tiistai 17. maaliskuuta 2009

Tekopyhä homoturismi

Hesarissa on tänään iso juttu Helsingin homoturismista. Kaupunki haluaa muokata imagoaan homomyönteiseksi. Mutta, miksi, kysyy ennakkoluuloton lukija. Haluaako kaupunki olla vilpittömän avoin ja suvaitsevainen juuri homoille? Miksi Helsinki ei haluaisi olla vaikka kuuluisan perheystävällinen matkailukohde?

Hesarin mukaan EGLTA eli Euroopan homo- ja lesbomatkailun liitto arvioi, että jopa 15-20 % Euroopan matkailumarkkinoista koostuu queer-matkailijoiden rahoista. Queer-matkailijat koostuvat homoista, lesboista, bi-seksuaaleista ja transvestiiteista. Eurooppalaisen tutkimuksen mukaan queer-matkailijat käyttävät matkakohteessa keskimäärin jopa 70% enemmän rahaa kuin valtaväestön matkailijat, näin uutisoi siis Hesari Homoystävällisen imagon luomisen vetävänä voimana on siis iso raha, pinkki raha. Homoturistit vinguttavat ahkerasti luottokorttia, heillä on paksut lompsat ja löysät nyörit niissä.

On ilmiselvää, että seksi myy. Vapaan seksin ja pornografian suurimmat puolestapuhujat ovat usein taustalla olevat kauppiaat, jotka saavat siitä taloudellista voittoa. Miksi ihmeessä nuorison, joka on suuri markkinointikohde, pitäisi ottaa vapaan seksin liputtajat tosissaan, kun näiden liputtajien omat intressit ovat aika selvät - raha. Meidän aikamme ihmiset eivät pidä tekopyhyydestä. Minkä vuoksi me hyväksytään tekopyhyys edellä mainituissa asioissa?

2 kommenttia:

  1. Olet tainnut kärjistää nyt tätä Hesarin juttua aika rajulla kädellä. Tuskin Helsinki haluaa olla tunnettu VAIN homoystävällisenä kaupunkina. Eikä tällöin voi syyttää ainakaan homovastaisesta asenteesta.

    Ja jos turisti käyttää "runsaasti" rahaa matkakohteessaan ei ole missään nimessä negatiivinen asia...

    VastaaPoista
  2. Totta on, että Hesa varmasti haluaa esiintyä myös muille porukoille ystävällisenä matkailukohteena, kuten vaikka opiskelijoille ja vanhuksille. On kuitenkin aika kummallista, miten eri hotellit, yritykset, baarit yms. haluavat niin innokkaasti tulla homoystävällisiksi. Tämä seikka tuli siinä hesarin jutussa selvästi ilmi. Siinähän kerrottiin kuinka yritysten imagoa on muutettu aika monessa tapauksessa, kun tajuttiin, millaiset markkinat aukeavat queer-turistien myötä. Kyse on pitkälti rahasta. Ollaan 'suvaitsevaisia' koska se on kannattavaa taloudellisesti.

    Tämä kaikki vaikuttaa hesan imagoon ja kulttuuriin. Kysehän oli hesarin mukaan kaupungin imagon muuttamisesta tiettyyn suuntaan. On tärkeää kysyä kriittisesti, mitkä ovat ne tahot, ja mitkä heidän motiivinsa, jotka haluavat muuttua homoystävällisiksi.

    VastaaPoista

Kiitos välittömästä palautteesta.