytynyt kristillisten dogmien alle. Vermesin mukaan kaikenlaiset väärinkäistykset ja kristillinen antisemitismi on johtanut siihen, että Jeesus on ollut juutalaisille aina 1900-luvulle asti vaiettu tabu.
Vermesin kirja alkaa siten, että hän lainaa Einsteinin ja Buberin ylistäviä kommentteja Jeesuksesta. Kirjan lopussa Vermes väittää, että historian Jeesus voisi vain osittain allekirjoittaa Nikean uskontunnustuksen. Tarkemmin sanottuna Vermesin mukaan Jeesus yhtyisi tuossa tunnustuksessa vain sen kolmeen ensimmäiseen ja kahteen viimeiseen virkkeeseen.. Eli kohtiin, joiden mukaan Jumala on kaikkivaltias Isä, maan ja taivaan Luoja.. ja kohtaan, jonka mukaan odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää. Aamen. Vermes viittaa jakeesseen Joh. 8:44 (te olette lähtöisin saatanasta..) kirjoittaessaan, että historian Jeesus on vieras myöhemmälle kristinuskolle.
Tässä kohdassa voidaan sanoa, että myös monet Vt:n suuret profeetat kuten Mooses ja Jeremia sanoivat kovia sanoja juutalaisille. Tuskin näitä miehiä kuitenkaan kannattaa kutusua antisemitisteiksi! On hyvä muistaa, että Jeesusta tai alkuseurakuntaa ei voida syyttää esim. holokaustista toisen maailman sodan aikana. Vermes näkee kristillisen antisemitismin nousevan nimenomaan edellä mainitun (Joh.8:44) jakeen ja vastaavien jakeiden pohjalta.
Joka tapauksessa Vermesin suuri pointti on se, että Jeesus sitoutuu ja sopii erittäin hyvin juutalaisen uskonnon, elämän, kulttuurin ja kirjallisuuden rikkaaseen traditioon. Vermes tuo kirjallaan paljon uusia ja hienoja näkökulmia Raamattuun ja Jeesukseen, mutta koko totuus ei varmasti avaudu tämän kautta. Vermesin mukaan Jeesus kuoli epätoivoisena marttyyrina, joka loppuun asti sai uskostaan voimaa, kunness viimein lausui lohduttomasti: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut.. Tämän jälkeen Jeesus henkäisi viimeisen kerran..Vermes ei juurikaan käsittele Jeesuksen kuolemaa - eli tämän kuoleman syytä ja merkitystä. En oikein ymmärrä miksi. Vermeksen mukaan Jeesus oli karismaattinen opettaja ja erilaisten sairauksien parantaja, joka osasi myös vapauttaa ihmisiä riivaajista.
Vermesin kirja voi olla kiusallista lukemista kristityille, siinä mielessä, että Vermes kritisoi paljon kirkon keskeisiä dogmeja. Toisaalta jokainen Raamatun tutkija tietää, että kaikkea voi pureskella, mutta kaikkea ei pidä nielaista. Vermes on yksi maailman johtavimmista Qumranin yhteisön tutkijoista. Vermesillä on tosi mielenkiintoisia asioita kerrottavana alkuseurakunnan ja Qumranin yhteisön eroista ja yhtäläisyyksistä.
Vermesin painottamat yhtäläisyydet: 1) molemmissa liikkeissä vallitsi eskatologinen (lopunajan) odotus, 2) molemmat ajattelivat edustavansa todellista Israelia, 3) molemmat ajattelivat toteuttavansa kirjoitusten ennustuksia, 4) molemmat liikkeet ajattelivat edustavansa jollain lailla Jumalan temppeliä, ja 5) molemmilla liikkeillä painottui helluntaijuhlan suuri merkitys.
Vermes esittää, että suuri periaatteellinen ero, jonka useat muutkin tutkijat ovan huomanneet, on se että Qumranin yhteisön ydin muodostui lähinnä hurskaista papeista, kun taas alkuseurakunnan ydinporukka muodostui raavaista galilealaisista. Vermesin mukaan Jeesus sopii tästä huolimatta paremmin muinaisten hasidi-juutalaisten piiriin, kuin Qumranin hengenheimolaisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos välittömästä palautteesta.