Jeesus oli strategisesti nerokas. Kun Jeesus-tutkimuksessa käsitellään Jeesuksen päämääriä, niin puhutaan usein ns. ’restauraatio eskatologiasta’. Tämä on monimutkainen käsite, mutta lyhykäisyydessään ja pahasti yksinkertaistaen se tarkoittaa sitä, että messiaanisena lopun aikana Israel ja koko maailma uudistuisi, jollain lailla - Jeesuksen toiminnan kautta. Tämä uudistus tarkoittaisi käytännössä Vt:n ennustusten ja lupausten täyttymystä, ja tämän täyttymyksen kautta Jumalan valtaherruus tulisi koko maailmaan.
Vastoin kaikkia terveen järjen oletuksia, ristiinnaulitusta Messiaasta on tullut noin kahden miljardin ihmisen Herra ja Vapahtaja. Jeesuksella oli ikuinen ja globaali tavoite. Mutta hän erosi johtamistyylissään suuresti monista maailman valloittajista, kuten Aleksanteri Suuresta (350 - 320-luvuilla eKr.). Miten Jeesus siis toteutti ainutlaatuista, monimutkaista, messiaanista ja jopa hullua visiotaan?
1) Jeesus tavoitti strategisen tavoitteensa ennen kaikkea luomalla suoria yhteyksiä ihmisiin. Hän paransi sairaita, hän seurusteli hyljeksittyjen kanssa ja hän kuunteli tavallista kansaa. On laskettu, että Jeesus esittää Luukkaan evankeliumin mukaan noin 80 kysymystä. Se osoittaa, että Jeesus keskittyi paljon vuorovaikutuksen luomiseen oppimistilanteessa. Jeesus tavallaan yhdisti Israelin kansan itsensä ympärille jännällä tavalla. Jeesus seurusteli fariseusten ja rikkauiden liikemisten kanssa, siinä missä myös spitaalisten ja julkisyntisten publikaanien kanssa. Ehkä tämä ihmisten arvostus ja rakkaus herätti ihmisissä suurta hämmästystä.
2) Jeesus on kenttäjohtajuuden suuri edelläkävijä. Kenraali Adolf Ehrnrooth sanoo kenraalin testamentissaan, että ’’suomalaisia pitää johtaa edestä.’’ Tällä tarkoitetaan sitä, että hyvä johtaja johtaa esimerkillään. Hänen voi kuvitella sanovan: ’’tehkää niin kuin minä teen.’’ Kenttäjohtamisen vastakohtana on sellainen johtaminen, jossa johtaja käskee ja toimii organisaation pyramidin huipulla, häntä kannattelevien alaistensa varassa. Jeesus käänsi tämän pyramidin ylösalaisin. Hän palveli kentällä joukkojaan. Tällainen esimerkillinen kentältä johtaminen kasvattaa suurta luottamusta, voimaa ja rakkautta alaisten ja johtajan välillä. Tämä ei sinänsä ole mitään pehmojohtamista. Nimittäin tällainen johtaminen tuottaa tosi hyviä tuloksia.
Ps. Tänään on hesarissa juttu Jari Sarasvuosta, joka kertoo, että hänen johtamismetodinsa on ollut suomeksi ”uholla johtamista”. Sarasvuon mukaan ”tulevaisuutta rakennetaan profetioilla, ei pelkkiä suunnitlemia tekemällä.” Sarasvuo on aikoinaan v. 1998 ’profetoinnut’ tai ‘visioinnut’, että hän haluaa tehdä valmennusbisneksessä sen, mitä Nokia on tehnyt telekommunikaatioalalla. Pitäisikö minunkin tai siis meidän alkaa puhua enemmän seurakuntaa koskevista profetioista, koskien tulevaisuuden tavoitteita ja seurakunnan roolia? Gradua tehdessäni huomasin, että Luukkaan evankeliumissa olevassa lähetyskäskyssä (Luuk. 24:46 - 47) on kolme ns. infinitiivilausetta, jotka kaikki liitetään kirjoitusten ennustusten toteutmiseen. Nämä kolme lausetta kertovat, että Jeesuksen 1) kärsimys, 2) ylösnousemus ja 3) Jeesuksen seuraajien todistus kaikille kansoille perustuu profetioihin! Eli, seurakunta kulkee oikeasti ennalta ennusteuissa askeleissa. Onko sen toiminta, visio, näky ja suunitelma näiden profetioiden mukaista? Mitä profetioita Mikaelin seurakunnan nuorisotyössä voitaisiin tai saadaan toteuttaa tulevana vuonna? Periaatteessa sillä lailla, että ”ollaan hänen todistajia” ja, että julistetaan ”parannusta ja syntien anteeksiantamusta Jeesuksen nimessä.” Tai siis tämä ei ole suunnitlema vaan profetia, joka on toteutuva, ja joka on toteutunut jatkuvasti apostolien ajoista lähtien.
Keskeisiä seurakuntaa koskevia profetioita ovat ainakin jakeet kuten Jes. 66:18 - 22. Kristityt kulkevat Jeesuksen perässä, joten me voidaan nähdä messianiisten profetioiden koskevan myös seurakuntaa. Jeesus toteutti Jesjan profetian kärsivästä Herran palvelijasta (Jes. 53), mutta Jeesuksen tähden, myös me voidaan nähdä itsemme tämän profetian toteuttajina. Meitä vainotaan kaiken aikaa, meitä kohdellaan ‘teuraslampaina’ jne. (Room. 8:36 - 37).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos välittömästä palautteesta.