torstai 15. toukokuuta 2008

1. Pietarin kirje: johdanto

Käyn aina toisinaan Helsingin Raamattukoululla pitämässä luentoja jostain Raamatun kirjasta. Kuulun nykyisin myös kyseisen firman hallitukseen:) Tällä hetkellä työn alla on luento Hesekielistä, joka on yksi kiinostavimmista profeetoista! Näitä samoja profeettojen elämästä ja julkaisuista nousevia opetuksia kuullaan sitten myös milloin missäkin Mikaelin tilaisuudessa, jossa satun olemaan. Nyt joka tapauksessa laitan 1. Pietarin kirjeestä kirjoittamani jutun blogiini. Laitan sen monissa osissa, niin että kiinostuneet jaksavat lukea..

Youtubissa on video Kristus-päivästä, joka pidetään turkuhallissa lokakuussa 2008! Ja meidän Mikaelin oma pastorimmekin esiintyy siinä! Käykää katsomassa, ja suosittelen, että varmistatte oman paikkanne turkuhallissa jo nyt hyvissä ajoin, koska paikkoja on kuitenkin aika vähän. Tieto näistä jutuista löytyy tästä.
1. Piet. Johdanto
Tässä kirjeessä Pietari yrittää opettaa pakanuudesta Jumalan puoleen kääntyneille ihmisille uuden uskon, pelastuksen ja siihen perustuvan uuden identiteetin perusteita. Kirje on kirjoitettu kristityille, jotka asuvat pakanallisessa Rooman valtakunnassa. Näiden asioiden vuoksi tämä kirje on meille tämän päivän maallistuneen Euroopan keskellä asuville kristityille aika ajankohtainen. Kirjeessä painotetaan sellaisia kysymyksiä, kuin ’keitä me nyt olemme?’ Mikä on seurakuntalaisen identiteetti? Hän on elävänä kivenä Jumalan temppelissä, hän kuuluu kuninkaalliseen papistoon, hän on ’muukalainen maan päällä’, hän Kristuksen seuraaja, häntä kutsutaan olemaan ’pyhä, niin kuin’ hänen Herransa on pyhä; hän on vaikka mitä. Suuri osa näistä kristityn identiteetin keskeisistä nimikkeistä, ovat sellaisia nimikkeitä, joita VT:ssä liitetään Israeliin, Jumalan kansaan; esimerkiksi 2. Moos. 19:6, Jes. 43:20 – 22. Nyt tätä identiteettiä tarjotaan ei-juutalaisille uskoville, joiden aikaisempi identiteetti oli usein täysi nolla. Tämän identiteetin mullistuksen jälkeen Pietari kehottaa kristittyjä elämään tämän todellisen ja uuden identiteettinsä mukaisesti suhteessa itseensä, Jumalaan, lähimmäiseen, esivaltaan, esimieheen, ja aviopuolisoon.
Nämä raamatulliset identiteetin kuvaukset olivat roomalaisille erittäin vieraita ja outoja. Juutalaisille ne olivat paljon tutumpia. Tästä huolimatta Pietari, samoin kuin Paavali, haluaa, että myös ei-juutalaiset Kristuksen seuraajat ymmärtävät, mihin heidät on nyt liitetty, ja millaisessa isossa suunnitelmassa he nyt elävät. Meidän nykypäivän kristittyjen on aika hyvä tämän kirjeen pohjalta miettiä, mitä nämä raamatulliset nimikkeet oikein tarkoittavat meidän itsemme kohdalla. Mitä se tarkoittaa, että me olemme Jumalan pyhän papiston jäseniä, eläviä kiviä Jumalan rakennuksessa, Jumalan lapsia ja hänen todistajiaan? Oikeastaan koko UT:n todella tiukka eettinen opetus tulee ymmärrettäväksi vain sen pohjalta, että kristitty ymmärtää, kuka hän on Kristuksessa, Kristuksen pohjalla, häneen juurtuneena. Kun me huomaamme, keitä me Kristuksessa olemme, niin pikkuhiljaa, löydämme myös paikkamme tässä maailmassa, Jumalan suunnitelmissa. Eihän Jumalan pyhä papisto voi elää kuin kuka tahansa..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos välittömästä palautteesta.